peter555 skrev:Nja vätefluorid är en gas så det kanske inte är så bra. Däremot fluorvätesyra funkar fint det är inte så giftigt bara extremt frätande. Jag är inte säker men jag tror det ingår i betpasta för rostfritt, så det kanske skulle fungera.
hmm - om jag inte missminner så är flourväte-gas liknande klorväte-gas, samt flourvätesyra är flourvätegas löst i vatten precis som klorväte-gas är löst i vatten till saltsyra.
Det betyder att om du har florvätesyra (eller framkallat det med lämpliga kemikailer som man gjorde förr) så har du också flourvätegas (på samma sätt som cons. saltsyra ryker - som beror på klorvätegas samlar sig kring fukten i luften och vill börja fälla ut) vilket görs att det måste hanteras därefter - dvs. i dragskåp med utlopp verkligen ut i det fria..
---
förslaget med 'etsning' genom blästring är nog i alla avseende riskfriare än att leka med flourväte...
---
Om man tror att det skulle fungerar med påvalsad toner (kanske genom att värma glasskivan till 200 grader i ugn och därefter valsa på pappret med utskriften med gummirulle) så kanske man också skulle prova med pålackad P20-fotoresist ett par lager och sedan belysa på vanlig kretskortsbelysningmaner och därefter blästra - tar man varligt med blästern så kanske det går.
Problemet idag är väl att P20 fotoresist på spray knappast går att få tag på längre... och torrfilm förmodligen för bökigt att hantera hemma...