har gått runt o funderat men inte kommit fram till ngt så ja tänkte om ngn här visste...
var kan man köpa och vad kostar sånna automatiska löd-, fräs stationer för ytmonterade komponenter... antar de e dyra men ändå
sen så bak i tiden hittade jag en länk här en plats där de visade en massa cnc projekt och där byggde en en sån... samt så undrar jag om de finns en mjukvara man använder så som man använder eagle till fräsning av kretskorten
Eagle kan exportera filer för fräsning av ledarbanor, det finns nog gamla trådar här eller på google... De filerna kan man köra i mach3 utan problem, jag har testat.
Konturfräsa kretskorten går bra det också med samma procedur, likaså borrning.
Menar du en pick&place maskin? Eagle kan nog generera sådana filer också, men där finns nog inga standardprogram som mach3 gissar jag...
En reflow-ugn för ytmonterat labbas med i en annan tråd här. Det finns också lödrobotar för hålmonterat, där punkt för punkt löds. De är inte så enormt stora, går att ha på labbordet. Priset har jag ingen uppfattning om.
"En automatiskt lödmaskin för hålmont. (ex våglödmaskin) är inget du har i garaget precis..."
Möjligen om man inte har någon bil.
Det stora problemet är nog att det går åt ganska mycket ström för att hålla tennbadet flytande. Minns inte hur djupa baden är, men storleken på hela apparaten brukar oftast vara som en normalstor säng ungefär. Fast ca någon meter hög.
Jag har inte provat, men borde de inte gå att reflow-löda hålmonterade komponenter? Borra hål, i med komponenterna och lite tennpasta på padden. Sedan in i ugnen.
Den enklaste utrustningen jag sett för förenkling av lödning av hålmonterat är i princip ett litet kärl ca 1-1,5 cm högt i rostfritt som man fyller med tenn, detta står sedan på en vanlig enkel köksplatta (typ en sådan med en platta på). Sedan har man en liten ställning som man håller kretskortet i och sänkte ner lödsidan i lödbadet.
Borde vara väldigt enkelt att bygga själv om man har visst behov av att löda flertalet kort.
EDIT: Allt bör givetvis fixeras så att inte det flytande tennet rinner ur baljan och ner på golvet tex.
JimmyAndersson skrev:"En automatiskt lödmaskin för hålmont. (ex våglödmaskin) är inget du har i garaget precis..."
Möjligen om man inte har någon bil.
Det stora problemet är nog att det går åt ganska mycket ström för att hålla tennbadet flytande. Minns inte hur djupa baden är, men storleken på hela apparaten brukar oftast vara som en normalstor säng ungefär. Fast ca någon meter hög.
Jag har inte provat, men borde de inte gå att reflow-löda hålmonterade komponenter? Borra hål, i med komponenterna och lite tennpasta på padden. Sedan in i ugnen.
Jag har en lödmaskin och den skulle nog rymmas i garaget tillsammans med 2 bilar men min står i elverkstan i stället, mera praktiskt. Bredd 90 cm längd 180 cm höjd 140 cm.
Lodgrytan rymmer 60 - 70 kg lödtenn och värms på 1,5 timme till 230 grader med 4 kW.
Det går att hålmontera och köra i ugn, kallas "pin in paste".
Det går säkert att dopplöda men risken för lödbryggor är stor. Svårt att löda stora kort.
Jo som sagt de finns i olika "storlekar". Jag syftade på produktionsgryter i klassen 50kW. De går väl få in i ett garage men de slukar en del ström som sagt.
shit va mnga svar så mnga att ja inte orkade svara igår utan fick tänka lite
ja frågan var väldigt bred för jag inte visste vad jag skulle skriva eller söka men nu vet jag
en pick o place maskin för SMT... ja de verkar dyra har kollat runt lite o försökt hitta lite DIY info om de...
ngn som vet ngt bra ställe man kan hitta info ? och svara inte google de vet ja ... tyckte ngn nämnde en redan befintlig tråd här inne... kanske man kan specifiera ?