Vad heter dom där tidtagar grejerna som används i dragrace o liknande?
Jag tänkte bygga en grej som tar tiden när man kör en viss sträcka. Dvs startar tidtagaren när man korsar den första larsern (el. dyl.) och stoppar när man korsar en till i slutet
Och det är lite svårt att få reda på hur dom fungerar när jag inte vet vad dom heter...
EDIT: stavning
Senast redigerad av Ålänningen 12 maj 2007, 10:25:32, redigerad totalt 1 gång.
Exakt vad det kallas på google kan jag inte svara på men jag tror att du har missuppfattat lite: dom 'hatar' inte, dom 'heter' något!
Nåväl, själva grejen är inte svår men det finns lite som du ska vara uppmärksam med:
Du ska på något vis samla signaler från start och mål till samma "klocka", i dragrace är det väl ca: 500m som gäller, det blir långa kablar det.
Långa kablar är bra på att samla in störningar och jag tror faktisk att dragsters INTE är byggd med EMC som första prioritet.....
Banan är ganska bred, det kan bli svårt att få lysstrålen över på ett stabilt sätt, det finns dock sensorer för sånt (Omron har t.ex.)
det var lite väl dyrt, jag ska bara testa lite grejer.
Jag hade tänkt använda ett digitalt tidtagarur. Så den ska bara kontakta ca 1-2sec (två hjul) när man korsar den första barriären och sen koppla från.
Barriären i slutet ska kontakta ca 0.5-1sec. Och då stoppas tiden, och man vet hur länge det tar att köra sträckan
Farnenell har tidtagarur med extern triggning. Egentligen är det ett vanligt ur med utdragna ledare till bananpluggar. Med lite externelektronik så kommer det att funka jättebra (men du får ju inte den tjusiga "julgranen".
För ett antal år sen byggde jag ett system för bankörning med Go-Kart, bilar och MC. Då bodde jag i Norge å åkte runt till olika banor.
Jag använde en vanlig fotocell för tidtagningen. Den var kopplad till två stift på serieporten. Programmet (MS Access) kände av slutningen det blev i fotocellen. Det mekaniska/elektriska är enormt lätt. Programeringen var lite svårare, med alla konstiga regler med uttagningar och prefinaler.
Icecap skrev:.... i dragrace är det väl ca: 500m som gäller, det blir långa kablar det.
....
ca 402m är det snarare. Det är en kvarts mile.
Förövrigt ska han inte starta tiden då man paserar start utan när det blir grönt startar tiden, du har en reaktionstid som även ska räknas med. Sen stannar den ca 402m bort.
Nåväl, 402 m + lite till att dra dom bra. Störkänsligt blir det och ska man mäta jävligt noga får man räkna in den ung. 1,5µs som signalen tar i kabeln.
Men vid 20-30 m långt är det ju ett mindre problem....
http://www.alltomelektronik.se/tidn2002.html
Nummer 4/2002 (Slutsåld)
Hastighetsmätningssyetem. En gör-det-självmätare med IR-grindar.
Med det ljusbarriärsystem som beskrivs i denna artikel kan du göra noggranna mätningar av den absoluta hastigheten hos modellbilar, modellflygplan och andra rörliga föremål. Vid undervisning och träning bildar systemet en perfekt, kontaktlös fartmätare. Vem av er fotbollsspelare eller golfare har den grymmaste sparken eller snabbaste svingen?