Elektronisk timer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det fina med en 555'a är att den driver 200mA. Med monostabilvippan så tror jag nog att du behöver öka drivförmågan innan det går att driva ut en transistor som klarar av 9A. Är inte så duktig på att anpassa till effekt-FET så det är möjligt jag har fel.

Det kan vara roligt att ha med en IC-krets också. Ungdomarna tycker det är roligt, dessutom är det enkelt att visa vilken pinne som är 1. Dvs går lätt att montera rätt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eftersom en FET är spänningsstyrd, till skillnad mot bipolära transistorer, så kan du (om jag minns rätt) driva en FET i de långsamma hastigheter det är frågan om här med i princip ingen ström alls.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det kan inte vara något problem just detta med långsamheten, om omslaget går långsamt? Resistanserna i monovippan är inte precis lågohmiga. Det är trots allt en del ström som skall styras, men det kanske går för att spänningen är låg!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du kan styra 100A genom en fet med bara en BC556 eller vad som helst till gaten, bara du kommer över tröskelspänningen. Det går inte långsamt. Det jag menade var att om man slår av och på en FET tillräckligt snabbt måste man tänka på kapacitans å skit, och faktiskt driva på lite för att man ska öppna FETen ordentligt.

Rätta mig någon om jag har fel.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Det ser ut som ni har kommit på en lösning till det hela men tänkte bar ge ett annat alternativ till timmer styrningen. Snabb och enkelt med en jumper med tre pinnar och placera den över två av dem för 10 sekunder eller dom andra två för 30 sekunder.
LIP

Inlägg av LIP »

OK, nu verkar det vara färdigspånat.
Nu är det upp till bevis, kan någon göra en konstruktion som bygger på en 555:a eller annan timerkrets och fasta motstånd för kunna ställa tiden ca 10sek. och ca 30sek. med en jumper?

Mitt önskemål är ett kopplingsschema och komponentlista.

Önskas direktkontakt mig så går det bra att pm:a.

/Lasse
xxargs

Inlägg av xxargs »

- Har du tittat på CD4060

troligen bättre lösning än NE555 då värdena på resistanser och kondningar lätt blir extrema stora när man har så långa tider som 10-30 sekunder med NE555 där läcksträmmar i både NE555 ingångar och kapacitanser (om det är ellytar) göra att det inte alls fungerar som beräknat - dvs. parametrar som man normal ignorerar vid högre frekvenser blir här oönskat okända viktiga 'designparametrar'.

---

Tänk på att när motorn plötsligt drar 9 ampere och ger borstgnistor (om det är borstmotor) så kan det påverka tidskretsen oönskat oavsett om den är digital eller analog typ och kanske måste drivas av separat batteri och med avstörning.

Räkna dock inte med att någon kommer med färdigt schema och BOM-lista utan är något du får fixa själv, då det ändå kommer bli förändringar och anpassninga bl.a på strömförsörjningssidan och med olika avstörningar - det är bara praktiska prov som avgör om designe/åtgärdena är tillräkliga eller måste kompletteras mera.

Det är inte 'enkelt' att designa enkelt, utan kräver stor skicklighet.
Skriv svar