Transistor/Spole/Kondensator för dummies

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Visserligen är allt under 1MHz krokig DC men spolens induktans och kondensatorns kapacitans går fint att mäta med en multimeter...

Sist jag kollade vad 1nF, 1nF även i HF :) Fast jag håller mig generellt i uF området...

Intrimming ser jag inte i frågeställningen i första inlägget... Men är det det handlar om fungerar givetvis ingen multimeter...
CheddarOst

Inlägg av CheddarOst »

Hej!
Jag är också nybörjare på området och vill ha några saker utreda :P

Jag undrar hur en lämplig antenn till ritningen i första posten kan se ut? I ritningen står det ju 30-40 cm(alltså ca 1/10 av våglängden?).. ska det vara isolerad eller oisolerad koppartråd?

GrodanB, vad menas med intrimmning? Jag antar att du syftar på när man ställer in resonanskretsen men hur gör man det om man inte vet spolens induktans?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

88 - 107 Mhz

Inlägg av SvenPon »

Eftersom du vill jobba mellan 88-107 Mhz så blir det ju enkelt.
Linda spolen enl. beskrivning. Ställ en FM mottagare på tex 95 Mhz
Skruva på C2 med isolerat verktyg tills du hör den på 95 Mhz.

Ev tryck ihop eller sära på L1 för finjustering.Bättre än så går inte att göra.
Ang antenn så bör den vara ~ 75 cm på 100 Mhz .Isolerad tråd.
CheddarOst

Inlägg av CheddarOst »

tack så mycket för det snabba svaret :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den strålar tillräckligt utan antenn, antagligen mycket mera än tillåtna 50nW. Skall den vara till att lyssna på en portabel mediaspelare i bilradion lär man knappst störa även om det blir lite mera. Något annat skall man nog inte ha denna koppling till.

Edit: Angående antennlängder så är 75cm ungefär en kvarts våglängd och med rätt jordplan kan man få ungefär 50ohm. För att det skall vara meningsfullt måste signalkällan också vara 50ohm och det är den garanterat inte i det här fallet. Den är mycket högre. Någonstans längs spolen, antagligen nära bottenändan som är vänd uppåt i schemat, kan man nog få 50ohm. Exaxt var vet jag inte.
Gästaren

Modulation Funktion!

Inlägg av Gästaren »

Vad gör transistorn?
Förutom att skapa en växelspänning(växelspänning med pålagd likspänning vill säga) på många Mhz, så modulerar den också mikrofonspänningen!

Transistorn innehåller en ofrivillig kapacitans diod(ändrar kapacitans efter påförd backspänning) mellan kollektor och bas. När spänningen över den ändras på grund av mikrofonspänningen så ändras också kapacitansen(kollektor-bas) vilket ändrar sändarens frekvens. Du får en så kallad frekvens modulering!!

Spolens induktans?
Jag tycker formeln…
L = (8*D*D*N*N) / (3*D + 9*l)
… funkar rätt bra för att få ungefärligt värde på spolens induktans.

D = spolens diameter(mm)
l = spolens längd(mm)
N = antal varv på spolen
L = Induktansen på spolen(nH)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Marta skrev:Den strålar tillräckligt utan antenn, antagligen mycket mera än tillåtna 50nW. Skall den vara till att lyssna på en portabel mediaspelare i bilradion lär man knappst störa även om det blir lite mera. Något annat skall man nog inte ha denna koppling till.

Edit: Angående antennlängder så är 75cm ungefär en kvarts våglängd och med rätt jordplan kan man få ungefär 50ohm. För att det skall vara meningsfullt måste signalkällan också vara 50ohm och det är den garanterat inte i det här fallet. Den är mycket högre. Någonstans längs spolen, antagligen nära bottenändan som är vänd uppåt i schemat, kan man nog få 50ohm. Exaxt var vet jag inte.
Finns nog inga kontrollerade impedanser någonstans utan största vitsen med inkoppling med bara något varv på spolen (eller via en liten kapacitans) är att antenn inte skall lasta oscillatorn så mycket att den har svårt att hålla igång och eller att antenn inte blir den dominerande delen när det gäller frekvensbestämmandet....

Till detta bör nämnas att antenn med denna inkoppling kommer att vara en del av oscillatorn vilket gör att frekvensen åker fram och tillbaka en del beroende på hur antenn viftas, viks, lindas etc. - så du får alltid ha din lilla isolerade trimmejsel och en liten bärbar FM-radio med frekvensinställning och allt som ofta trimma in för bästa ljud efter varje förflyttning, antennomläggning, byte batteri eller stor temperaturskillnad. sådana här koppel är inte stabila för fem öre..

Det är inte utan orsaker som seriösa byggen har kristaller eller syntesoscillatorer för att bli mera oberoende av omgivningen och temperturen. Trots att bil-mp3-FM-sändarna är billiga så är det ganska avancerade byggen med kristallstyrning etc.

Är räckvidden mer än några meter från din sändare så är uteffekten mer än laglig nivå - oavsett om antenn är anpassad eller inte...
CheddarOst

Inlägg av CheddarOst »

tack för alla svar!
jag har nu några nya frågar om kondensatorerna i kretsen!

Vad har c1 för funktion i kretsen? att stabilisera micen?

Vad gör c3? Vad har den för funktion i ressonanskretsen C2-L1?

Är c4 bara till för att stabilisera spänningskällan?

tack på förhand / Osten
Gästaren

Sändar Funktion !

Inlägg av Gästaren »

Transistorn är egentligen kopplat som GB-steg(gemensam bas). Och då ska transistorns bas vara växelspänningsmässigt kortsluten till jord(- eller +). Men bara för oscillator spänningen(Mhz), inte för mikrofonspänningen(Khz). Med rätt värde på C1 ordnar kondensatorn detta!

Ingången på ett GB-steg har låg impedans och sitter på emittern. Kollektorn på transistorn är utgången, och där sitter också resonanskretsen. Kondensator C3 matar helt enkelt tillbaka något från ut signalen till ingången igen! Inte mycket, utan bara tillräckligt för att oscillatorn ska svänga fint.

C4 ska växelspänningsmässigt kortsluta + och –, …(inte likspänningsmässigt).

Observera att den ofrivilliga kapacitansdioden i transistorn(kollektor-bas) ligger mellan resonanskretsen och jord, eftersom basen är jordad med C1! Det är bara den lågfrekventa mikrofon signalen som kan ändra spänningen något på transistorns bas, och därmed ändra spänningen över kapacitansdioden, och därmed ändra oscillator frekvensen(modulera sändaren)!
xxargs

Inlägg av xxargs »

tillägg:

I och med att micksignalen varierar spänningen en smula på basen så får man bieffekten att RF-signalen också är mer eller mindre är krafigt AM-modulerat och får betydligt kortare räckvidd och sämre mottagen kvalitet än om den hade varit av konstant styrka - ju hårdare sändaren moduleras - ju mera märks det.

Sändarkonstruktionen duger för 'spionaktiviteter' (kom dock ihåg att dessa sändare är ytterst lätt att avslöja om offret ens kommer på tanken att börja leta - bara ta fram FM-radion, vrid upp volym och börja lyssna igenom frekvensbandet - får man rundgång så har man defintivt hittat något) men inte om man har ambitionen att köra högkvalikativ musik ala bilbruk.

Med lite utprovning så kan man lätt bygga om dessa för tex 3 Volt matning. Jag hade på 80-talet ett sådant bygge med två ganska tomma R20 batterier i en bikupa som räckte en hel sommar och vägrade dö, med räckvidd ca 50-60 meter (dock inom tomten). Gissar att strömförbrukningen låg 2-3 mA eller så. Med dagens Lithumbatterier (typ CR123) så kan man göra tämmligen små och långlivade 'spionmickar' ;-)

Det här med spionmickar var blodigt allvar under kalla kriget under 60 och 70-talet - och några av er kanske kommer ihåg 'skandalerna' i tidningarna när skolungar hade byggt spionsändare som ryms i tändsticksaskar - den här typen av info var inte lika spritt och smula kontroversiell på 70 och 80-talet (och ritningar faktiskt censurerades bort eller komponentvärden utelämnades i olika böcker), faktiskt ända till 92 - 94 och 'infon' valsade run på olika BBS:r, och sedan kom Internet...
CheddarOst

Inlägg av CheddarOst »

hej igen!

går det att använda en sån här kondensatormic till kretsen?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=11813.htm
xxargs

Inlägg av xxargs »

Säkert, det finns några andra i Elfa som är riktigt små - mycket mindre än vad bilden i katalogen indikerade när jag köpte sist...

dock - räkna inte att man får någon 'kan höra en knappnål falla på andra sidan rummet' - för då har man ingen grepp om dynamik mellan användare/ljudsändare och mick, och för den delen, dynamik som sändaren erbjuder. - ljudbilden kommer inte vara bättre än en diktafon/kassettbanspelares inbygda mic-ljud - dvs. om du har sändaren på dig själv i tex bröstfickan så kommer du höra dig själv väldigt bra och tom distar men knappt alls motparten på andra sidan bordet..

Skall man få bättre upptagningsområde så krävs det både kompressorer och limiters, equlizers både i sändaren och mottagare, samt lågbrusiga proffsmickar med passande karaktäristik i sitt upptagningsområde. dvs en hel vetenskap att bugga ett rum för avlyssning oavsett var 'offren' är i rummet med användbar resultat efteråt... har man två mickar strategiskt placerat så blir läget väldigt mycket bättre och en radio med musik i rummet är inte längre ett säkert skydd (spatial upplösning - dvs med stereoljud så kan man börja koncentrera på att lyssna 'i en viss rikning' trots oönskad buller )
Gästaren

Ljud funktion !

Inlägg av Gästaren »

Mikrofonkänslighet:
Om mikrofonens känslighet blir för låg så prova med en kapacitansdiod(typ BBY39 ) mellan kollektorn och basen. Sändarens frekvens sjunker då något men de kan kompenseras med exempelvis en utdragen spole.
Räcker inte de så kan man göra ett extra enkelt förstärkarsteg till mikrofonen förstås.
http://www1.shellkonto.se/icom2002/fmsa ... /index.htm

Pre-emphasis:
Men ljudet kommer fortfarande vara ganska så diskantfattigt, vilket faktiskt har sin förklaring i WFM systemets uppbyggnad. Det är nämligen meningen att nivån på diskanten ska höjas före sändaren för att efter mottagaren åter sänkas tillbaka till normalt värde med ett vanligt enkelt lågpassfilter! På detta sätt sänker man samtidigt också bruset från överföringen. De är alltså lite Dolby system över de hela.
Gränsfrekvensen för höjningen ligger på ca 3100 Hz(rc=50us).
Så utan detta diskantförhöjande filter i sändaren förblir ljudet alltid lite burkigt!

FM forever:
Intressant att de här med FM sändarbyggen av alla olika och omöjliga slag aldrig tycks dö helt! Det är som en duracell-kanin förkroppsligad! De fortsätter o fortsätter o fortsätter o…

En sida om förr……. http://www.antus.org/pirat.htm
xxargs

Inlägg av xxargs »

och frågan är om det inte var bättre då det sändes illegalt i jämförelse med idag och dagens reklamradion.

Jag var dock inte uppflyttad till stockholm när detta var som intensivast, men lyssnat på en del arkiv-kassetter från den tiden (det var folk på företaget jag jobbade då som hade varit djupt inblandade i detta - både som supplier av 'offringsbar egendom' och som 'producenter.)
Skriv svar