Ska gå in i ett projekt för ett företag som gör robotar till sjukhus, avknoppning från ABB.
Deras RoboCab styrs med laser och ultraljud och ska i framtiden kunna köra människor. Pratade lite med han som var på skolan, han sa att det bästa var att använda en karta som man utgår ifrån. Fast det gäller kanske inte lika mycket när man ska från punkt A till B och inte mellan 50 olika punkter.
Men du skulle kunna ta kontakt med dom, ska försöka fixa kontaktinfo, för att få lite tips.
Såg en liten film på en prototyp, den var väldigt smart och kunde detektera männsikor för att inte krocka eller vara i vägen och la upp egna rutter på hur den skulle köra mellan olika stationer.
GPSnavigering
- Smoothmachines
- Kontakt:
Innan fantasin skenar iväg längre, har Du kontrollerat den juridiska sidan av Ditt projekt?
Får automatstyrda förarlösa fordon framföras på allmän plats?
Vem ansvarar för passageraren vid olycka?
Vem ansvarar för skador på medtrafikanter?
Kolla upp dessa saker noggrannt innan mera resurser läggs ned på projektet. Någonting säger mig att de legala hindren är större än Du någnsin kunnat tro.
Får automatstyrda förarlösa fordon framföras på allmän plats?
Vem ansvarar för passageraren vid olycka?
Vem ansvarar för skador på medtrafikanter?
Kolla upp dessa saker noggrannt innan mera resurser läggs ned på projektet. Någonting säger mig att de legala hindren är större än Du någnsin kunnat tro.
- Smoothmachines
- Kontakt:
Nja, nu är det inte allmän bilväg, det ska inte gå fortare än 6kmh som är ngn slags gräns för eldrivna lekfordon som får framföras på trottoar o sånt. Så är min sons elbil byggd, och det är "enligt lagen" eller liknande.
Nu vet jag inte vad som gäller om det är en vuxen som sitter, om det inte är styrd av passageraren osv.
Jag fattar att allt ansvar ligger på mig, men det brukar ändå göra det när jag bygger offentliga grejor, säkerhet o sånt.
En rulltrappa, en bil, en spårvagn är långt farligare...
Idén är ändå kul att förverkliga.
Jag har valt att inte bry mig om den legala aspekten om det tekniska fungerar, det är trots allt gästerna jag ska ha ihjäl, inte mig själv
Välkomna till oss på besök!
Nu vet jag inte vad som gäller om det är en vuxen som sitter, om det inte är styrd av passageraren osv.
Jag fattar att allt ansvar ligger på mig, men det brukar ändå göra det när jag bygger offentliga grejor, säkerhet o sånt.
En rulltrappa, en bil, en spårvagn är långt farligare...
Idén är ändå kul att förverkliga.
Jag har valt att inte bry mig om den legala aspekten om det tekniska fungerar, det är trots allt gästerna jag ska ha ihjäl, inte mig själv

Välkomna till oss på besök!
- Smoothmachines
- Kontakt: