mottagare till trådlösa hörlurar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lillsixten

mottagare till trådlösa hörlurar

Inlägg av lillsixten »

Hej!

Jo, jag undrar om det är svårt att bygga mottagare till trådlösa hörlurar. jag skulle behöva ca 100 stycken. Jag är en novis inom elektroniken, så om någon har tips på ett företag som kan göra det åt mig så vore det bra också. tanken är att det ska användas till filmvisning där man använder sina egna hörlurarför att lyssna.

att sända ut radiosigaler som man kan ta emot med vanlig radio har jag förstått är en dålig ide pga "Lagen". tråkigt, för det hade ju varit mkt roligare.

Jag har tittat på lite olika konstruktioner på mottagare och det ser ut som ganska enkla konstruktioner som inte behöver bli så dyrt. Men 100 st tar ju tid att göra, framförallt om man inte är så van.

Eller så kanske någon har en bättre ide på hur man kan lösa det hela. tanken är att hela biografsystemet ska kunna transporteras av två-tre pers utan bil och ljudet är det sista som skall fixas.
xxargs

Inlägg av xxargs »

det fins ju trådlösa lurar i 868 MHz-bandet med nära HiFi-nära kvalitet om jag inte mins fel.

(använd inte 433 MHz-lurar då de är inom amatörradiobandet och kan störas ut av starka sändningar)

kanske går att ställas in på samma kanal och den vägen kan många lurar lyssna på samma sändare

detta är förmodligen också den billigaste lösning
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"tanken är att hela biografsystemet ska kunna transporteras av två-tre pers utan bil"

Hur transporterar ni filmduken och stolarna?

Måste hörlurarna vara trådlösa? Man sitter ju oftast stilla när man tittar på film.. :)

Jag skulle ha gjort såhär:
Först monterat två hörlursjack och en hörlursförstärkare på hälften av stolarna. Sedan ställer man dem så att varannan stol har hörlursjack. Därefter kopplar man ihop alla stolarna på varje rad. Första stolen på varje rad skulle förses med en trådlös mottagare för 868MHz.

Sladdarna mellan stolarna ansluter man enkelt med telekablar (inte telefonkablar..) samtidigt som man ställer upp stolarna, så det tar knappt någon extra tid alls. Dessutom blir det billigare än att köpa 100st trådlösa mottagare.
Skriv svar