Matar med 5,0V från ett labbagg (VoltCraft PS405Pro från Conrad). Utgången som jag använder kan ge 2A.
Har en keramisk konding på 0,1µF på matningspinnarna till PIC-kretsen.
Den sitter så nära det bara är möjligt att koppla på en labbplatta.
Sedan sitter det en keramisk konding på 4,7nF och en elektrolyt på 4,7µF på labbplattans vågräta "ledare" där spänningen kommer in från labbagget.
Vidare sitter det ett 10k-motstånd mellan MCLRE och VDD på PIC-kretsen.
Wisp628-programmeraren är inkopplad såhär:
Röd sladd: Till PIC pin1 (VDD)
Svart sladd: Till PIC pin8
Lila sladd: Till PIC pin6
Blå sladd: Till PIC pin7
Gul sladd: Till PIC pin4
Alla dessa sladdar sitter så nära PIC-kretsen som det bara går på en labbplatta.
Mellan blå sladd (minns inte vad signalen heter) och VDD är det 0V. När jag kör xwisp2-kommandot enligt nedan så kommer en kort spänningspuls på 0,7V. Samma sak när jag mäter mellan lila sladd och VDD.
Jag har provat med 3st tidigare oanvända PIC-kretsar (alla PIC12F675) utan skillnad.
Har rivit uppkopplingen 4-5 gånger. Mätt spänningen över VDD och VSS på PIC-kretsen och den ligger på 4,89V.
Jag har även mätt mellan MCLRE-pinnen och VDD till 10,82V. Den ändras ca 0,10V (svårt att hinna se exakt) när jag kör xwisp2-kommandot enligt nedan.
Det finns inget annat inkopplat på labbplattan än det jag beskriver.
Labbplattan har bara använts 3-4 gånger, så den är nästan ny.

Config-inställningarna ser ut såhär:
__CONFIG _CPD_OFF & _CP_OFF & _BODEN_OFF & _MCLRE_ON & _PWRTE_ON & _WDT_OFF & _INTRC_OSC_NOCLKOUT
Alltså extern MCLRE.
Felmeddelandet som jag får från XWisp2w är:
D:\PIC\ASM\PIC12F675\test1>xwisp2w go test1
xwisp2 version 1.9.0 for Windows (Apr 08 2006, Open Watcom C 1.40)
File test1.hex loaded and is Intel Hex format conforming
Detected programmer: Wisp628, firmware version 1.09
Target not auto-detected, please specify on commandline!
xwisp2 failed after 1.49 seconds, rc 23!
XWisp2w hittar alltså Wisp628-programmeraren, men ingen PIC.
Som ni ser så har jag vänt och vridit på allt jag kan komma på utan att se något som är fel.
Så... hjälp!