Problem med avrusb500.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G4jm0r

Problem med avrusb500.

Inlägg av G4jm0r »

Hejsan, köpte för ett tag sedan ett avrusb500 kit samt en web server från tuxgraphics.com dock var jag lite för snabb och läste inte att man var tvungen att ha linux för att köra bit bang till avr kretsen på programmeraren. Eftersom jag fortfarande hade min halvtaskiga parallellports programerare kvar instalerade jag ponyprog på in gamla dator, och lyckades skicka in programmet i uC'n. Problemet är nu att det fortfarande inte fungerar, (vilket kan bero på att jag är osäker på om jag valde rätt fil) och självklart dog programeraren precis efter.

Jag undrar nu om det är någo annan här på forumet som har erfarenhet av denna programeraren, som dessutom ev har instalerat alltig genom windows. Finns det möjlighet att instalera någon program under windows som tillåter en att köra den så kallade "bit bang" processen?

Edit: saknas det bokstäver beror det på ett glappigt tangentbord :S
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Enklare variant skulle vara ett usb minne med en live dist där du lägger allt du behöver för att köra =)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Hur stor platts skulle det ta?, och hur pass jobiggt är det gör en nybörjare?
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Ja ett usb minne kan du antingen använda ett du redan har och installera en distribution som slax.org hur du sedan installerar program varan osv bör finnas med till din programmerare eller dess programvara.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

hara bara ett 256mb usb minne för tillfället, tror du det räcker?
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Borde inte vara något problem. Annars finns det även live dist på cd skiva men usb varianten är enklare att modifiera efter vad man själv vill ha.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

tack för snabba savr, ska se om jag hittar mitt usb minne ikväll och isåfall är helgen räddad :D
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

tänkte testa knoppix.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

nkoppix är helt ok men kräver mer av datorn samt att det är svårare att lägga på ett usb minne. Du kanske även behöver lägga till programvara så då rekomenderar jag att du kör slax som återfinns på slax.org eftersom den är betydligt snällare att modda.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

upptäckte att det redan låg knoppix på skivan de skickade med, så jag startade med den, dock hade jag inte permission att läsa av usb portarna, och eftersom jag nästan är helt grön i linux vet jag inte hur jag fixar det. Jag testade iaf att ladda programmeraren men den klagar på att den inte får kontakt med den. Så antagligen har jag råkat bränna uC'n när jag kopplade häromdan, slutade ju få kontakt med den gamla programeraren också. Ska köpa en ny nu på måndag så ag testar på nytt på tisdag.
Skriv svar