Bygga/Köpa kamerablixt

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
bobaah

Bygga/Köpa kamerablixt

Inlägg av bobaah »

Svårt att formulera en rubrik men hursomhelst. Jag behöver i princip bygga eller köpa/införskaffa kamerablixtar som är ungefär som de i engångskameror. Jag kan ju självklart bara köpa engångskameror och få hela kretsen levererad men känns onödigt att lägga ner den summan pengar om jag kan få det billigare och till viss mån enklare än så.

hilfe plx
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

En sak som har kommit upp på forumet tidigare är att gå in i butiken som framkallar just engångskameror och be att få (eller betala en liten slant för) ett par engångskameror.
bobaah

Inlägg av bobaah »

jo det är ju alltid en tanke, men samtidigt vore det ju smidigare om man kunde köpa lite komponenter istället för att behöva betala för hela kameror (även om man kanske får dem lite billigare). I längden troligen även billigare.

Men som sagt en bra tanke, ska testa så får vi se om nån kanske jobbar med att övervaka bygget av kamerablixtar till engångskameror eller nåt^^
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Billigare än gratis blir det inte.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är ytterst sällan man idag kan bygga billigare än massproducerat 'skräp' från asien. - att just köpa kamera, skrota den och plocka ut blixtaggregatet _kan_ vara en billigare lösning för mindre serier än att försöka skaffa alla komponenter själva separat - med mindre serie så menar jag under 1000 st....

Till och börja med så kan man inte köpa komponenter i hundratusental så att transportkostnaden är negligerbar, utan det är Elfa i fåtal där transportkostnaderna kan för enkla komponeter vara 100-faldiga komponentkostnaden etc.etc.

Dom som säljer till billig styckpris är heller inte intresserade av småbatcher till många små köpare utan bara dom som snackar om att köpa hela årsproduktioner... - Hårddraget. Skall man bygga billigt så måste man vara redan så stor aktör att komponentleverantörernas fortsatta ekonomiska hälsa är beroende på att man fortsätter att köpa..

---

Att bygga själv gör man för att lära sig och skapa egna, skräddasydda utrustningar och lösningar, aldrig för att försöka bygga billigare än det som redan är massproducerat...
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tjip.
Som gammal kamerareparatör kan jag bara säga: Gå in till en kameraverkstad och fråga där, vid fel på kretskortet så bytte vi bara ut allting så det finns som reservdelar.
Per
Edit: felstavat
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja, och som El-Björn sa tidigare så brukar man kunna få redan framkallade engångskameror gratis om man frågar runt lite, så billigare än det klarar man garanterat inte bygga. :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag köpte på Coop när det var rea där, 4st för 100kr.

Så berättade folk att det var gratis om man gick till ett labb.
Skriv svar