Nåväl, här handlar det om "slumpen":
Jag håller på och pysslar med trådlös överföring av lite mätdata mm med slaktade trådlösa ringklockor som Tx/Rx enheter. Så långt från "hightec" man kan komma med andra ord, med bl.a. mängder med skräp, eller brus om man så vill, ur mottagaren som följd.
Den dubbelriktade kommunikationen mellan olika enheter fungerar i alla fall, och allt borde vara "frid & fröjd" - men...
Jag har lagt upp det så att jag skickar ett "Sync-tecken", i detta fallet 'S', som mottagaren ligger och lyssnar efter. Efter detta "sync-tecken" skickar jag 19 bytes manchester-kodad data, dvs 38 byte. Sista byten av dom 19 är en CRC på hela klabbet. Allt skickas som 1200 8-N-1.
Och nu till själva rubriken:
Jag har ett par gånger fått in brus som trasslat sig igenom allt detta!!!

* Sync-tecken
* 19 bytes manchester-kodad data
* CRC:n
* och allt detta i 1200 8-N-1
Hur i hela fridens dagar är det ens möjligt??? Det borde vara lättare att vinna 100 miljoner på lotto!?!?
Nu hände inget i alla fall, då en av de 19 byten är adress till vilken enhet som anropet är till, samt en annan byte som talar om vilket kommando som skall utföras, men ändå! På det här viset borde alla trådlösa ringklockor, termometrar, garageöppnare mm "få fnatt" nå'n gång i mellanåt.
Jag är helt förbluffad!