"skriva" på glas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magsimoe

"skriva" på glas?

Inlägg av Magsimoe »

Har fått tag i en riktigt gammal och fin rörmottagare för lång och mellanvåg.
Tyvärr är glasskivan där städerna (frekvenserna) står, spräckt.
Är det nån som har koll på hur man printar ut text och grafik på en bit fönsterglas?

Ska försöka återställa den till nyskick och glas-skivan är ganska så viktig. :)

Den har vissa likheter med den här. Dock är den lite större och "träigare" och i ganska risigt skick.
Bild

Mags
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

OH film som klistras på baksidan kanske?

Annars kanske du kan screentrycka det på något lokalt tryckeri? Vet inte om screentryck är rätta namnet men det är iaf när man använder en fin duk med typ "gummi" där färgen inte ska komma.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

kan de vara etsade i orginal?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Det är nog screentryckt, men det brukar vara flera färger och det blir himla dyrt att få det gjort.
Många hade etsade zoner, för att få punkter att lysa upp extra.
En extremt beständig printad transparent utstkift med Lambdateknik, silikonmonterad från baksidan blir exakt likadant, förutom det etsade.
Dyrt också men klockrent
Annars som V-G skriver borde duga, om du inte kan hitta en reservruta :wink:
Användarvisningsbild
Magsimoe

Inlägg av Magsimoe »

l-g: Nja. Jag funderade på det först men det skulle inte "kännas" bra. Även om det kanske ser ok ut. hehe.

lgrfbs: Egentligen är det vit färg som ligger på, men det kan kanske bli rätt snyggt. (även om det inte är original). Har du nån koll på vart man kan vända sig för att få en sån gjord?
Användarvisningsbild
Magsimoe

Inlägg av Magsimoe »

Smoothmachines: Nu vart jag helt klart sugen på att etsa det trots att originalet va målat. Det där med att det etsade lyser lite extra känns trevligt.

Nån här som kan etsa lite text/grafik på en glasbit? :D
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

jag menade att de etsade småytor på utsidan, för att få vissa punkter att lysa, typ där man skulle ratta in Paris eller så.
Du skulle kunna få folieschabloner utskurna och spraya färg från baksidan, framsidan ser alltid fint ut, som pianolack, men det kanske blir fult när det lyser igenom.
Utskuren folie kan du också använda, om det är bara en färg, lite svårt att montera men säkert ok.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har för mig jag såg någon här som graverade glas i sin cnc maskin, tror att han/hon gjorde det i vattenbad.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Nej, vet inte vart man kan vända sig för att få det fixat.
Kommer bara ihåg att vi gjorde det i kemin på skolan (-1000år)
då la vi på vax och ristade i vaxet ner till glaset och sedan
strök vi på något som fräte bort glast efter en stund sjöljde
vi av allt & vi hade vår etsning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det enda som jag känner till som etsar glas är väteflourid men det känns lite väl farligt att använda tycker jag.. Skulle varit intressant och veta vad ni använde i skolan.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Väteflourid etsar glas och det var antagligen det aösdfhaösdjhf använde i skolan. Väteflourid har även egenskapen att vara tokgiftigt och man kan ha det för att tidigarelägga ett arv.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nja vätefluorid är en gas så det kanske inte är så bra. Däremot fluorvätesyra funkar fint det är inte så giftigt bara extremt frätande. Jag är inte säker men jag tror det ingår i betpasta för rostfritt, så det kanske skulle fungera.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Man kan också använda sin biltema punktbläster med mkt tunn utsliten alu-oxid, Kristolinpulver eller annan bra fin pulverslipmedel och ha schablon (utskuren vinyl) emellan.
Jag har blästrat glas med kristolin (utan schablon...) och fått det där matta som på glödlampor.
Inte giftigt alls... :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Skulle inte metoden för överföring av tonerpulver vid termisk laminering fungera rätt bra. Glas kanske spricker men det finns ju plaster som tål temp också. Om man sen skriver ut på en färglaser så borde man kunna få till nya och moderna färgeffekter.
xxargs

Inlägg av xxargs »

peter555 skrev:Nja vätefluorid är en gas så det kanske inte är så bra. Däremot fluorvätesyra funkar fint det är inte så giftigt bara extremt frätande. Jag är inte säker men jag tror det ingår i betpasta för rostfritt, så det kanske skulle fungera.

hmm - om jag inte missminner så är flourväte-gas liknande klorväte-gas, samt flourvätesyra är flourvätegas löst i vatten precis som klorväte-gas är löst i vatten till saltsyra.

Det betyder att om du har florvätesyra (eller framkallat det med lämpliga kemikailer som man gjorde förr) så har du också flourvätegas (på samma sätt som cons. saltsyra ryker - som beror på klorvätegas samlar sig kring fukten i luften och vill börja fälla ut) vilket görs att det måste hanteras därefter - dvs. i dragskåp med utlopp verkligen ut i det fria..

---

förslaget med 'etsning' genom blästring är nog i alla avseende riskfriare än att leka med flourväte...

---

Om man tror att det skulle fungerar med påvalsad toner (kanske genom att värma glasskivan till 200 grader i ugn och därefter valsa på pappret med utskriften med gummirulle) så kanske man också skulle prova med pålackad P20-fotoresist ett par lager och sedan belysa på vanlig kretskortsbelysningmaner och därefter blästra - tar man varligt med blästern så kanske det går.

Problemet idag är väl att P20 fotoresist på spray knappast går att få tag på längre... och torrfilm förmodligen för bökigt att hantera hemma...
Skriv svar