Kan man använda kedja/drev som drivning till en cnc?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Terho

Kan man använda kedja/drev som drivning till en cnc?

Inlägg av Terho »

Har funderat många månader nu hur jag ska gå till väga för att få allt från tankar till verklighet och även övertalat en vän att fräsa ut alla viktiga metall delar för han har en metall cnc.... Men ->

Har kollat på drev/remmar och drevbanor/drev till skruvar men sen slog de mig! Minimoto (Små motorcyklar) kedja/drev är väldigt små och väldigt böjbara och väger inte mycket, om man länkar flera kedjor och har rätt utväxling borde de juh funka.... Sätta dubbel verkande stela kedjespännare med drev vid varje driv drev så den inte kan glappa och sen ha flera mindre drev som håller den uppe och ha drivningen inbyggt i ett glasfiberskall med bussningar till varje axel så man kan ha olja i så kedjan smörjs hela tiden.... Kan de funka tro? Cnc´n jag ska bygga blir 1620x2840 mm och den ska byggas i 20x20 mm stål profil.... Den drivningen är iaf en billig lösning men om den är bra är frågan.... Är ute efter +- 1 mm i exakthet och ska enbart fräsa trä, mest MDF....

/3o
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Det blir ju samma princip som en kuggrem så det borde ju fungera. Dock kan jag inte svära på att det bara kommer att glappa +-1mm men det går säkert att ordna det med.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Hur bra det än är så skulle jag aldrig gjort på det viset. Varför? joo för att jag är nöjd så som jag gjorde på min 8)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Men din maskin är ju så liiiiiten om man jämför med den han tänkt bygga :badgrin:
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Drivningen är säkert ok, kedjehjulen ska vara stående så att du slipper spänna dödens hårt emot tyngdlagen. Det finns många kedjor som inte alls behöver smörjning för jämnan, permanentsmorda, oljebad verkar onödigt och bökigt. Kedjors polygoneffekt kan ge dig fula fräsytor, kuggrem kan också ge det men man brukar ha många fler kuggtänder så det jämnar ut sig.
Ju grövre delning ju värre polygoneffekt.
Kedjor kan köpas inkörda, så att inte tänjer sig under den första tiden, tror Kedjeteknik har sådana.
Ska du bara kapa MDF med den räcker kanske 20X20, det är annars ett mkt klent mått om du inte gör fackverk eller annan bra konstruktion.
Ska du ha fräsen stående/lutande som en skivsåg eller liggande?
Terho

Inlägg av Terho »

Håller på och gör en ritning nu men har inte kommit så långt än men de som ska bearbetas ska ligga på arbetsbordet.... Ska rita min idee så du förstår =) Tänkte ha många kedje hållare så kedjan är rak hela tiden så drevet till Y axeln har kedja uppe och nere hela tiden.... Svårt och förklara....

http://www.badongo.com/pic/659655

Hittade på kulskruvar med bearbetade ändar på 3000mm - 16mm - 5 stigning för ca 1800 ex moms st men sen vad går resten på är frågan? och vad kostar kuggstavar? Gejdarna bygger jag själv.... Vill ha drivning på båda sidorna, vist går det att ha 1 st kulskruv i mitten men de passar inte min konstruktion pågrund av snurrplattan i mitten som ska vara till för snabb baffel fräsning.... Ska man sattsa på kedje drivningen om jag inte behöver så exakt el ska jag sattsa på nå annat.... Ska ändå bygge en mindre maskin sen som ska vara till för väldigt exakta saker för de vill jag inte den stora till ;)

En fråga!

Kan man ha 2 st Stegmotorer på 1 axel på ett 3 axlars styrkort? Typ 2 st stegmotorer till "Y" eller måste jag ta 2 axlar på de 3 axliga styrkortet och ha som Y - > (ge 2 axlar Y signal?) sen ha den sista axeln till X sen köpa 1 lös modul till Z? Fundera på de länge nu :roll:

/3o
Skriv svar