Transistor/Spole/Kondensator för dummies

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Forakh

Transistor/Spole/Kondensator för dummies

Inlägg av Forakh »

Enkel fråga #1: När man gör en egen spole, måste tråden (ex koppartråd) vara isolerad?
#2: Kan man på ett smidigt sätt mäta en spoles induktans med hjälp av multimetrar? (I så fall hur?)
#3: Kan man på ett smidigt sätt mäta en kondensators kapacitans med hjälp av multimetrar? (I så fall hur?)

Jag funderar även lite på hur transistorn fungerar i följande kopplingsschema: FM-sändare
#4: Är den bara till för att ge en förstärkning av signalen från micen?
#5: Varieras bara strömmens styrka igenom kollektor-emitter, bara spänningen eller både och? (Polariteten kan väl inte ändras...?)

Tack på förhand för alla eventuella svar :)
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

1: Ja, är den inte isolerad så blir det kortslutning = ingen spole

3: Finns multimetrar som kan det, annars så har jag inte träffat på en enda kondensator som det stått nånting på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej, man kan ha en så styv tråd att den håller avstånd till sina egna lindningsvarv och då kan du ha blank tråd, bra för hf är försilvrad innerledare från antennkabel. bra för skinneffekten och lätt lindad

2, nej
3, om den har kapacitansmätning, annars nej

4, nej, den transistorn är oscillatorn, högfrekvensskaparen
5, lite luddigt men både spänning och ström varieras,
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller inte med cryptomaster om kondingarnas läsbarhet, dom flesta ytmonterade keramiska kondingarna har ingen markering, ska man löda loss från kretskort gäller kapacitansmätning
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag sa: "JAG har inte stött på någon" Och det vill säga mycket :D

Sen så är det ju såklart så att den behöver inte alls vara isolerad om den är luftlindad eller lindad runt en isolator och glesa lindningar så dom inte ligger emot varandra.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Linda med vanlig plastisolerad entrådig kopplingstråd, sådan man har till labbplattor. 6 varv runt en blyertspenna var det som gällde förr, det fungerar säkert idag också. Det är lättare att göra spolen lite grövre och med färre varv. Blyertsen skall inte vara kvar i spolen. Värdet på C1 och C4 är inte kritiska. C3 kan man göra av två hoptvinnade kopplingstrådar, den ena med fördel skalad. Tvinna hårt och gör den en eller två centimeter lång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hur fungerar en kondensatormikrofon egentligen? Varierar kapacitansen med ljudtrycket? I så fall antar jag att spänningen över miken höjs när kapacitansen minskar och vice versa, givet att miken är "uppladdad"?

Arvid
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som en bra beskrivning av en kondensator mic.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fakta är att de kondensatormic'ar jag har träffad på har en inbyggd FET vilket gör att signalen blir inverterat.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

ElekctroMate

Inlägg av SvenPon »

Forakh

Inlägg av Forakh »

Tack så mycket för alla snabba svar :) Ang. fråga 2 & 3, är det så kallade LCR-mätargrejer som gäller alltså?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nja, dom billiga sådanna klarar inte av spolar i den storleksordningen och lite klent på små kondingar med

enklast är nog att ha en oscillator och ha en känd spole och en känd kondensator, då kan man sätta in ökänd kondensator eller spole och mäta frekvensen

hm , stavade okänd som ökänd men det för vara nu :lol:
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Meterman 37XR, TRMS

Har jag köpt för mina behov... Dvs. högtalarfilter...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Högtalarfilter..... Det är ju DC det handlar om då. Helt andra saker när det gäller RF-teknik. Där är det bara till att prova sig fram, ju högre frekvens grejorna är för ju mera meningslöst är det att försöka mäta.

Värdena är så små och strökapacitanser/induktanser så stora. Både i mätanordning och den färdiga konstruktionen. Ingenting kommer att stämma.

Skall man justera in en resonanskrets och är så snett att inget händer när trimmern vrides kan man mäta med en dippa för att få en ungefärlig uppfattning om var man hamnat. Fungerar på kortvåg om det är stort nog att komma åt, på VHF/UHF är det värre...
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Grid-Dip mätare

Inlägg av SvenPon »

Alla som sysslar med HF > 100 Khz måste ha en Grid Dip mätare i sin verktygslåda.

Googla på GridDip mätare.
Skriv svar