LM12/TDA 2050 baserad stärkare
LM12/TDA 2050 baserad stärkare
Tja
Planerar ett litet projekt. Ska jobba på elfa i sommar och kan därför köpa komponenter
billigt så jag tänkte passa på att bygga lite.
Tänkte bygga ett litet system som man kan koppla till mp3 spelare eller datorn. Det ska vara 2 medelstora
högtalare för vanlig musiklyssning. Sen
skulle jag vilja bygga en aktiv bas, baserad på en LM12a, som jag kan koppla
av och på vid behov.
Jag har sysslat en del med elektronik men känner mig ganska vilsen på förstärkar fronten.
Förstärkaren ska ha volymratt och gärna mute knapp. Man ska kunna koppla bort basen och då ska systemet köras
på de 2 högtalarna.
Jag skulle vilja ha en överblick på hur man bygger upp ett sådant system.
Detaljer skadar inte heller ifall ni har kopplingscheman eller länkar
men först och främst vill jag ha lite koll på hur man gör.
Komponenterna ja tänkte använde är de som finns på elfa. LM12or, TDA 2030/40/50 och lite annat smått och gott.
Tacksam för hjälp! =)
Planerar ett litet projekt. Ska jobba på elfa i sommar och kan därför köpa komponenter
billigt så jag tänkte passa på att bygga lite.
Tänkte bygga ett litet system som man kan koppla till mp3 spelare eller datorn. Det ska vara 2 medelstora
högtalare för vanlig musiklyssning. Sen
skulle jag vilja bygga en aktiv bas, baserad på en LM12a, som jag kan koppla
av och på vid behov.
Jag har sysslat en del med elektronik men känner mig ganska vilsen på förstärkar fronten.
Förstärkaren ska ha volymratt och gärna mute knapp. Man ska kunna koppla bort basen och då ska systemet köras
på de 2 högtalarna.
Jag skulle vilja ha en överblick på hur man bygger upp ett sådant system.
Detaljer skadar inte heller ifall ni har kopplingscheman eller länkar
men först och främst vill jag ha lite koll på hur man gör.
Komponenterna ja tänkte använde är de som finns på elfa. LM12or, TDA 2030/40/50 och lite annat smått och gott.
Tacksam för hjälp! =)
Till LM12 kan du köra i åprincip samma komponentvärden som till LM3875 gainclone.
Till TDA2030/40/50 kör du med det schema som är bifogat i databladet.
För att koppla i och ur suben kan du ha en liten vippbrytare, delningsfiltret för suben kan du för enkelhetens skulle tjacka på biltema, annars om du vill bygga kan du kolla upp det sk Sallen Key filtret.
Till TDA2030/40/50 kör du med det schema som är bifogat i databladet.
För att koppla i och ur suben kan du ha en liten vippbrytare, delningsfiltret för suben kan du för enkelhetens skulle tjacka på biltema, annars om du vill bygga kan du kolla upp det sk Sallen Key filtret.
Tror ni en LM12a orkar driva en 8" eller 10"?
Tänkte ha en aktiv bas och sätta basens förstärkardel i baslådan, ska jag sätta delningsfiltret i
den stora förstärkardelen eller i baslådan? Är det möjligt att köra ett par medelstora högtalare
på en eller flera TDA 2050? Hur många ska man ha isåfall?
Har hört att strömförsöjningen ofta är ett problem, hur går man tillväga för att klara den?
Edit: LM3875 finns på elfa, borde jag använda den istället för TDA 2050?
Tack!
Tänkte ha en aktiv bas och sätta basens förstärkardel i baslådan, ska jag sätta delningsfiltret i
den stora förstärkardelen eller i baslådan? Är det möjligt att köra ett par medelstora högtalare
på en eller flera TDA 2050? Hur många ska man ha isåfall?
Har hört att strömförsöjningen ofta är ett problem, hur går man tillväga för att klara den?
Edit: LM3875 finns på elfa, borde jag använda den istället för TDA 2050?
Tack!
Behöver lite hjälp att få en överblick på systemet.
Ja börjar från början, i väggen =P
Väggutag--nätaggregat--Förstärkare med Lm3875, antal?--Delningsfilter och volymratt i stärkaren--vidare till baslåda driven av LM12or
När du säger separata förstärkare, menar du att bygga kretsen ett flertal ggr och sätta i samma låda, eller menade du rent bokstavligt att göra 3 likadana lådor?
Borde baslådans förstärkare ha en egen volymratt?
Tack!
Ja börjar från början, i väggen =P
Väggutag--nätaggregat--Förstärkare med Lm3875, antal?--Delningsfilter och volymratt i stärkaren--vidare till baslåda driven av LM12or
När du säger separata förstärkare, menar du att bygga kretsen ett flertal ggr och sätta i samma låda, eller menade du rent bokstavligt att göra 3 likadana lådor?
Borde baslådans förstärkare ha en egen volymratt?
Tack!
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nu tror ni kanske jag ätit huggorm till lunch...
Varför inte kolla runt lite själv först? Det finns ett otal likande projekt på nätet.
Hur många LM3875or? Ja hur hög effekt ger de, hur mkt pallar högtalaren och hur mycket vill du att det ska låta?
Borde baslådans förstärkare ha en egen volymratt? Vill du kunna reglera volymen separat så ja, annars nej.
Rent allmänt har jag svårt för attityden att fråga om _allt_. Själv letar jag information och läser om det jag ska göra, varefter jag kopplar upp prylarna och testar. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Blir det mindre bra försöker jag hitta problemet/felet, hittar jag inget så frågar jag här.
Varför inte kolla runt lite själv först? Det finns ett otal likande projekt på nätet.
Hur många LM3875or? Ja hur hög effekt ger de, hur mkt pallar högtalaren och hur mycket vill du att det ska låta?
Borde baslådans förstärkare ha en egen volymratt? Vill du kunna reglera volymen separat så ja, annars nej.
Rent allmänt har jag svårt för attityden att fråga om _allt_. Själv letar jag information och läser om det jag ska göra, varefter jag kopplar upp prylarna och testar. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Blir det mindre bra försöker jag hitta problemet/felet, hittar jag inget så frågar jag här.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:

Då känner jag mig lite mer motiverad att svara.
Signalen till basen tas lämpligen på lågnivåsidan, innan förstärkaren men efter volymkontrollen. Höger och vänster kan hanteras med motstånd, funkar oftast bra:
Kod: Markera allt
Ljudkälla L -- Volymkontroll -- Förstärkare -- Högtalare L
|
|-- 10k --|
|--Subförstärkare -- Bas
|-- 10k --|
|
Ljudkälla R -- Volymkontroll -- Förstärkare -- Högtalare R
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Japp det ska de.
Kollade lite på Elliot Sound Project, där finns ett exempel på en bättre variant med en op-amp:
http://www.sound.westhost.com/project48.htm
Kollade lite på Elliot Sound Project, där finns ett exempel på en bättre variant med en op-amp:
http://www.sound.westhost.com/project48.htm