Bygga/Köpa kamerablixt
Bygga/Köpa kamerablixt
Svårt att formulera en rubrik men hursomhelst. Jag behöver i princip bygga eller köpa/införskaffa kamerablixtar som är ungefär som de i engångskameror. Jag kan ju självklart bara köpa engångskameror och få hela kretsen levererad men känns onödigt att lägga ner den summan pengar om jag kan få det billigare och till viss mån enklare än så.
hilfe plx
hilfe plx
jo det är ju alltid en tanke, men samtidigt vore det ju smidigare om man kunde köpa lite komponenter istället för att behöva betala för hela kameror (även om man kanske får dem lite billigare). I längden troligen även billigare.
Men som sagt en bra tanke, ska testa så får vi se om nån kanske jobbar med att övervaka bygget av kamerablixtar till engångskameror eller nåt^^
Men som sagt en bra tanke, ska testa så får vi se om nån kanske jobbar med att övervaka bygget av kamerablixtar till engångskameror eller nåt^^
Det är ytterst sällan man idag kan bygga billigare än massproducerat 'skräp' från asien. - att just köpa kamera, skrota den och plocka ut blixtaggregatet _kan_ vara en billigare lösning för mindre serier än att försöka skaffa alla komponenter själva separat - med mindre serie så menar jag under 1000 st....
Till och börja med så kan man inte köpa komponenter i hundratusental så att transportkostnaden är negligerbar, utan det är Elfa i fåtal där transportkostnaderna kan för enkla komponeter vara 100-faldiga komponentkostnaden etc.etc.
Dom som säljer till billig styckpris är heller inte intresserade av småbatcher till många små köpare utan bara dom som snackar om att köpa hela årsproduktioner... - Hårddraget. Skall man bygga billigt så måste man vara redan så stor aktör att komponentleverantörernas fortsatta ekonomiska hälsa är beroende på att man fortsätter att köpa..
---
Att bygga själv gör man för att lära sig och skapa egna, skräddasydda utrustningar och lösningar, aldrig för att försöka bygga billigare än det som redan är massproducerat...
Till och börja med så kan man inte köpa komponenter i hundratusental så att transportkostnaden är negligerbar, utan det är Elfa i fåtal där transportkostnaderna kan för enkla komponeter vara 100-faldiga komponentkostnaden etc.etc.
Dom som säljer till billig styckpris är heller inte intresserade av småbatcher till många små köpare utan bara dom som snackar om att köpa hela årsproduktioner... - Hårddraget. Skall man bygga billigt så måste man vara redan så stor aktör att komponentleverantörernas fortsatta ekonomiska hälsa är beroende på att man fortsätter att köpa..
---
Att bygga själv gör man för att lära sig och skapa egna, skräddasydda utrustningar och lösningar, aldrig för att försöka bygga billigare än det som redan är massproducerat...