Kontrollera en hög last
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping
Okej, tack för svaren, jag känner då för att köra på nån typ av FET, det känner jag mig lite mer hemma på.
Man måste alltså parallelkoppla dom, hamnar då effekten updelat jämt över dom ?
För om jag har en som klarar t ex, 200W Kan jag då parallelkoppla 5 stycken för att klara av att styra en 1 kW motor ?
Man måste alltså parallelkoppla dom, hamnar då effekten updelat jämt över dom ?
För om jag har en som klarar t ex, 200W Kan jag då parallelkoppla 5 stycken för att klara av att styra en 1 kW motor ?
Effektsiffran som anges för transistorn är maximal tillåten förlusteffekt, detta är inte samma sak som hur stor effekt man driver via transistorn. Förlusteffekten är transistorns resistans multiplicerat med strömmen i kvadrat, P=R*I*I. När transistorn leder fullt är resistansen låg (Rds(on)) och förlusteffekten relativt liten. Om exempelvis Rds är 10mΩ och strömmen 60A är effekten 36W. Vid omslag är däremot resistansen högre och så även förlusteffekten.
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping
cryptomaster: om jag vore du så skulle jag följa gryms råd att kolla upp den nuvarande kopplingen först.
Att bygga en PWM varvtalsreglering till en såpass krafig motor är inte så lätt som du antagligen tror just nu, (behövs PWM krets, komponenter för hjälpspänningar, ev. skydd för backemk mm) så jag tycker du ska tänka igenom innan du beställer komponenter om det inte går att lösa på ett enklare sätt.
Antingen använda befintlig elektronik och göra så att varvtalsregleringen som finns i framriktningen kan användas i backriktning eller t.ex. som du skrev i första inlägget att göra en fördröjning på 2sek innan motorn backar.
Att bygga en PWM varvtalsreglering till en såpass krafig motor är inte så lätt som du antagligen tror just nu, (behövs PWM krets, komponenter för hjälpspänningar, ev. skydd för backemk mm) så jag tycker du ska tänka igenom innan du beställer komponenter om det inte går att lösa på ett enklare sätt.
Antingen använda befintlig elektronik och göra så att varvtalsregleringen som finns i framriktningen kan användas i backriktning eller t.ex. som du skrev i första inlägget att göra en fördröjning på 2sek innan motorn backar.
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping
Okej, jo, jag måste lösa det här på ett eller ett annat sätt i alla fall. Vi kan inte ha det så här med sågverket, det gör sönder alldeles för ofta pga detta kraftiga ryck.
Vad jag försökte åstakomma var en mjukstart, exempelvis 2 sekunders "mjukt pådrag" tills motorn går för fullt baklänges.
Att byta och använda den redan existerande regleringen på framfarten går ej, kan inte stå och vrida på reglaget varje gång man skall bakåt, utan det måste ske på automatik.
Vad jag försökte åstakomma var en mjukstart, exempelvis 2 sekunders "mjukt pådrag" tills motorn går för fullt baklänges.
Att byta och använda den redan existerande regleringen på framfarten går ej, kan inte stå och vrida på reglaget varje gång man skall bakåt, utan det måste ske på automatik.
det finns en fulvariant av mjukstart och det är att lägga ett motstånd i serie med motorn tills den fått upp lite fart, i och för sig så är det ett ganska hyggligt motstånd vi pratar om men det brukar sitta sådanna i gamla elstruckar och det går lätt att göra själv av kraftig rostfri ståltråd för en ringa peng, sen behövs det en tidsfördröjning som drar ett kraftig relä över motståndet
en lösning jag annvänt ett antal gånger för att få en mjukare start och jag inte orkat göra något avancerat, däremot så krävs det att man provar ut motståndet ordentligt
en lösning jag annvänt ett antal gånger för att få en mjukare start och jag inte orkat göra något avancerat, däremot så krävs det att man provar ut motståndet ordentligt
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping
beror på motortypen, det finns serie och shuntlindade motorer med, men det mäter du bara en gång när du kör om den vänder späningen till motorn, kan du så häv på en tångampermätare och kolla vad den tar för ström när den arbetar normalt, behövs en tångmäter som klarar likström
skillanden på motorerna är i vanliga fall om den har permanentmagneter eller inte , om inte så behövs det en magnetiseringslindning med, som i en normal startmotor, och är den serielindad så kvittar det om var man har plus och minus, den går åt samma håll ändå, då måste man byta polaritet på en av lindningarna och det är surt att göra för det är vanligtvis svårt att komma åt
men eftersom din otor redan vänder på något sätt så går det att göra det relativt enkelt
skillanden på motorerna är i vanliga fall om den har permanentmagneter eller inte , om inte så behövs det en magnetiseringslindning med, som i en normal startmotor, och är den serielindad så kvittar det om var man har plus och minus, den går åt samma håll ändå, då måste man byta polaritet på en av lindningarna och det är surt att göra för det är vanligtvis svårt att komma åt
men eftersom din otor redan vänder på något sätt så går det att göra det relativt enkelt
-
- Inlägg: 7101
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Vet ej om jag missat något, men jag tycker en del är konstigt.
Varför går det bra framåt borde det inte vara samma problem då!?
Om jag tolkar det rätt så är problemet när man stannar backåtkörningen!
Det stora bekymmret borde vara när man har fart framåt, vill stanna och backa snabbt, men så verkar ej vara fallet. Kan det bero på att när man sågar går det ej så fort, men backåt är det fullt spjäll.
Går kuggarna mestadels när man stannar bakåt, kan det kanske bero på att man bromsar på något effektivt, men felaktigt sätt? Eftersom det går sakta framåt, är kanske bromsningen inget problem då. Kanske att bromsarna bakåt går in medans motorn fortfarande driver till och med!
Varför går det bra framåt borde det inte vara samma problem då!?
Om jag tolkar det rätt så är problemet när man stannar backåtkörningen!
Det stora bekymmret borde vara när man har fart framåt, vill stanna och backa snabbt, men så verkar ej vara fallet. Kan det bero på att när man sågar går det ej så fort, men backåt är det fullt spjäll.
Går kuggarna mestadels när man stannar bakåt, kan det kanske bero på att man bromsar på något effektivt, men felaktigt sätt? Eftersom det går sakta framåt, är kanske bromsningen inget problem då. Kanske att bromsarna bakåt går in medans motorn fortfarande driver till och med!
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping
Okej, jo så här är det.
Vid framåtdrift så går det sakta, då den sågar samtidigt.
Sedan när bladet kommit ut ur stocken, då skall man fort tillbaka till början så fort som möjligt för att börja om.
Det som sliter mest, det är när den har full fart bakåt och sedan slår ifrån strömmen, då gör en kuggväxel att det blir i princip tvärstopp om inte motorn snurrar lite grann.
Vid framåtdrift så går det sakta, då den sågar samtidigt.
Sedan när bladet kommit ut ur stocken, då skall man fort tillbaka till början så fort som möjligt för att börja om.
Det som sliter mest, det är när den har full fart bakåt och sedan slår ifrån strömmen, då gör en kuggväxel att det blir i princip tvärstopp om inte motorn snurrar lite grann.
-
- Inlägg: 7101
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping