Kontrollera en hög last

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cryptomaster

Kontrollera en hög last

Inlägg av Cryptomaster »

Hej!

Jag har en lite fundering angående ett mobilt sågverk vi har.
Motorn för frammatningen på den har då 2 lägen, framåt och bakåt.
När den färdas i framriktningen så kan man kontrollera hastigheten med en vridknapp på kontrollpanelen.

Vad kan det vara för teknik för att kontrollera en sådan stor last ?
Det riktiga problemet vi har med denna, det är att när man slår i bakåt, så går den på full fart, och far bakåt, vilket är bra att det går fort, men när man slår av den så blir det ett sådant tvärstopp, att den slår av kuggarna från lagren.

Det är ett stort problem då vid ett sådant haveri så måste man köra hem sågen, och såghuvudet måste köras av ramen för att komma åt att byta allt.

En lösning som jag skulle vilja komma fram till med det här, det vore att man kunde fördröja den lite grann, t ex från att man slår i backen, så tar det 2 sekunder innan den går med full fart, och den ökar gradvis.
Samma princip när man lägger ur den. Detta skulle få allt att må bättre och hålla längre.

Sågen är följande: Wood-Mizer LT70HD, 42 hk Kubota diesel.

Motorn för drivningen är:
12 Vdc
58 Ampere
Tekko

Inlägg av Tekko »

En fet IGBT och PWM.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte särskillt stor motor, borde styras via någon slags pulskvotsreglering

frågan är bara varför den inte regleras på backriktningen

kan vara värt att följa upp schemanen och kolla om man inte kan bygga om det, kolla om det siter relän för växling fram back
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

borde vara pålitligare och smartare att sätta en hydraulpump på kubota motorn och en hydralmotor för drivningen

dessutom så kan du ju bygga vidare med lite fler finesser som stockriktare/hållare

eller en lyft som hjälper till att mata upp nya stockar på bordet
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, tack för svaren alla.

Grym: Pulskvotsreglering är ett okänt ord för mig, men PWM förstår jag, är det det du menar ?

Minus:
Hydraulpump finns på sågen, 2 stycken, samt stocklyftare, riktare, vändare och "fastklämmare". Dock så måste man i så fall montera ytterligare en på det rörliga såghuvudet, som också har generator och batteri-banken.

Men jag tycker PWM och IGBT låter bra. Hur man skall få det att slå in vid enbart back, det kommer nog behövas ett schema för att lösa det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nästan samma sak, kan vara samma men behöver inte vara det,
pulskvotmodulation är att ssumman av till och från är konstant, men pullsbredds kan man ha så att totaltiden kan variera, hugget som stucket i dom flesta fall, men inte alltid

du behöver inte köra igbt, vanliga mostrissor eller effektrissor räcker
då slipper du lite kretsar för att slå av igbt'en

kolla upp hur det egenteligen fungerar nu, är det så du har styrning kan du troligtvis få den att fungera på returen med, man kanske du får ha två pottar , en för fram och en för bak, flj trådarna från potten för framregleringen och se vart den tar vägen, och kolla upp hur motorn är kopplad hela vägen
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, jo jag får nog kolla upp det där, dock kan jag inte köra med en pott, det tar för lång tid. Det måste fås att fungera så den gör det automatiskt vid start och stopp.

Edit: Skulle elfa's 71-133-43 kunna hjälpa i detta ?
Millox

Inlägg av Millox »

12 V är väl lite för en igbt. De har i storleksordningen 2 V spänningsfall när de leder. Du tappar då ganska mycket effekt som du måste kyla bort. Använder du mosfetar, och parallellkopplar ett gäng av dem, behöver du inte kyla bort lika mycket och kan dessutom köra ganska hög switchfrekvens, typ 25 kHz eller mer så du slipper höra pwm-sången.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, du kan inte länka till någon passande på elfa ?

En fråga, har hört talas om tyristorer vid dessa typer av regleringar, är det nått som man skulle kunna använda ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara kolla vad man får lägst rds on för minst pengar, och ska klara minst den dubbla spänningen man kör på, gärna 3 gånger, inga större problem vid 12v, och sedan räknar man baklänges på hur mycket kylflänsar i förhållande till pengar och transistorer ma kan få så man får lägst pris

man måste ha något som dämpar både störningar och överspänning vid transistorn

inte tyristorer vid likströmsdrift, man kan slå på men inte av , på ett enkelt sätt i varjefall, mostrissor är enligt min åsikt det smidigaste, och jag har byggt några större motorstyrningar
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, "rds on" vad betyder/är det ?

Jag ser ju att det är rätt kraftiga kablar fram till denna motorn, så det får ju inte vara för klena grejer. Alla transistorer jag hittar i elfa klarar som mest 300 watt, vilket är för lite.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Rds(on) = Resistansen mellan Drain och Source (Rds) när transistorn leder fullt.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, då förstår jag, men nu till frågan om effekten då, hur löser man det ?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det finns billiga fetingtrissor på ebay som pallar flera hundra ampere, båge mosfet och igbt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Eller så tar man och parallellkopplar flera. MOSFET-transistorer är trevliga och enkla att göra så med. Tänk också på att ha kraftiga drivsteg för att minimera switchningstiden (det är under tiden som transistorn switchas till/från som det utvecklas mycket effekt).
Skriv svar