Vad ska jag välja för batteri till min tävlings-MC?
Vad ska jag välja för batteri till min tävlings-MC?
På min tävlingshoj (se avatar) kör jag med förlusttändning.
Dvs. jag har ingen generator som laddar batteriet till tändningen.
Problemet är att vanliga blyaccar har en benägenhet att gå sönder efter ett litet tag. Sedan är vikten på en blyacc helt fel för att sitta på en tävlingshoj.
Mitt 12V/4Ah väger 2kg.
Vad ska jag använda för acc?
Jag har varit lite inne på LiPo-spåret, men de är dyra och verkar inte tåla speciellt mycket mekaniskt stryk.
Förhållandet kapacitet/vikt är dock helt rätt.
NiCd?
NiMH?
Vad säger panelen?
Strömuttaget är ca 5-6A under max 20 min.
/Klas
Dvs. jag har ingen generator som laddar batteriet till tändningen.
Problemet är att vanliga blyaccar har en benägenhet att gå sönder efter ett litet tag. Sedan är vikten på en blyacc helt fel för att sitta på en tävlingshoj.
Mitt 12V/4Ah väger 2kg.
Vad ska jag använda för acc?
Jag har varit lite inne på LiPo-spåret, men de är dyra och verkar inte tåla speciellt mycket mekaniskt stryk.
Förhållandet kapacitet/vikt är dock helt rätt.
NiCd?
NiMH?
Vad säger panelen?
Strömuttaget är ca 5-6A under max 20 min.
/Klas
Jag skulle nog gå till NiMh, dom är säkrare än Li-xx och har fortfarande mycket bättre vikt/kapacitet än vad Bly/Syra har...
Något i stil med ett pack av 10st NiMh RC High-Current SubC-celler,
tex ett pack från www.cheapbatterypacks.com med deras Elite 3600 celler, kostar uppgraderat och klart med kablar och kontakter $62 + frakt och väger ca 600g, bra mycket bättre än ditt nuvarande blyack på 2kg...
Ett sådant pack pallar garanterat 6A i ca30min, helt tillrärkligt för vad du behöver dvs.
Ett motsvarande 14.4v 3Ah Li-poly skulle troligtvis ligga runt 350g i vikt, och det är väl ditt enda alternativ om du vill gå ner under 500g med bibehållen kapacitet.
Men som med alla batterier, kör dom inte i botten, då går dom sönder.
Något i stil med ett pack av 10st NiMh RC High-Current SubC-celler,
tex ett pack från www.cheapbatterypacks.com med deras Elite 3600 celler, kostar uppgraderat och klart med kablar och kontakter $62 + frakt och väger ca 600g, bra mycket bättre än ditt nuvarande blyack på 2kg...
Ett sådant pack pallar garanterat 6A i ca30min, helt tillrärkligt för vad du behöver dvs.
Ett motsvarande 14.4v 3Ah Li-poly skulle troligtvis ligga runt 350g i vikt, och det är väl ditt enda alternativ om du vill gå ner under 500g med bibehållen kapacitet.
Men som med alla batterier, kör dom inte i botten, då går dom sönder.
Jag är ju ganska snål då.
I och med att det inte är så hög ström du ska ha så tycker jag att det bör räcka med vanliga billiga accar. Jag har köpt flera olika batterier får denhär källan (han har mycket billig frakt om man köper mer än en sak, läs dom finstilta reglerna) http://stores.ebay.co.uk/BATTERY-ISLAND
AA och AAA batterier kan jag testa nogrant i min laddare så dom är helt ok.
I och med att det inte är så hög ström du ska ha så tycker jag att det bör räcka med vanliga billiga accar. Jag har köpt flera olika batterier får denhär källan (han har mycket billig frakt om man köper mer än en sak, läs dom finstilta reglerna) http://stores.ebay.co.uk/BATTERY-ISLAND
AA och AAA batterier kan jag testa nogrant i min laddare så dom är helt ok.
http://www.mft.nu är mycket bra att ha och göra med. De bor i bromma men har butik i Solna vissa dagar (kolla hemsidan).
Edit:Butiken står det inget om på hemsidan... Den kanske har lagt ner.
Edit:Butiken står det inget om på hemsidan... Den kanske har lagt ner.
Senast redigerad av v-g 3 maj 2007, 21:35:01, redigerad totalt 1 gång.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Håller med om betyget på MFT. Färemot så säljer de knappt NiMh längre så risken finns att de har gamla celler/begränsat utbud. LiPo skall man köpa hos MTF, men NiMh köps nog bättre hos http://www.rcbutiken.net/
Och jag rekkomenderar www.cheapbatterypacks.com, trots att dom inte är i sverige.
riktigt bra kvalitet på både celler och packkonstruktion, för bra priser
riktigt bra kvalitet på både celler och packkonstruktion, för bra priser