FM sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

När det gäller så tjocka rör så blir det lite komplicerat att böja de.

hört med återförsäljaren i usa. kan ta upp till 30 dagar att få MFJ 259 mätinstrumentet. 314$ +eventuell svensk moms och tull.

Skulel va guld om man hittade nånstans i svergie där de säljs för runt 4000:-
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

För att svara på min egen fråga, utan risk för att bomba forumet.

FMJ 259 har jag hittat hos en tysk försäljare tack vare scanner.nu forumet.
http://www.mega-kom.de

För 300 Euro. Förmodligen inkl tysk moms. Beställer man till sverige så drar de bort momsen och räknar in svensk moms. 25% svensk moms istälelt för 17 % tysk tror jag. 18 Euro frakt.

Förhoppningsvis blir det under 4000 kronor. Det skulle vara guld. Tack Macce för guldtips om ett mycket bra intrument.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

OT: Köper du från Tyskland betalar du tysk moms inte Svensk.
Tyskland är en del av den Europeiska Unionen :roll:
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Jaha, har beställt en del varor från Thomann.de
De förklarade nåt jag måste jag misförstått.

Men i så fall är det ju det priset som står om det nu är inkl tysk moms. det är ju utmärkt.

Tack för rättelsen
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Macce skrev:Finns inbyggd frekvensräknare också. Ta en titt på manualen och kolla under advanced functions. Håller man in några knappar i 3 sekunder kommer man till advanced-menyer (finns tre olika). I dem finns det en massa grejor att mäta som inte är framme normalt. Mycket extra lull-lull i den mätaren måste jag säga. :)

En GP är inte speciellt svår att göra, ett litet test kan du göra i stil med denna:

Bild på en GP-prototyp

För 100MHz kan det dock bli svårt att få den att hålla.
Bilden ovan är tagen från OH2LAK:s hemsida.
Som material har han använt en N-kontakt, några abikos, några bultar och muttror samt mässingssvetsstickor.

Macce:

Av någon anledning har jag missat detta inlägg.

Mycket inressant!
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Macce
Jag har beställt MFJ 259 instrumentet =)

har även beställt boken du tipsade om från bibblan. Ska läsa lite och sen köpa den.

Är det ingen som har kunskap inom kvalitet när det gäller sändare. Eller annan disskusion inom ämnet?

Vad är det som avgör kvalitén på utsändningen?

kan man få bra kvalitet med kit som man bygger själv?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Wimo.de har jag alltid handlat ifrån då jag köpt amatörradioutrustning från tyskland. Tar ca 1-2 veckor att få paketet av dom. Bra priser samt väldigt bra support. En strömkälla utan garanti gick sönder för mig, öppnade den och såg att ett motstånd hade brunnit. Mailade Wimo och frågade om de vill att jag skall skicka tillbaka den eller byta motståndet. De tyckte att jag skulle byta motståndet. När jag gjorde det och kopplade på den exploderade en kondensator. Bytte den också och nästa exemplar exploderade. Efter detta skickade jag den tillbaka åt Wimo, de betalade alla avgifter och allt gick smidigt och snabbt. Så i fortsättningen handlar jag från dem också, fastän priset vore någon euro mera än hos konkurrenten.

Orsaken att man har tunna element på rundradioGP är att de helt enkelt inte behöver vara så bredbandliga. Med den godstjockleken som används uppnår man tillräcklig bredbandlighet för att den skall fungera bra i rundradioområdet.

Hur kvalitén blir beror på en massa faktorer. Hemmabyggda kit kan få helt bra kvalité, bara de är designade rätt.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Jag håller med. Det är värdefullt. Men nu har jag redan gjort min beställning. JAg rapporterar hur det går. mega-kom.de har ju ingen telefon det är lite skumt. Jag ska ju åka iväg 29 augusti så jag hoppas få den innan dess.

På Wimo.de kostade den 340 Euro ungefär 40 euro mer än på mega-kom.de men det är ju värt ifall ifall, ta i trä. :D

Vi får hoppas på ddet. Det ska vara bra kvalitet jag har gjort mycket efterforskningar. Men inget är som praktiskt erfarenhet givetvis.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Jag är nu klar med radiostation nummer ett. Kan skriva mer til de som är intresserade.

Jag kan svara p min fråga som jag ställde i inledning. Blir det bra kvalitet och hur är räckvidden med sändarkit som man får bygga och löda själv?

Svar
det blir otroligt bra.

Jag har inte så mycket erfarenhet sedan tidigare. Men jag jämför med andra radiostationer. Och det är mycket bra ljud och högljudnivå. Räckvidden är även mycket bra för at vara 100 watt. (100 watts PA är inte kit utan kommer färdig)

Jag är dock inte i sverige så jag jämför inte med SR och P3 direkt.

Stort tack till de som svarat och hjälp mig genom värdefulla tips och dela med sig av erfarenhet.

Mvh
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Här är ett ämne i "Kontrollrummet" forumet.
Jag har lagt upp lite bilder på vad har hänt sen sist. Andra radio stationenn byggdes klart i december 2006. Några nya är planerade för i år (5-6 st)och snart börjar det igen.

http://www.kontrollrummet.com/forum/ind ... icseen#new
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej!

Mycket snyggt byggt och presenterat på det andra forumet, kul att det blev så bra!
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Tackar!

Och tack själv. :D

Hoppas att kommande byggen ska bli änu bättre. Sen får vi se om någon vill komma ner och undervisa i musikproduktion, ljudteknik och radio sen när vi kommer igång lite med bygget här. Eller kolla vad grejerna går för helt enkelt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag såg några antenner på tradera som borde vara enkla att konvertera till 88-108 MHz.

http://www.tradera.com/Proffs_GP_antenn ... n-43959751
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Tack för tipset. Man kan beräkna lite och kapa spröten, iom att de ä längre.

Men jag är i Kurdistan och det är lite besvärligt att få ner de hit.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Nostalgi

Inlägg av SvenPon »

Redan 1954 sände jag över hela Trellebog.

Jag hade 807:an som slutrör. Det glödde blått i den när den gick för fullt.
100 watt

Tror jag mest sände på 7000 Khz Amatörbanden.
Jag blev så djä... stolt när jag kunde gå in till nån på landet flera mil ifrån
och skruva in 7000 Khz på deras kortvågs radio och höra min musik.

Jag sänder från min första bandspelare.Jag hade även en trådspelare 1954.

Det djä... var att jag hade FRA nästgårds. Södra Skåne Trelleborg ,Östspaning.!!!???
Skriv svar