Strömförsörjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Strömförsörjning

Inlägg av MNorrgren »

Hittade ett schema när jag satt o slösurfade lite.

Funkar detta enligt beskrivning eller bör man kika lite mer noga på det och ändra nåt?? skulle behöva ett sånt här nämligen :)
http://www.aaroncake.net/circuits/supply2.asp

//Micke
Senast redigerad av MNorrgren 20 maj 2007, 00:59:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Du skulle kanske kunna klistra in en länk till schemat? :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe det var nåt jag glömde ja...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall Du ta ut höga strömmar så välj definitivt en trissa med bättre Hfe än 3055, eller lägg till en så det blir en darlington. Annar s måste Du använda en riktigt kraftig zenerdiod. Vill Du bara ha ut en grovt reglerad spänning så duger kopplingen, men det blir långt ifrån perfekt reglering fån noll till fullast.

Edit: sätt en avkoppling på zenern, det kan ta bort lite brum. Kanske det han som ritat tänkt sig med kondingen till höger om zenern, men inte fått till det riktigt ändå...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay... Ja jo det kanske vore en ide... den har väl inte den bästa förstärkningen. 3055...

Får se om jag har en stor darlington liggandes. Tror den pallar med 50 amp eller så. KOmmer ej ihåg.

Me räcker det med en 1/2 watt zener?

Sen, hur pass hög inspänning kan jag ha? Klarar den 20 volt eller upp till 35 volt?
Så länge trissan och de övriga klarar det så går det väl, men blir otroligt ycket värme?

mm, ska se sätta dit en avkoppling på den.

Tack för svar:)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den klarar så hög spänning som trissan tål. Egentligen klarar den mer eftersom det är spänningen över trissan som räknas, men det är inget bra att göra så.

Med en darlington, som ju kan vara 3055 plus en till trissa, räcker 500mW zener fint. Öka motståndet så strömmen kommer ned och minska kondingen över zenern. Den kommer att urladdas genom basen på trissorna vid frånslag så det är inte bra om den är för stor.

Skall Du ha ut 35V så behöver Du nog en råspänningen kring 45V. Med 35V zener så når den 0.5W vid 14mA, men det är aldrig bra att ligga på gränsen.
Stiger råspänningen så stiger strömmen genom zenern snabbt eftersom det är råspänning-zenerspänning som ligger över motståndet.

Välj t.ex. 2k2 som motstånd och sätt 10µF öer det. Sätt en kraftigare BC-vadduharhemma som driver 3055. Det bör fungera.

Du har inte nämnt hur mycket ström som skall så då är det svårt att säga exakt vad som krävs för att det skall fungera och finnas marginaler.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay.. ja det var ju lite användbara tips där ja.
Tackar för det.

Ehm, jag kansk utryckte mig dumt. Min transformator ger 27 volt, 35 likriktat. Men jag vill ha ner det till 12 volt, så dörför jag undrade.

Men det ska nog flyta på en del ström. 20 amp på sin absoluta max... Så det kommer bli en del ström.

Trissan:
http://www.bejoken.se/bejokenweb/item/i ... mId=190307
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

UUUuuuuuuuuuuuuuuuuups!

DET var något helt annat. Du är väl medveten om att trissan kommer att bränna av 450W om kondingarna verligen orkar hålla 35V vid belastning? Sjunker spänningen till 25V är det "bara" 250W som skall brännas av. Det bir ett antal trissor och en stor fläns med en stor fläkt....

Är det inte en "grov" applikation bör Du också tänka Dig en annan regulator.

Hur som helst, försök hitta en trafo med mera lämpad spänning. Det är alldeles för mycket att bränna av.

Länken till trissan verkar inte fungera. Med sådana extrema strömmar måste det kollas upp närmare så att Hfe räcker och att den kan ta effekten.

Komponenterna kan behöva ändras, mindre motstånd och en tåligare zener. En sådan har grova trådar och specen förutsätter att den är lödd på ett kort med viss yta på foliebanorna.
Loial

Inlägg av Loial »

Oj - du måste bränna bort 460 Watt, det fungerar inte med en transistor, du måste ha minst 3, helst ännu fler. Dessutom måste du ha en riktigt rejäl kylfläns för att inte dom ska bli för varma (den effekt trissan kan bränna bort minskar med ökad temperatur) - t.o.m. elfas dyraste kylfläns skulle ligga på över 160 grader med den effekten och bästa tänkbara värmeöverföring.

Det låter rätt svårt att bygga den här regulatorn, det blir billigare att skaffa en ny transformator med lägre spänning.

EDIT: ändrade temp...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En färdig switchare är nog det bästa och billigaste. Blir det för varmt så går trissan till kortslutning och full spänning läggs ut. Ett par dyra RF-trissor (gissar det är den tänkta lasten) brinner upp och massor av pengar fladdrar iväg.

Är det bara intrmittent uttag så blir kylproblemen mycket mindre, t.ex för at driva en SSB-sändare, men det är ändå för mycket spänning att bränna av. Ostabbad spänning kan räcka oc då är det lätt att bygga. Så var aggregaten till en del äldre amatörradioburkar gjorda. Bättre att ha några stadiga lytingar så det blir litet ripple än att stabba spänningen och få en extrem effektavbränning.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Bah. Ännu ett fåntrattsföretag som inte tillåter direktlänkar.

BHIAB är ett annat.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

klickar man 2 ggr på länken så fungerar det.
Förmodligen har dom något med cookies.

Men varför kallar du dom för fåntrattsföretag?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Alla företag som ger minsta strul när man surfar tex. kräver IE eller annat udda propertiärt för att fungera ordentligt, går under klassen 'fåntrattsföretag' eftersom de inte har haft vett att välja tillräkligt skickig webbsideföretag som _vet_ att man måste bygga sina hemsidor för alla typer av webb-läsare - och också verkligen provar detta.

---

Jag hade dock med Firefox 1.0.7 inga problem.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fåntrattsföretag :rofl :lol:
Skriv svar