Headset till telefon
Headset till telefon
Har köpt ett headset till datorn, men jag funderar på om det inte borde gå att använda till den vanliga telefonen oxå. Min tanke är att sätta dit två 3,5mm mono-honor (en för micken och en för hörlurarna) i ena ändan av en vanlig "korkskruvssladd" som går till telefonluren. För en vanlig lur är ju faktiskt inget annat än en monohögtalare och en monomikrofon det heller.
Är det nån som vet hur det är med signalnivåerna från telefonen? Är det bara att löda fast dem som de är, eller blir det för klent i headsetet då?
Är det nån som vet hur det är med signalnivåerna från telefonen? Är det bara att löda fast dem som de är, eller blir det för klent i headsetet då?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har tänkt på exakt samma grejj. Jag ville iofs även kunna använda telefonluren som mikrofon när jag spelar in låtar, men det är en helt annan sak.
Vad är det för typ av telefon du har tänkt använda?
Känsligheten i högtalare och mikrofon skiljer sig nämligen ganska mycket beroende på hur gammal telefonen är. Den jag har tänkt använda är en såndär "vanlig" gammal grå bordsmodell med nummerskiva. Den har kolpulvermikrofon.
Men om det är en telefon som är ganska ny (med knappar och inte äldre än ca 15-20 år) så borde det fungera bra att koppla in headsetet istället för telefonens lur.

Vad är det för typ av telefon du har tänkt använda?
Känsligheten i högtalare och mikrofon skiljer sig nämligen ganska mycket beroende på hur gammal telefonen är. Den jag har tänkt använda är en såndär "vanlig" gammal grå bordsmodell med nummerskiva. Den har kolpulvermikrofon.
Men om det är en telefon som är ganska ny (med knappar och inte äldre än ca 15-20 år) så borde det fungera bra att koppla in headsetet istället för telefonens lur.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är väldigt olika vilken stil jag gör, men den senaste grejjen jag gjorde finns här.
Sedan finns det några fler låtar på min hemsida.
"Så du vill få till det där telefon-soundet på sången eller?"
Jepp.
Själva mellanregisterljudet brukar jag fixa med filter, men ljudet av att mikrofonen liksom låter lite ansträngd/distad har jag inte blivit nöjd med. Men med en telefonlur och lite elektronik som simulerar dålig bandbredd borde det bli rätt ljud. 
Misstänker starkt att du också pysslar med musik. Berätta gärna lite om det.

Sedan finns det några fler låtar på min hemsida.
"Så du vill få till det där telefon-soundet på sången eller?"
Jepp.

Misstänker starkt att du också pysslar med musik. Berätta gärna lite om det.

Re: Headset till telefon
Det är väl bara att prova - var dock säker på att inga metalldelar som berör kroppen har någon som helst kopplel med det som är kopplad till telefonen och telefonlinjen elekriskt sätt. Telefonens ringsignal är 110 Volt och käns ordentligt om du är jordad på något sätt, samt att DC-spänningen kan variera mellan 36 - 72 Volt. Förmodligen bör man kunna ställa samma spänningstålighetskrav som modemtrafo- dvs 1500 Volt under långtid mellan lur/mick-anslutningarna och den som bär headsetet...UNIT skrev:Har köpt ett headset till datorn, men jag funderar på om det inte borde gå att använda till den vanliga telefonen oxå. Min tanke är att sätta dit två 3,5mm mono-honor (en för micken och en för hörlurarna) i ena ändan av en vanlig "korkskruvssladd" som går till telefonluren. För en vanlig lur är ju faktiskt inget annat än en monohögtalare och en monomikrofon det heller.
- det finns orsakt till varför telefonlurar har mycket plast runt omkring inkromet i sina lurar...
---
Vanlig talnivåbrukar ligga på -14 - -18 dBm (0 dBm = 1mW/600Ohm) vilket ger 154 - 97 mV RMS (påminner ganska mycket om line-nivåer för stereo i amplitud) och nivån brukar inte förstärkas så värst mycket - man kan få hörselskador av en telefonlur om insignalen är över 1-2 Volt RMS och därför finns det ofta diod-skydd som klipper signalen om det är högre än så .
Allt inom telefoni är orienterad för 600 Ohm på olika sätt och skillnaden mellan datorheadset och dito telefon är förmodligen datorhörlurens impedans är mycket lägre än telefonhörluren och ger förmodligen mycket lägre ljudstyrka. Micksidan är nog ganska enhetlig då alla moderna lurar använder elekret-mickar med ungefär samma typ av matning..
OK, då får man var noga med isolering med andra ord. Egentligen ska inte nåt behöva komma i kontakt med kroppen, eftersom det är vid pluggarna (där headset-sladd går över till telefonlurs-sladd) som det kan vara kritiskt. Headsetet har lyckligtvis inga metalldelar.
Bra att du sa det, tänkte inte alls på att det kunde vara såpass höga spänningar i själva luren...
Bra att du sa det, tänkte inte alls på att det kunde vara såpass höga spänningar i själva luren...
Har inte 'systemet' någon modemtrafo etc. som isolerar så _måste_ headsetet tåla höga spänningsdiffrenser mellan hörlur/mic och användaren. Detta skall vara provat och inte bara 'antaget'
Om du inte känner dig bekväm att sätta på headsetet trots du vet att 'pluggen' är kopplad direkt till 230Volt-nätet eller 3-fas 400 Volt, så skall du heller inte koppla den till en telefonapparat istället för luren - så enkelt är det.
Idag är det inte så vanligt med riktigt höga spänningar då det mesta är nedgrävt numera, men när allt hängde på stolpar som kabel eller blanktråd vid norsken etc. så kunde spänningsskillnaden vara på åtskilliga 100 Volt, tom. över 1000 Volt mellan telefontråden och marken man stod på. Vanliga telefoner har inte någon isolertrafo inuti sig utan det är 'live' ända upp intill örat - därav också kunde 'spotta' i hörluren när det åskar ute...
Om du inte känner dig bekväm att sätta på headsetet trots du vet att 'pluggen' är kopplad direkt till 230Volt-nätet eller 3-fas 400 Volt, så skall du heller inte koppla den till en telefonapparat istället för luren - så enkelt är det.
Idag är det inte så vanligt med riktigt höga spänningar då det mesta är nedgrävt numera, men när allt hängde på stolpar som kabel eller blanktråd vid norsken etc. så kunde spänningsskillnaden vara på åtskilliga 100 Volt, tom. över 1000 Volt mellan telefontråden och marken man stod på. Vanliga telefoner har inte någon isolertrafo inuti sig utan det är 'live' ända upp intill örat - därav också kunde 'spotta' i hörluren när det åskar ute...
Micar i Headset till datorer brukar ofta vara av electret-typ som vill ha några volt för att fungera. Jag är tveksam till att det skulle fungera om man bara kopplar in den rakt av till telefonen..
Högtalaren får man också ta hänsyn till. Högtalaren i telefonen kan ofta ligga runt 120Ω och uppåt. Nu vet jag inte vad det är för impedans på ditt headset men ligger det på 8Ω förstår du säkert vad som händer... (förresten, Saknar en smiley där det ryker!)
Om du är orolig för eventuell spänningsfara är det bara klämma dit en liten 1:1 trafo.
Högtalaren får man också ta hänsyn till. Högtalaren i telefonen kan ofta ligga runt 120Ω och uppåt. Nu vet jag inte vad det är för impedans på ditt headset men ligger det på 8Ω förstår du säkert vad som händer... (förresten, Saknar en smiley där det ryker!)
Om du är orolig för eventuell spänningsfara är det bara klämma dit en liten 1:1 trafo.
Om det är hyffsad modern telefon så har den elektronik i sig så att den matar elecret-micen i hörluren med rätt spänning och ström samt driver hörlurens högtalare med rätt signal. (vi pratar _inte_ om urgammla telefoner med kolkornsmickar - alla modernare telefoner har elektretmickar))
Du kan _inte_ koppla själva telefonluren/datorheadset direkt över telefonlinjen.
sätta modemtrafo mellan på hörlursutgången till hörluren kan man göra ganska rakt av, men det är värre med micken då den är fantommatad från elektroniken i telefonen - med galvaninsk isolering ala modemtrafo så menas att man inte tillåter någon DC-ström kan ta sig igenom trafon - annars är trafon meningslös.
skall man försöka ändå så får man fixa fantommatningen separat med batteri på microfonsidan innan trafon mellan headset och telefonapparaten.
- och kom ihåg - vi pratar om två trafos - en för hörluren och en för micksignalen...
I själva telefonen finns det elektronik före mick och lur som ser till att anslutningen mot linjen är rätt och har rätt impedans, drar rätt mängd ström etc. men också en mycket viktig funkion som kallas 'gaffel' eller hybrid - det är den delen som gör att din röst när du pratar i micen inte skriker med full volym i din egen öra (som kan uppgå över 100 dB), sammtidigt - och är inte helt enkel att få till då det handlar om balans i bryggor och jobbar med bestämda impedanser åt alla håll som telefonlinje, hörlur och mick samtidigt - det är därför som man alltid pratar om 600 Ohm impedans och linjeekvivalenser överallt inom telefoni-världen. det är pga. annorluda impedanser som pirattelefoner från tex usa, asien låter illa när de används i svenska telenät.
köpta telefonheadset är antingen anpassade till aktuell företagstelefon ( som är en egen elektrisk värld utan galvaninsk koppling till själva telefonlinjerna) eller har en dosa på sladden som kan vara en komplett telefon (utan tangenbort) elektrisk sätt med tillräklig isolering etc.
Du kan _inte_ koppla själva telefonluren/datorheadset direkt över telefonlinjen.
sätta modemtrafo mellan på hörlursutgången till hörluren kan man göra ganska rakt av, men det är värre med micken då den är fantommatad från elektroniken i telefonen - med galvaninsk isolering ala modemtrafo så menas att man inte tillåter någon DC-ström kan ta sig igenom trafon - annars är trafon meningslös.
skall man försöka ändå så får man fixa fantommatningen separat med batteri på microfonsidan innan trafon mellan headset och telefonapparaten.
- och kom ihåg - vi pratar om två trafos - en för hörluren och en för micksignalen...
I själva telefonen finns det elektronik före mick och lur som ser till att anslutningen mot linjen är rätt och har rätt impedans, drar rätt mängd ström etc. men också en mycket viktig funkion som kallas 'gaffel' eller hybrid - det är den delen som gör att din röst när du pratar i micen inte skriker med full volym i din egen öra (som kan uppgå över 100 dB), sammtidigt - och är inte helt enkel att få till då det handlar om balans i bryggor och jobbar med bestämda impedanser åt alla håll som telefonlinje, hörlur och mick samtidigt - det är därför som man alltid pratar om 600 Ohm impedans och linjeekvivalenser överallt inom telefoni-världen. det är pga. annorluda impedanser som pirattelefoner från tex usa, asien låter illa när de används i svenska telenät.
köpta telefonheadset är antingen anpassade till aktuell företagstelefon ( som är en egen elektrisk värld utan galvaninsk koppling till själva telefonlinjerna) eller har en dosa på sladden som kan vara en komplett telefon (utan tangenbort) elektrisk sätt med tillräklig isolering etc.