Driva 80mm datorfläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

Driva 80mm datorfläkt

Inlägg av Exige »

Hej, jag skulle vilja veta om det finns något enkelt sätt att driva en 80mm datorfläkt från ett 1,5 Volts batteri.

Jag håller på och exprimenterar lite med solceller och just nu har jag köpt en ny solcell som är på 2 Volt och 200mA. Den är direkt kopplad till ett nimh-batteri. Jag har inga problem att driva små elmotorer, som dessutom ger ganska mycket kraft om man känner på axeln med fingret. Därför känns det som om det borde gå att driva en datorfläkt.

På datorfläkten står det 12V 0,2A, men den går bra att köra på ända ner till runt 4,5 Volt. Då tror jag även att den drar mindre ström.

Så hur kan man få runt 4,5-5 Volt från ett 1,2-1,5 Volts batteri på enklaste sätt?

Jag är mycket tacksam för svar. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En step-up-regulator kanske kunde fungera?
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Mm det kan vara intressant, det som jag ser som svårt är att det är mycket komponenter, samt valet av induktans.

Men om det inte finns enklare alternativ så kanske detta är bäst.

Det gör inget om effektiviteten inte är så bra, bara det är enkelt.

Tack för svaret v-g :).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska du ha det enkelt så är en 5v fläkt och en eller två solceller till den rätta vägen :wink:
Millox

Inlägg av Millox »

Använd ett litet relä då. Koppla från solcellens + till reläspolen. reläspolens andra sida kopplar du till relätungans mittposition. Sen kopplar du NC-utgången till jord och NO-utgången via en diod till en kondensator till jord. Över kondensatorn kan du nu ta ut högre spänning än inspänningen.

Observera dock att det blir väldigt låg effektivitet och du kommer nog bli besviken över strömmen du kan ta ut. Sen måste du se till att ta ett relä som drar vid 1 V, och det kan också innebära problem. Men att slå enkelheten tror jag inte du gör med nån annan lösning.

Annars är det ganska lätt att göra en boost-converter. Allt du behöver finns på gamla moderkort du kan slakta. Nära processorsockeln sitter det mycket fina induktanser, kondensatorer (om de inte kräkts) och transistorer att använda just vid dessa spänningsnivåer.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Får du 200mA eller är det "markandsföring"?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tänk på att kretsen det länkades till är kapslad i mini-SO8. Det betyder ytmonterad medendast 0.65mm centrumavstånd på pinnarna.

LM3578 finns i vanlig DIP-8 ochär specad ner till 2V, men är högst sannoligt ett sämre val förutom att den går att montera av en amatör.

Hittar man verkligen komponenterna på ett skrotat MB? De regulatorer som sitter där är ju avsedda för att driva mosfet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Marta:Jag tog såklart bara en i högen, kollade iaf minimum input voltage så det skulle fungera :wink: Finns säkert bättre kretsar om man letar runt.

Dock står allt i databadet med några exempel som man kan planka nästan rakt av. Där finns även formler hur man räknar ut spole etc. Är man osäker på något finns ju EF.com :)
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Tack för alla svar!

grym: Du har rätt det är nog egentligen det enklaste och effektivaste sättet. Får se om jag gör det framöver, de kostar ju 82 kr styck, så det blir lite dyrt bara för att ha kul :)
Här är en länk till solcellen: http://svebry.se/product.php?product_id=1735

Millox: Låter också som ett bra sätt, att det är ineffektivt gör ju inte så mycket då strömmen är "gratis". Men jag förstår inte riktigt hur du menar att jag skulle koppla, om du orkar så får du gärna slänga ihop ett kopplingsschema. Ett gammalt moderkort har jag, dessvärre dog det pga att strömförsörjningen till processorn pajjade.
Jag har också funderat på den här lösningen. Den kanske går att modifiera så att den kan driva en fläkt, jag ska testa den sen.

netrunner: I direkt solljus bakom ett tvåglasfönster (i min lägenhet alltså) mätte jag upp strömmern till ~150mA, men då var spänningen som sagt klampad till batteriets ~1,4Volt. När det är indirekt ljus så blir det genast mindre ~5mA vid mulet väder. För att senare när det är mörkt bli ca -2mA. :lol:

Marta: Det blir nog bättre och enklare att köpa fler solceller. Ytmonterat är lite över min nivå inom elektronik just nu.
Skriv svar