Timer1 problem nu igen..
Kör på 2st 33pF som det är nu eftersom det är vad som rekommenderas i microships datablad om man ska ha enkristall på 32kHz. Jag har en klockkristall på 32.768kHz.
Tycker du att jag ska byta ner mig till en mindre konding som 22pF?
(Kristallerna måste vara hela förresten eftersomde kan få PICen att snurra som den ska om jag låter dem agera "Huvud oscillator")
Tycker du att jag ska byta ner mig till en mindre konding som 22pF?
(Kristallerna måste vara hela förresten eftersomde kan få PICen att snurra som den ska om jag låter dem agera "Huvud oscillator")
Alltså en sådan där liten rund avlång kristall med två ben i ena änden ?
Hm, det är ju lite konstigt...
> Tycker du att jag ska byta ner mig till en mindre konding som 22pF?
Byta och byta, varför inte bara prova ?? Det kan du ju göra utan att
fråga om lov först...
Jag har för mig att T1-osc är mer "low-power" än den ordinarie osc, så
kanske att den är lite känsligare för kondingarna och inkopplingen
överhuvudtaget...
> Jag fattar inte vad som har börjat bli fel!
"Börjat" bli fel ? Har det fungerar förrut !?
Hm, det är ju lite konstigt...
> Tycker du att jag ska byta ner mig till en mindre konding som 22pF?
Byta och byta, varför inte bara prova ?? Det kan du ju göra utan att
fråga om lov först...

Jag har för mig att T1-osc är mer "low-power" än den ordinarie osc, så
kanske att den är lite känsligare för kondingarna och inkopplingen
överhuvudtaget...
> Jag fattar inte vad som har börjat bli fel!
"Börjat" bli fel ? Har det fungerar förrut !?
Så om den är känsligare. Ska jag köra med mindre kondingar då?
Är det lastkapacitansen man ska kolla på eller ska man kolla på värdet i PICens datablad?
Utvecklingskortet jag kör med är ett EasyPIC4: http://www.mikroe.com/en/tools/easypic4/
Visserligen har den ingen hållare för en timer1 kristall men jag har testat att använda sån där klämma som man sätter över PICen och jag har testat att använda en easyconnect utan framgång.
Och, ja jag harkollat så att inget annat är inkopplat och använder just de berörda pinnarna. Tagit bort pulup/puldown kopplingen för portarna också.
Så det ska inte vara något sånt som är fel.
Tillverkaren av kortet rekommenderade att böja pinnarna på PICen för att koppla ur dem och endast ha dem till kristallen. Böja ben tycker inte jag känns så roligt.
Är det lastkapacitansen man ska kolla på eller ska man kolla på värdet i PICens datablad?
Utvecklingskortet jag kör med är ett EasyPIC4: http://www.mikroe.com/en/tools/easypic4/
Visserligen har den ingen hållare för en timer1 kristall men jag har testat att använda sån där klämma som man sätter över PICen och jag har testat att använda en easyconnect utan framgång.
Och, ja jag harkollat så att inget annat är inkopplat och använder just de berörda pinnarna. Tagit bort pulup/puldown kopplingen för portarna också.
Så det ska inte vara något sånt som är fel.
Tillverkaren av kortet rekommenderade att böja pinnarna på PICen för att koppla ur dem och endast ha dem till kristallen. Böja ben tycker inte jag känns så roligt.
Så Kristallen sitter just nu monterad direkt mot kretsen med klämma?
Det går inte att ha långa ledningar till en kristall, iaf inte huvudkristallen.
Om du inte har några kondingar med mindre kapacitans att byta till kan du testa helt utan kondingar. Ledningarna på utvecklingskortet ger nog en betydelsefull kapacitans ändå.
Det går inte att ha långa ledningar till en kristall, iaf inte huvudkristallen.
Om du inte har några kondingar med mindre kapacitans att byta till kan du testa helt utan kondingar. Ledningarna på utvecklingskortet ger nog en betydelsefull kapacitans ändå.
Använder jag klämman så blir inte ledningarna särskillt långa. Jag såg att kondingarna jag använde när jag körde med klämman är på 15pF så de var rätt små från början.
Undrar fortfarandeom det är kristallens lastkapacitans som visar vad man ska ha för kondingar?
Vad gör kondingarna för nytta och vad gör värdet på kondingarna för skillnad?
Kan man på något sätt simulera en kristall kanske så att man ställer in allt på PICen som om den hade en extern kristall. Dvs att man aktiverar timer1 oscillatorn och sedan emulerar en kristall på pinnarna..
Hur fungerar en kristall?
Undrar fortfarandeom det är kristallens lastkapacitans som visar vad man ska ha för kondingar?
Vad gör kondingarna för nytta och vad gör värdet på kondingarna för skillnad?
Kan man på något sätt simulera en kristall kanske så att man ställer in allt på PICen som om den hade en extern kristall. Dvs att man aktiverar timer1 oscillatorn och sedan emulerar en kristall på pinnarna..
Hur fungerar en kristall?
ÄNTLIGEN LÖST!
Det är något skit på ledningarna som gör så att det inte fungerar. Satte på en distans mellan PICen och dess hållare. Beta av benen på hållaren och satte seda på klammern på PICen med oscillatorn. Nu fungerar allt som det ska efter många timmar svett och tårar..
Tack för er hjälp i alla fall.
Det är något skit på ledningarna som gör så att det inte fungerar. Satte på en distans mellan PICen och dess hållare. Beta av benen på hållaren och satte seda på klammern på PICen med oscillatorn. Nu fungerar allt som det ska efter många timmar svett och tårar..
Tack för er hjälp i alla fall.
OK.
Nu är jag jävligt förbannad.....
Varför i hel---ete kunde du inte klämma ur dig lite tidigare att
det var ett *sådant där* kort som du hade !!??
Det är ju fullständigt uppenbart att detta kort *sannolikt* har alldeles
får långa ledningsbanor anslutna till RC0/RC1 för att en kristall oscillator
ska kunna fungera rakt av. RC0/RC1 är ju bl.a utdragna till en kontakt
på kortets ena sida !!
Det hade vem som helst kunnat upplysa dig om direkt från början
så att en massa tid hade sparats på onödiga inlägg...
Dessutom, tror du att de (Mikroelektronika) bara skojade då de
föreslog att man skulle "böja ut benen" om man ska köra med
en Timer1-kristall ??? Varför skulle de skriva så om de inte redan
*visste* att det blir problem annars !?
(Jag har för övrigt letat efter det stället i manualen, men hittade det inte...)
Det är ju fan att kan ska behöva leka 20-frågor innan man ens får veta
det mest grundläggande om problemet...
> > Men det kanske bara var innan jag började köra på utvecklingskortet jag äntligen har fått.
Det har alltså sannolikt fungerat innan, men la av i och med att du
började använda EasyPIC4 kortet ?
Men *ändå* tycker du inte att det är viktigt att veta att du *nu* använder
just det kortet ???
Nu är jag jävligt förbannad.....
Varför i hel---ete kunde du inte klämma ur dig lite tidigare att
det var ett *sådant där* kort som du hade !!??
Det är ju fullständigt uppenbart att detta kort *sannolikt* har alldeles
får långa ledningsbanor anslutna till RC0/RC1 för att en kristall oscillator
ska kunna fungera rakt av. RC0/RC1 är ju bl.a utdragna till en kontakt
på kortets ena sida !!
Det hade vem som helst kunnat upplysa dig om direkt från början
så att en massa tid hade sparats på onödiga inlägg...
Dessutom, tror du att de (Mikroelektronika) bara skojade då de
föreslog att man skulle "böja ut benen" om man ska köra med
en Timer1-kristall ??? Varför skulle de skriva så om de inte redan
*visste* att det blir problem annars !?
(Jag har för övrigt letat efter det stället i manualen, men hittade det inte...)
Det är ju fan att kan ska behöva leka 20-frågor innan man ens får veta
det mest grundläggande om problemet...
> > Men det kanske bara var innan jag började köra på utvecklingskortet jag äntligen har fått.
Det har alltså sannolikt fungerat innan, men la av i och med att du
började använda EasyPIC4 kortet ?
Men *ändå* tycker du inte att det är viktigt att veta att du *nu* använder
just det kortet ???
Jag trodde inte att det var relevant eftersom jag trodde att jag hade fått det fungera på utvecklingskortet också.
Trodde inte att långa ledningar skulle spela roll om jag kopplar in kristallen direkt på PICen.
Porten du pratar om på baksidanär inte ansluten så det är bara en kopparbana som är oansluten som antagligen stör ut kristallen.
Står ingeti manualen om att böja ut ben för att få en timer1 att snurra. Vet inte hur de har löst det på andra utvecklingskort men på detta hade de inte gjort det i alla fall.
Jag förstår att du är irriterad på att jag inte upplyste det tidigare. Men jag tillhör tyvärr inte eliten här och kan inte vara hundra på allt jag inte har glömt något eller missat något litet enkelt. Jag uppskattar verkligen alla svar jag får och oftast visar det sig att det är klantfel från mitt håll. Men när man sitter själv och programmerar kan man bli blind för så lite.
Är det tänkt att man ska bli idiotförklarad för att man har glömt nämna något eller har missat något eller är det inte tänkt att ett forum är tänkt att alla ska kunna hjälpa alla, hur korkade de än är utan att behöva berätta det!?
Trodde inte att långa ledningar skulle spela roll om jag kopplar in kristallen direkt på PICen.
Porten du pratar om på baksidanär inte ansluten så det är bara en kopparbana som är oansluten som antagligen stör ut kristallen.
Står ingeti manualen om att böja ut ben för att få en timer1 att snurra. Vet inte hur de har löst det på andra utvecklingskort men på detta hade de inte gjort det i alla fall.
Jag förstår att du är irriterad på att jag inte upplyste det tidigare. Men jag tillhör tyvärr inte eliten här och kan inte vara hundra på allt jag inte har glömt något eller missat något litet enkelt. Jag uppskattar verkligen alla svar jag får och oftast visar det sig att det är klantfel från mitt håll. Men när man sitter själv och programmerar kan man bli blind för så lite.
Är det tänkt att man ska bli idiotförklarad för att man har glömt nämna något eller har missat något eller är det inte tänkt att ett forum är tänkt att alla ska kunna hjälpa alla, hur korkade de än är utan att behöva berätta det!?
OK OK...
> Står ingeti manualen om att böja ut ben för att få en timer1 att snurra.
Nej, jag vet, jag har kollat.
Men du skrev :
> Tillverkaren av kortet rekommenderade att böja pinnarna på PICen för att
> koppla ur dem och endast ha dem till kristallen.
OK, det kanske inte står i *manualen*, men var har du då hittat
rekomendationen då ???
> Trodde inte att långa ledningar skulle spela roll om jag kopplar in kristallen direkt på PICen.
OK. Men databladet för 16F88 talar ganska mycket om vikten av
rätt design av inkopplingen av Timer1-kristallen. Inga långa ledningar,
att den kan vara känslig för närliggande ledningar med andra signaler,
o.s.v.
> The Timer1 oscillator circuit draws very little power
> during operation. Due to the low-power nature of the
> oscillator, it may also be sensitive to rapidly changing
> signals in close proximity. o.s.v...
*Samt* att Mikroelektronika tydligen (någonstans) har en egen
rekomendation för inkoppling av Timer1-kristall på detta kort (?).
Visst är det lätt att glömma något, men vilken *hårdvara* man kör på
(speciellt som den i detta fall var utbytt) är ju alltid intressant. Jag antog
hela tiden att det var en labbplatta eller experimentkort, EasyPIC4
är ju inte den självklaraste gissningen...
Naturligstvis ska ingen blir idiotförklarad, och det är väl närmast jag
som är du i huvudet som håller på med detta istället för något som
drar in pengar till firman...
Men jag tycker att det är kul på något sätt...
> Står ingeti manualen om att böja ut ben för att få en timer1 att snurra.
Nej, jag vet, jag har kollat.
Men du skrev :
> Tillverkaren av kortet rekommenderade att böja pinnarna på PICen för att
> koppla ur dem och endast ha dem till kristallen.
OK, det kanske inte står i *manualen*, men var har du då hittat
rekomendationen då ???
> Trodde inte att långa ledningar skulle spela roll om jag kopplar in kristallen direkt på PICen.
OK. Men databladet för 16F88 talar ganska mycket om vikten av
rätt design av inkopplingen av Timer1-kristallen. Inga långa ledningar,
att den kan vara känslig för närliggande ledningar med andra signaler,
o.s.v.
> The Timer1 oscillator circuit draws very little power
> during operation. Due to the low-power nature of the
> oscillator, it may also be sensitive to rapidly changing
> signals in close proximity. o.s.v...
*Samt* att Mikroelektronika tydligen (någonstans) har en egen
rekomendation för inkoppling av Timer1-kristall på detta kort (?).
Visst är det lätt att glömma något, men vilken *hårdvara* man kör på
(speciellt som den i detta fall var utbytt) är ju alltid intressant. Jag antog
hela tiden att det var en labbplatta eller experimentkort, EasyPIC4
är ju inte den självklaraste gissningen...
Naturligstvis ska ingen blir idiotförklarad, och det är väl närmast jag
som är du i huvudet som håller på med detta istället för något som
drar in pengar till firman...

Men jag tycker att det är kul på något sätt...

Sodjan:
Jag uppskattar verkligen att du finns här och även alla andra som hjälper mig. För det tar tid innan man blir så säker så man kan börja hjälpa andra och det finns många gropar att falla i innan.
Rekommendationen från Mikroelectronica fick jag efter att jag ställde frågan om hur man ska koppla in en timer1 kristall på deras forum.
Tack än en gång till alla er som tar er tid att svara på alla dumma frågor här på forumet.
Jag uppskattar verkligen att du finns här och även alla andra som hjälper mig. För det tar tid innan man blir så säker så man kan börja hjälpa andra och det finns många gropar att falla i innan.
Rekommendationen från Mikroelectronica fick jag efter att jag ställde frågan om hur man ska koppla in en timer1 kristall på deras forum.
Tack än en gång till alla er som tar er tid att svara på alla dumma frågor här på forumet.