Batteritid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johanolsson

Batteritid

Inlägg av johanolsson »

Hej!
Jag är inget el-geni och behöver hjälp med något som säkert är ganska lätt besvarat.
Jag ska använda en stereo på en båt och har två alternativ till strömförsörjning:
10 stycket R20 batterier á 8000 mAm.
Ett marin-batteri som ligger på 75 ampere.
Beror batteritiden på strömstyrkan eller spelar fler faktorer in?

Johan :?:
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Ett batteri på 8000mAh, alltså 8Ah räcker i 8 timmar när du tar ut 1A. Alltså, batteritiden beror på hur mycket ström det du ska driva kräver och hur mycket ström batteriet kan lagra.
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

R20? Man kan misstänka att du menar ett alkaliskt LR20 batteri? Då ska kapaciteten variera en del med strömuttaget. Alltså, 8Ah kapacitet gäller vid en viss belastning.

Har för mig Duracell har några datablad om det på sin hemsida.

Med risk för att jag fått allting om bakfoten...

:wink:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur mycket slukar apparaten som skall drivas? Innan Du vet dess medelkonsumtion av ström går det inte att säga något. Effekten som står på märkskylten är inte mycket att rätta sig efter. Mät med en amperemätare när Du använder den på det sätt Du tänkt göra.
Senast redigerad av Marta 4 maj 2007, 00:23:12, redigerad totalt 1 gång.
johanolsson

Inlägg av johanolsson »

Ett batteri på 8000mAh, alltså 8Ah räcker i 8 timmar när du tar ut 1A. Alltså, batteritiden beror på hur mycket ström det du ska driva kräver och hur mycket ström batteriet kan lagra.
Så batteritiden beror alltså på strömstyrkan i batteriet, så länge som man använder lika mycket ström hela tiden?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nnej, drifttiden beror på KAPACITETEN hos batteriet och den mäts i Amperetimmar, förkortas Ah. Dela kapaciteten med strömmen apparaten drar så får Du drifttiden.

Det stora batteriet räcker 9 gånger längre än detlilla, det är det enda som går att få ut av de uppgifter Du hittills lämnat.
johanolsson

Inlägg av johanolsson »

Jag vet inte vad Ah värdet är. Jag vet endast Amperevärdet. Kan jag hitta Ah värdet ngnstans (typ hemsida) eller räknar man ut det på ngt sätt?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det Du kallar amperevärdet är med all sannolikhet kapaciteten i amperetimmar. Det finns inga batterier som är på 75 ampere, däremot finns det på 75 amperetimmar. Det är ungefär vad ett bilbatteri har.
johanolsson

Inlägg av johanolsson »

okej. det är mycket möjligt.
Så bilbatteriet genererar alltså 75 Amperetimmar
Medan de 10 batterierna genererar 8 Amperetimmar styck. Blir det 80 allt som allt eller blir det något bortfall?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

De tio batterierna ger fortfarande bara 8Ah eftersom Du seriekopplar dem för att få upp spänningen. Hade Du däremot parallellkopplat så hade det blivit 80Ah, men bara 1.5V istället för 12V som Du måste ha. Energimängden hade blivit densamma.

Det enda som går att säga är att med blybatteriet så blir tiden 9 gånger längre. Du har fortfarande inte sagt hur mycket effekt apparaten konsumerar.
johanolsson

Inlägg av johanolsson »

okej, nej men det har jag hyffsad koll på, eller den ska gå ca 10h i normaldrift med R20 batterierna. Men så länge jag vet att bilbatteriet räcker klart längre så är jag glad.

Tack alla så mycket för hjälpen
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

En normal bilstereo drar med normal volym från strax under 1 amp uppåt 3A .

Du får inte ut 10 timmar med R20 accarna tänk på att spänningen sjunker eftersom man tar ut ström så de den lär slockna efter halva tiden fast du bara tagit ut 5Ah.

Med det stora batteriet däremot tar du ut så lite ström i förhållande till kapaciteten att du i stora drag kan ta ut 75Ah timmar innan stereon slocknar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Energiinnehållet i ett batteri får du genom att multiplicera "laddningskapaciteten" (amperetimmar, Ah), med nominella spänningen (volt, V).

Bilbatteri: 12 V * 75 Ah = 900 Wh (wattimmar).
10 st LR20: 10 * 1,5 V * 8 Ah = 120 Wh.

Det här gäller i teorin. I verkligheten så reduceras effektiviteten hos ett batteri om du tar ut stora strömmar. Här är bilbatteriet/marinbatteriet/blyackumulatorn bättre. Ett vanligt bilbatteri gillar dock inte att djupurladdas - se till att du köper ett "deep cycle"-batteri om du har tänkt använda batteriet många gånger.

Om du vill veta hur länge du kan dra en viss ström från ett batteri så delar du bara kapaciteten (Ah) med strömmen (A) - kvar blir antalet timmar (h)!

(Nu blev det visst ganska mycket upprepning av vad andra redan har sagt. Jaja.)

Arvid
Skriv svar