Sist jag kollade vad 1nF, 1nF även i HF

Intrimming ser jag inte i frågeställningen i första inlägget... Men är det det handlar om fungerar givetvis ingen multimeter...
Finns nog inga kontrollerade impedanser någonstans utan största vitsen med inkoppling med bara något varv på spolen (eller via en liten kapacitans) är att antenn inte skall lasta oscillatorn så mycket att den har svårt att hålla igång och eller att antenn inte blir den dominerande delen när det gäller frekvensbestämmandet....Marta skrev:Den strålar tillräckligt utan antenn, antagligen mycket mera än tillåtna 50nW. Skall den vara till att lyssna på en portabel mediaspelare i bilradion lär man knappst störa även om det blir lite mera. Något annat skall man nog inte ha denna koppling till.
Edit: Angående antennlängder så är 75cm ungefär en kvarts våglängd och med rätt jordplan kan man få ungefär 50ohm. För att det skall vara meningsfullt måste signalkällan också vara 50ohm och det är den garanterat inte i det här fallet. Den är mycket högre. Någonstans längs spolen, antagligen nära bottenändan som är vänd uppåt i schemat, kan man nog få 50ohm. Exaxt var vet jag inte.