Hej, Jag funderar på om man på något sätt kan konvertera en vanlig tändare till en stormtändare? Det enda är vall bara att den ska få mera luft på något vis?
Det är glödande spiraler i en stormtändare också dessa "omöjliggör" utblåsning av normal vind. Tror även de drar mer gas än en vanlig tändare då både luft & gasflödet är större.
Möjligt & möjligt en stormtändare "sprutar" ju inte elden särskilt långt alls. Det är ju som en butangaslödpenna ungefär.
Ska man spruta eld är det ju bensin eller dylikt som gäller. Sen kan man ha en stormtändare som "tändkälla". Men man brukar spruta någon slags vätska över en tänd låga för att få "eldkastareffekten" som man ser på tex Alienfilmerna.
Man kan även använda hårspray som bränsle, ungefär som man jagar flugor med hårspray & tändare.
>för att få "eldkastareffekten" som man ser på tex Alienfilmerna.
Den effekten är ganska inefektiv, jag behöver bara ha en låga på några centimeter som är riktigt värm =)
I vilket fall så bör du ha backventiler, och enklaste vore ju att ta vanliga blixtventiler från en cykel, det går att köra vätska i dem med, har nämligen en sån i min rökmaskin hehe.
Eller så en liten bränsletank och en bränslepump, och ett lämpligt munstycke. Så kan du reglera flödet med pwm. Eller typ en liten vattenpump som **inte** äts upp av bensin/andra bränslen kanske skulle vara bättre så man får större flöde.
Det är gasen som brinner, inte vätskan/fasta ämnet. Bensin är flyktigt, den förgasas ofta av endast värmen i luften. Olja kräver oftast en veke som gör ett eldens värme förgasar oljan.