Hej alla!
jag har lite funderingar på hur man skulle kunna läsa av elmätaren utan att själv behöva titta in i elskåpet. Tanken var att kunn använda en webcam med någon form av textigenkänningsmjukvara som man kunde få att läsa av med valfri intervall och sedan presentera detta på exempelvis en hemsida.
Alla idéer mottages tacksamt och om det redan finns lösningar på detta tar jag gärna emot länkar till denna information
naturligtvis vill jag inte bara visa en bild på mätaren, som rubriken anger vill jag kunna avkoda/tolka text, dvs. mätarställningen för att exempelvis kunna spara statistik över elförukningen. Det jag vill visa på en hemsida (för eget bruk) är alltså förbrukningen månad för månad, dag för dag eller timme för timme...
Med tanke på att du har en såpass kontrollerad miljö, alltid likadana siffror, ljusförhållanden osv så borde det inte vara några större problem. Kan du få in bilden i ett egengjort program? Jag har c-kod som bör klara det...
Alla elmätare ska väl bli fjärravlästa enligt lag(?) och håller väl på att bytas ut. Min ska bytas ut under 2008.
Kanske ska avvakta och se vad det blir för pryl.
Inte kul att bygga superbra elmätarkollare och sedan när man tittar på hemsidan så ser man elmätarbytargubbens fula tryne.
Har mätaren en S0 utgång som inte är plomberad kunde du kanske lösa det utan webcam.....
Eller så kanske du kunde utnyttja den blinkande lydioden som finns på dom flesta hyfsat moderna elmätarna.
På min elmätare "tickar" S0 och dioden blinkar en puls vart 400watt/Hr (blinkade som f_n innan jag slängde ut elpannan)
bara en fråga i sammanhanget, hur är dom nya uppbygda?
med mekanik eller helelektroniska?
om dom är hel elektroniska , visor dom rätt värde vid dålig last som tex switchade nätagg?
någon som provat?
är lite små lurig på dom helelektroniska då jag inte litar på dom , paranoid, inte alls
glömde, det finns andra sätt att känna av det, ett är att via en reflexdetektor känna av den röda markeringen som snurrar runt, och in med det i en räknare som man läser av
jag skulle hellre vilja läsa av dom små svarta strecken på ovansidan men utan att bryta plomberingen är det ganska svårt, möjligtvis med en reflexdetektor med långt fokusavstånd eller en laser
Såhär ser den ut för oss. Censurerade bort kundnummret från mätaren, paranoid som jag är. Finns en gul lysdiod som blinkar.
Snickrade ihop ett 1-wirekort som räknar pulser. En fototransistor börjar väl leda när den träffas av ljus? Borde väl då gå att lägga en sådan framför lysdioden och ha den som pulsgivare?