Frågesport!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Hur många ingångar har en PIC16F84 vid uppstarts tillfället?

Edit: Port 4A kan även användas som utgång på en 16F84
Senast redigerad av Fredrick 13 augusti 2004, 23:44:32, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

mullemeck skrev:Stämmer också, tänkte iof på att den endast kan användas som ingång vill jag minnas..

Edit: Din tur att fråga..
Den kan visst användas som utgång. Med pullup. Den kan bara sänka. Det var det min fråga handlade om. Se till att ni kan svaret på frågan innan ni lägger ut den. Men nu tycker jag att vi har snöat in på ett ganska smalt område.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Alla, d.v.s. 13st

PortA.4 är open drain, så den kan visst vara utgång med pullup.

Edit: Några sekunder för sent :?
Euphaz

Inlägg av Euphaz »

Brutal framfart:

Hur gammal är PIC16F84? (den är död)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

redigerat: Sorry, men jag var väldigt full och fick åka ambulans, massa kul elektronik i den.

Mår bättre nu.
Senast redigerad av zeus 14 augusti 2004, 11:41:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Välldigt vad du lät deppig Zeus.
Hoppas att det känns bättre idag (eller imorgon kanske).
Sigge Sinusspänning

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Nu tar jag mig friheten att komma med en ny fråga innan tidigare är besvarad, det fungerar, bara man inte har tiotalet obesvarade frågor uppe.

Jag tänkte att vi numrera frågorna uppåt.

2. Vad är det för någon låda som sitter på järnvägsledningsstolpen ungefär varje kilometer? Vad används den till?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Finns det?
Det har jag aldrig tänkt på.

(Väntar nyfiket på svar)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Är det inte för signalsystemet? Så man vet var alla tåg är osv.

Gula saker.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

De gula lådorna för signalsystemet kallas baliser och ligger mellan rälerna. (Vad heter baliser i singularis? Balis? Låter konstigt...)

Hmm... Som svar på fråga 2 så gissar jag att det är transformatorer för matning av kontaktledningen. Som alltså transformerar ner från X kV till 16 kV. Rätt?

Arvid
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

På fråga två gissar jag att det är sugtransformatorer, och de hjälper till att skicka "tillbaks" strömmen i återledningen. :)
Har för mig de är 1:1-transformatorer, och är kopplade på något skumt vis. I serie med matnings- och återledningen på primär. resp. sekundärsidan.

Iofs brukar de inte se ut som lådor, utan mer som... transformatorer :D
Andra lådor jag kan tänka mig är nödtelefoner.

Och det heter en balis, flera baliser. Helt rätt. :)
hela namnet är ATC-balis, där ATC står för Automatic Train Control, och skickar data till loket som innehåller bl.a hastighetsbegränsning mm. Hålls för hög hastighet, måste tåget bromsa ned till noll, och sen upp till rätt hastighet igen.

Signalsystemet däremot har inte mycket med baliserna att göra i fallet att se var tågen är någonstans. Den ena rälen är uppdelad i bitar överallt, och hopskruvad med isolerande skarvjärn. Dessa ställen kallas isoler (isså´lerr). Lokets axlar kortsluter ju rälerna, och då ser man exakt var någonstans det befinner sig ett tåg. Exakt är väl att ta i, men det är iaf en sådan sektion för varje signalstolpe.

[edit]
Hittade en sida med en ganska bra funktionsförklaring vad gäller ATC
http://w1.605.telia.com/~u60512331/mitt ... tc/atc.htm
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Betonas a eller i i balis?

Hur funkar det med isoler på helsvetsad räls? Inte dunkar det väl en gång per stolpe när man åker? Var ett tag sen jag åkte tåg iofs. [edit: glöm det, såg att det stod signalstolpe när jag läste lite noggrannare :)] Tunnelbanans "gröna" linje löser det med något slags avkännare, tror det är slingor som ligger mellan rälerna och så känns ändringar i induktansen av. Eller nåt sånt. Nån som vet bättre?

Kul att det finns så mycket tågkunskap här! :)

Arvid
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är i som betonas :)
Det är som du säger i tunnelbanan, induktion. Det är små boxar som ligger utspridda längs banan, mellan rälerna även där jag för mig.

Signalrälen är uppdelad även där man har helsvetsad räls. Det är meningen att det inte ska kännas, men det gör det efter ett tag då kanterna slits. Det ligger ett ca 5mm mellanlägg i nylon (har jag för mig) med samma form som rälsprofilen, och sen är isoleringsskarvjärnen åtdragna med skruvar precis till järnets flytningspunkt. Dvs då det börjar deformera sig. Då ska det tydligen vara ett perfekt friktionsförband. Dock så blir det ju lite vibrationer pga skarven, och makadammen rör på sig, och till slut blir det mellanrum under sliprarna så rälsen slår när det åker tåg över, och är det akut måste folk ut med kobror och stoppa in makadamm manuellt. Går det för lång tid kan skarvjärnen släppa lite så det slår riktigt ordentligt. Stället bör snarast stoppas av en stoppmaskin iaf, för det blir ett bättre resultat. Hehe...
En såndär (Plasser & Theurer UNIMAT 08-475 4S) jobbade förresten farsan på innan han slutade på BV.

Är det ingen som vet ifall jag svarade rätt på fråga 2?
Sigge Sinusspänning

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Helt rätt, MadModder ! :mrgreen:

(visst hade jag kunnat skriva "vad är det för någon transformator?" men tänk vilken trevlig disskusion vi fick igång)

Varsågod att skriva nästa fråga, vi numerar uppåt så det blir fråga 3. Och som jag sa förut, om det dröjer för länge/finns för få frågor, som skriver vi nya egna, oberoende om man har svarat rätt tidigare. Bara det inte ligger fem-tio obesvarade frågor uppe.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fråga 3: Vad är det för slags gänga på de här vanligaste "datorskruvarna"?
Bild
Skriv svar