skakficklampa

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

skakficklampa

Inlägg av grym »

köpte mig två skakficklampor från gekås, en sådan med magnet o och spole som inte får skakas i byxfickan i offentliga utrymmen, för det är ju alltid någon som tror det värsta :lol:

kul liten sak för 20 kr styck, men tänkte bara tipsa om att byta ut lysdioden mot en bättre modell så får man ännu mera ljus, ska nog kolla om man kan bygga om den lite till med en större supercap och någon hållare till valpen där den skakas när man kör, eh det räcker nog att montera den stumt på någon vägg

är det någon som byggt sådanna skakladde ficklampor från scratch?
för vad jag kunde se är det bara spole , likriktardioder supercap och en zener över supercapen, ett tungelemnt till lysdioden
vore kul att kunna göra en sådan skaksak för att kunna få lite mera och bättre ljus
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du har säkert (snart) noterat hur många varv tunn koppartråd det är lindat på spolen som magneten åker igenom, tror knappt någon sitter och linda sådant hemma längre - och framförallt får du inte tag på den fina koppartråden för det priset som en hel dito lampa kostar (20:-) - sådan koppartråd har blivit svindyrt att skaffa hem senaste åren...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, den är halvgenomskinlig så man ser det mesta, i och för sig kunde jag liksom inte undvika att plocka isär den och titta lite mera

meeen, koppartråd finns i transformatorer som man plockar ur skrotcontainern ! :vissla:

tycker om ficklampstypen men skulle vilja ha något lite mera robust, och det lär inte finnas att köpa överhuvudtaget, man kanske kunde göra en med flera spolar eftervarandra, eller med flera magneter så spolen utnyttjas flera gånger per slag, sen en bättre supercap och bättre lysdioder och bättre hölje och en utgång för laddning av mobiltelefon :wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

"meeen, koppartråd finns i transformatorer som man plockar ur skrotcontainern "

jag skulle nog säga 'funnits' - med dom kopparpriserna som gäller idag så går fan i mig varenda pundare och letar koppar och sprättar kabel på olika parkeringar etc. - dom hugger tom. ned fullt spänningsförande strömkablar med yxa i stockholms tunnelbana med stora driftstörningar som följd - bara för jakten på kopparen... nu byts allt sakta men säkert mot aluminiumkabel då kopparkabeln är uppåt 10 ggr dyrare per meter för samma strömkapacitet - och aluminiumkabeln får vara i fred från pundarna då den är lätt och därmed volymiös, stel och styv att hantera samt kilopriset är relativt lågt, mycket besvär för lite pengar mao.

---

Har provat den varianten av lampa som man vevar på istället - den har mobilladdaruttag (med liten omvandlare som höjer spänningen) och 3st 500 mAh NiMh-batterier i sig. Det är en liten växlellåda som roterar upp motsvarande ringmagnet som i lite större PC-kylfläktar och med fast 3-fasstator och 6 likriktardioder ala 1N4001 direkt till NiMh-batteriet - ju fortare man vevar ju mer ström - och 'fort' är bara en högst temporär historia - sedan kommer mjölksyran...

Den går tungt som faen och ungefär samma varvtal oavsett hur hårt man tar i - mycket tydlig 'knä' när laddningen startar och man blir snabbt trött i handen som håller fast lampan om man vevar hårt ...och även armen som vevar - om du vevar med motstånd även efter 5 minuter så hör du till kategorin envis.

Det är riktig 'laddningsmotstånd' man känner och inte bara värmebildning i lampans växellåda och det löjliga är att 5 minuters kämpar-vevning så att man blir svett och mjölksyra i armarna , räcker till ungefär lika många minuters laddning av nallen.

även om mycket av 'kämpandet' slösas på att det inte går att hålla i lampan och veva på vettigt sätt[1] så blir man mycket kroppsligt medveten om att det är ganska ansenlig mängd energi som stoppas in i nallens batteri - något som man normalt inte tänker på annars. Skulle alla veva och eller skaka till sig all nalle-energi som rings upp idag så skulle det bli väldigt korta samtal...

Den här vevlampan har 4 st 2-lumens lysdioder (tror jag det är) som efter 30 sek vevning så lyser den i många minuter (skaklampan brukar bara ha en LED som inte lyser sådär jättestarkt) och i jämförelse vad man får kämpa med vevlampan för några fjuttiga mobilladdningsminuter så kan jag säga att om man skall ladda nallen med skakficklampa så lär man få skaka den - länge!

[1] militären hade/har mindre vevgeneratorn där man vevar med båda händerna och stöttade generatorn med en bälte/brösthållare och på så sätt inte behöver ägna energi åt att hålla fast själva generatorn - sedan fans det en lite större fottrampad variant benämd som 'grisen' - tydligen inte utan orsak med tanke på skicket efteråt på dom tvingades trampa denna...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

på tal om muskeldrivna apparater:

kommer ihåg en vevdriven kompressor för dykartuber... 200 bar.
Iofs kraftigt utväxlad men om man betänker hur mycket energi det är i 12 liter 200 bar luft så var det ett otroligt massa vevande.

tror inte det är så mycket att göra med det mekaniska i lampan. Däremot kan man ju fundera på ifall zenerdioden behövs? Det ökar verkningsgraden och mindre skak behövs. Fast å andra sidan hindrar zenerdioden överladdning på supercap kondensatorn så den inte förstörs.
En smartare lösning alltså, rent elektroniskt?

Man skulle kunna tänka sig att driva dioden med en switchad strömdrivning vilket gör att ljusstyrkan blir konstant så länge det finns spänning nog i supercap kondensatorn att hålla kretsen igång. De jag har testat har nog bara ett motstånd i serie och när kondensatorn urladdas sjunker strömmen och dioden falnar.

En diod med bättre ljusstyrka, absolut. Det som sitter i lampan är nog inte bästa tänkbara.

Kanske en Seoul Powerled, givetvis inte driven med 350 mA (då blir det en blixtlampa) utan lägre ström. Drar du kanske 20 mA får du ändå ut 5-6 lm (ca 100 lm/W, 0,02A *3V) och kylning behövs nog inte heller.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har en dålig vevdriven ficklampa och som det sägs, man vevar inte så länge bara för skojsskull

fördelen med en skakmodell är om man inte har bråttom så kan man fippla med den uder tiden man går eller gör något annat, då kan få ut energi under längre tid och få ladding till mobil eller lyse

hm, kanske skulle vara en lös generatordel som man kunde fästa på en sko, där har man en del automagisk när man går

en så bra lysdiod som möjligt är ju målet, samma sak med det man laddar, ett nimh batteri har ju laddfaktor på 1,.6 ungefär, undras hur det ärmed en bra supercap ?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

skaklampan finns även som "icke-kina" för 350kr. Då är den gastät och tål att köra över med bil. Men man tröttnar lik förbannat på att skaka den. Om man inte har hundvalp som du då... :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

volvovalpar skakar en hel del om man är utanför asfaltsvägarna :( :lol:

provade att sätta dit en riktig supercap på 2F, blev en helt annan ficklampa, men troligen för stor konding då man fick skaka så ända in i helvete för att ladda upp den

så att ladda en mobil med skakficklampa är nog som ovan sades icke lönt :(
men en lite bästtre variant men ett antal spolar och bättre , tja allt så vore det nog en sak jag vill ha i alla fordon, med en special hållare som har en spole över den andra spolen och man kör en lagom högfrekvent laddström igenom den så att man håller supercapen uppladdad, så man slipper stå och skaka en fem minuter innan det börjar bli lite ljus i det hela

en sak som jag inte riktigt förstår mig på i köpemodellen är att i ändarna på skakröret så sidder det som små gummidämpkuddar, vore ju bättre med fjädrar så magneten studsar fram och tillbaka lättare, men frågan är om det finns bra rostfria spiralfjädrar?, eller något annat som fjädrar , glasfiberflärp kanske?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Gummit är kanske menat som studsgrej?
Skulle säkert tjäna på att bytas mot uretangummi, det har man istället för fjädrar i industrin där det lämpar sig.
Om jag kommer ihåg rätt ska bra trucks-gummi för skateboards vara gjorda av sånt, ngn skatare som vet exakt?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag har hört samma. Och det kallas så än idag. Så det bör iaf någon gång varit det.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Coolt Zeus, det är mkt bra fjädrar som aldrig mattas ut och finns i ganska många hårdheter som trucksgummi, bara kolla på skateaffären!
Köpa uretangummi från industrin är hopplöst, om inte ngn säljer skurna eller gjutna detaljer.
Jag hittade en fet platta sånt på... motorvägen... söndagen innan jag skulle köpa det för dyra pengar... så jag har 50mm tjockt x200x200 hemma, om man vill ha en liten bit så att säga, vet ej shore på den.
Grym, linda dina fjädrar i svarven av piano/rostfri tråd vid behov, det är mkt lätt, fråga om du behöver.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den borde varit menad som studsgrej men är ungefär lika dålig som en, hm, tryckknapp på en fjärrkontroll, suck dåligt

pu kan vara en lösning , funderade på en silikonslang spänfd tvärs över, fick till det bra med snärt när man fick tag i silikonslang till slangbellorna, fast man var för "vuxen" kunde jag inte låste bli att prova det materialet till slangbellorna :oops: :oops: :lol:

visst går det att tillverka fjädrar, en pinne med ett hål igenom är en bra början, men sen finns det en stålfjäderfabrik inte så långt härifrån, ska inte såga så mycket mera :lol:
xxargs

Inlägg av xxargs »

grym skrev:den borde varit menad som studsgrej men är ungefär lika dålig som en, hm, tryckknapp på en fjärrkontroll, suck dåligt

pu kan vara en lösning , funderade på en silikonslang spänfd tvärs över, fick till det bra med snärt när man fick tag i silikonslang till slangbellorna, fast man var för "vuxen" kunde jag inte låste bli att prova det materialet till slangbellorna :oops: :oops: :lol:

visst går det att tillverka fjädrar, en pinne med ett hål igenom är en bra början, men sen finns det en stålfjäderfabrik inte så långt härifrån, ska inte såga så mycket mera :lol:
Stålfjäder och stark magnet är kanske inte det bästa - magneten vill nog 'klibba' sig vid fjädrarna, men om man får spänsten lagom så kanske man får magneten att studsa en lämplig harmoni av normal skaktakt
Skriv svar