Mono till pseudostereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Mono till pseudostereo

Inlägg av MadModder »

Äntligen. Tog mig tid att testa en av mina två TDA3810 som DeeJayPA hjälpte mig att fixa billigt. TDA3810 fixar spatial stereo (breddad stereobild), stereo och pseudostereo (artificiell stereo från en monokälla) för användning i olika apparater som t.ex radio och TV. Och nu även på min bänk. Har kopplat för pseudostereo

Bild

Och såklart de obligatoriska ljudproven ;) Det är en minut från menylåten i c64 30-in-1-joysticken.

Original mono

Pseudo stereo

Inte allt för dåligt. Skulle ju kunna hitta in i min C64... :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var ett intressant resultat!

Den lägger alltså till lite lägre bas och krispigare diskant än vad orginalet har. Frekvenserna är lite olilka för vänster och höger. Sedan mixas detta in i orginalljudet. Det låter som den gör detta med fasförskjutning, men en väldigt bra sådan för man får inga konstiga bieffekter när man mixar ihop vänster och höger på stereo-filen. Däremot försvinner nästan orginalljudet så man bara hör de tillagda frekvenserna, men det är helt normalt på nästan alla såna här psuedostereofixare.

Mycket trevlig krets! Om någon har en överbliven sådan så köper jag den gärna. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kan man ändra någon parameter med de externa komponenterna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan ändra feedbacken. Alla kringkomponenter tar hand om hur utsignalen matas tillbaks in. Det sitter tre ingångsopampar per kanal (en för stereo, en för spatial och en för pseudo), och dessa matas med signalen som kommer ut från kretsen. Ser lite skumt ut... Det är väl nåt slags filter, och ljudet ändras om man ändrar på komponenterna. Experimenterade inte så mycket med just det.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skön låt!
Skriv svar