Elsäkerhetsfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ola

Elsäkerhetsfråga

Inlägg av Ola »

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas att någon av er elkunniga kan svara på.

När jag skulle tända en taklampa med strömbrytaren på väggen så fick jag en stöt och säkringen gick. Kan jag byta säkring utan att elen kommer ner till den trasiga strömbrytaren?

För en lekman känns det som att den ledningen borde vara bruten och att elen borde kunna gå till de andra eluttagen som går på samma säkring.

Tänkte kolla här innan jag sätter i en ny säkring dock.

Hälsningar

Ola
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Bäst du fixar hem en elektriker.
Om du byter säkring så kommer spänningen tillbaka till strömbrytaren
neezzen

Inlägg av neezzen »

Som sagt bäst att du fixar hem en elektriker om du inte är hemma på området. Ledningen ner till brytaren är det troligtvis inget fel på utan problemet är antagligen i anslutning till brytaren. För att få spänning på uttagen som ligger på samma säkring så måste du som sagt byta säkringen, men det är säkrast att vänta med det tills en elektriker har kollat upp var problemet ligger.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Usch låter illa.

Inlägg av SvenPon »

Jag följer upp med en anna fråga ang vår El.

Förr fanns det en statlig myndighet "Elmyndigheten" som nu verkar vara integrerad
i Energimyndigheten.

Jag är nyfiken på vad lagen säger ang dessa två saker.

1: Jag vill ha till gång till att läsa av min Elmätare när jag vill.
2: Det får inte kosta något att få tillgång till att avläsa mätaren.

Sven som fått sin Elmätare inlåst i källaren och ej får nyckel så jag kan kolla.

Åter till ämnet: Allvarligt Brandfara/Personskada Allvarligt. Kontakta El proffs.;-)
Tekko

Inlägg av Tekko »

SvenPon, ta till multiverktyget ;) Skruvmejseln altså :wink:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ola Välkommen till forumet.
Ola

Inlägg av Ola »

Tack för era svar.

Blir till att ta hem en elektriker på Måndag, vad nu det kan kosta...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Ola skrev:Blir till att ta hem en elektriker på Måndag, vad nu det kan kosta...
Ställ det i proportion till att bli dödad av elektrisk ström.

Jag lovar, vad än kostnaden blir så blir det inte så högt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se bara på Eon (fd Sydkraft) som tydligen klantar sig..
Skickar ut obehörig installatör som byter elmätare utan behörighet och lyckas få skyddsjorden strömförande med 380V, och bränna upp elprylar för 30 000 kr.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=820737
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... 4522.0;all

Släpp trädklippar utrustning på högspänningsledning som kommer i kontakt med lågspänningssidan.. (USA?) ger fina gnistor och oljebränder i transformatorerna.

Kanske man bör ordna med något slags skydd som slår ifrån vid överspänning? :)
Så man kan skydda sina egna byggen från klantiga elbolag. Egna byggen är lite svårare att ersätta..
Senast redigerad av blueint 19 maj 2007, 19:30:53, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har de inga säkringar därborta ? Det är tur att vi inte har såna skitinstallationer här. Jag har alltid tyckt att det är helt vansinnigt med högspänning, lågspänning, telefoni och kabelTV i samma stolpe. Det måste inträffa många olyckor där.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Trots somligas gnäll över vårt elsystem och dess uppbyggnad så får man vara glad att vi inte har engelsk filosofi med typ _en_ 50 - 63 Ampers säkring per våningsplan i husen - dom bygger på att man har säkring i stickproppen, och att dessa är så långa gentemot våra 20 mm är just för att de skall klara bryta för minst 60 - 150 amperes kortis eftersom det inte finns något annat som går in i tid... - behöver jag nämna att husbränder pga el-fel i distrubitionen inom husen är bland den vanligaste brandorsaken i England - eller som i järnvägsindustrin när man som entreprenör/banarbetar måste betala dyra pengar för att få använda lokal säkerhetsutrustning inom banområdet - därför dör och skadas allvarligt 100-tals personer var år - medan i sverige så är det en olycklig händelse typ var 5:e år...
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

engelska elinstallationer ska inte ens dikuteras bland normalt folk.

jag har jobbat ihop med en elektriker från england.
historierna han berättade är helt sinnessjuka.

bland annat berättade han att man på en vanlig spis inte får använda alla 4 plattor samtidigt, för då går säkringen.

Varför har engelsmännen avloppsrören på utsidan av husen?
-det är lättare att byta ut när de fryser sönder. :shock: :?

elsystem? lucas - snubben som uppfann mörkret.

nåja, vad mer kan man begära av folk som envisas med att köra på fel sida vägen.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jag kan bara använda 2 plattor samtidigt på min spis. Men det är bara för att jag är lat och inte har orkat byta ut 2st 10A säkringar mot 16A dito. :)

Den gamla spisen var 3fas och klarade sig bra med 3x10A men den nya är "energisnål" och man får välja mellan 380v (16A) och 220v (25A :shock:)
Anledningen till att man ens gör 220v spisar som kräver 25A säkringar måste vara för att övriga EU tycker det är roligt att dra 4mm2 kabel och använda 50A huvudsäkringar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, energisnål spis, jag trodde att 100 % av elen omvandlades till värme i alla spisar
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Av nån anledning så är det energisnålare att köra en massa saker på 220v istället för 380. Titta bara på tvättmaskiner. Hittade inte en enda normal tvättmaskin som gick på 380v när jag var tvungen att köpa en ny för några veckor sedan. Tydligen spara man ström på att låta maskinen ta 30 minuter på sig att värma vattnet istället för 5 som min förra tog.
Skriv svar