akvarie matare
-
- Kontakt:
man måste nog ha en trattformad öppning i så fall, annars så kvarstår ju problemet med att maten vispas runt, med eller utan tunnel, eftersom det i praktiken är en liten tunnel vid utmatningshålet som är 3 mm lång...
Att göra den tunneln längre tror jag inte hjälper, men att göra tunneln lite trattformad i början gör ju att matbitar som inte får helt plats i tunneln kan pressas in i tunneln, så maten inte ligger och vispar runt...
Att göra den tunneln längre tror jag inte hjälper, men att göra tunneln lite trattformad i början gör ju att matbitar som inte får helt plats i tunneln kan pressas in i tunneln, så maten inte ligger och vispar runt...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ju längre rör runt skruven, ju mer kommer det bara vispa runt.
Om du endast har en lång V-formad ränna med skruven mot botten, kommer det funka fint. Måste du ha ett rör, sätt inte skruven i centrum, utan så nära botten som möjligt. Det är när utrymmet utmed skruvens rotationsriktning blir mindre som materialet åker med. Alternativt sätter man en flärp i röret, så det inte kan åka med runt.

Fiskmat brukar väl vara torrfoder? Isf tror jag gravitationen kommer göra sitt, och skruven kommer funka utmärkt utan rör alls.
Om du endast har en lång V-formad ränna med skruven mot botten, kommer det funka fint. Måste du ha ett rör, sätt inte skruven i centrum, utan så nära botten som möjligt. Det är när utrymmet utmed skruvens rotationsriktning blir mindre som materialet åker med. Alternativt sätter man en flärp i röret, så det inte kan åka med runt.

Fiskmat brukar väl vara torrfoder? Isf tror jag gravitationen kommer göra sitt, och skruven kommer funka utmärkt utan rör alls.
Gjut del
Så där nu har man gjutit för första gången i sitt liv....å det var fan skoj.
Resultatet är hel ok i mina ögon.
Den ska ju bearbetas i fräs så det bli jämna å fina ytor.
Jag ska göra 2 lika delar till och då kanske jag får bättre resultat.
Jag bygger 3 st matare när jag ändå håller på.
Tanken är om det funkar som jag vill kan jag sälja dom andra 2.
Så kanske man går jämt upp i pengar.
Det där med att försöka skapa en tratt för att driva in maten lättare i röret.
Vi får se hur det blir med det...just nu kör jag på min ide sen får vi hur det funkar.

foppa
Resultatet är hel ok i mina ögon.
Den ska ju bearbetas i fräs så det bli jämna å fina ytor.
Jag ska göra 2 lika delar till och då kanske jag får bättre resultat.
Jag bygger 3 st matare när jag ändå håller på.
Tanken är om det funkar som jag vill kan jag sälja dom andra 2.
Det där med att försöka skapa en tratt för att driva in maten lättare i röret.
Vi får se hur det blir med det...just nu kör jag på min ide sen får vi hur det funkar.

foppa
shit, det var inget dåligt bygge. man blir matt bara av att titta på bilderna. den ska hålla till nästa istid antar jag? smart att köra med vattnet som värmeavledare. ska bli spännade at se hur det går.
jag ska, när jag orkar, bygga en kattmat-kontroller som med rf-id kollar att rätt kan äter rätt mat.
jag ska, när jag orkar, bygga en kattmat-kontroller som med rf-id kollar att rätt kan äter rätt mat.
- Smoothmachines
- Kontakt:
Jobbar som tekniker.Smoothmachines skrev:Fiskarnas sanne vän!
Larver för de är som hembakt Wienerbröd för oss,.
Kul och bra idé, kul teknik, apsnyggt bygge, stiliga ritningar!
Öhhh, vad gör du till vardags?
Nu har man fixat å donat lite.
har även fräst till delen som jag gjutit.
den är inte riktigt klar än.
Rftersom vi inte har fått våran fräs än så tar man vad som finns.
Idetta fall pelarborrmaskin med träfräs.
tog en djävla tid.....sen när man nästan var klar...då brann motorn upp på borrmaskinern....blir så trött.
Tja då kan jag väl hårdlöda lite då tänkte jag.......blir än tröttare när jag märker att gasen är slut IGEN....FY FAN

men har fått lite gjort i varje fall
Foppa

En fråga är det svårt att bygga ihop ett lite styrsystem med pic krets.
eller finns det några andra alternativ.
samt jag vill ha en liten display....gärna oled 2 rader*20
jag ska först å främst styra den via plc som sitter i akvariet.
men jag vill och ha en styrning i själva mataren ochså...vem vet kan ju bli en
kommersiell saga detta....he he
foppa

eller finns det några andra alternativ.
samt jag vill ha en liten display....gärna oled 2 rader*20
jag ska först å främst styra den via plc som sitter i akvariet.
men jag vill och ha en styrning i själva mataren ochså...vem vet kan ju bli en
kommersiell saga detta....he he
foppa

Det stämmer bra...förut hade jag för många projekt på gång samtidigt.Adis skrev:Det finns två typer av människor och jag vet precis vilken typ du är! Den som gör klart sitt projekt innan nytt påbörjasLite som med digitaltekniken...
resultatet blev kattskit.
nu kör jag ett i taget och gör det fullt ut.
Men jag undrar om nån kan tipsa om nån bra sida när det gäller pic
samt vilka program jag behöver.
är ny inom detta

foppa
Jaha då har man fixat å donat vidare.
har fräs till min lilla bit som jag har gjutit och passat in den i mataren samt monterat fast på den på plats har även fixat till ena ändbiten så nu sitter den ochså,så nu ska den andra änbiten fixas till och montera den.
kyl blocket fick jag bygga om..det gick inte att löda ihop koppar och aluminium.
löste det med att plugga igen hålen.
sen borrade jag ett hål från sidan.
vi har nu fått våran fräs på jobbet så nu blir det enklare att fixa med bygget.

har fräs till min lilla bit som jag har gjutit och passat in den i mataren samt monterat fast på den på plats har även fixat till ena ändbiten så nu sitter den ochså,så nu ska den andra änbiten fixas till och montera den.
kyl blocket fick jag bygga om..det gick inte att löda ihop koppar och aluminium.
löste det med att plugga igen hålen.
sen borrade jag ett hål från sidan.
vi har nu fått våran fräs på jobbet så nu blir det enklare att fixa med bygget.

Tjena foppe!
Har en liten sak att påpeka angående dina kyldelar till peltierelementen.
Genom att du leder akvarievatten igenom dom så kommer ju en del koppar släppas in i vattnet, vilket inte är bra..
Jag antar du kör ett sötvattenskar? Jag är lite av saltmänniska, och där är det absolut förbjudet att ha någon som helst kontakt med koppar då det praktiskt taget dödar hela burken.
Bara en sak att ha i åtanke kanske
Lycka till!
Har en liten sak att påpeka angående dina kyldelar till peltierelementen.
Genom att du leder akvarievatten igenom dom så kommer ju en del koppar släppas in i vattnet, vilket inte är bra..
Jag antar du kör ett sötvattenskar? Jag är lite av saltmänniska, och där är det absolut förbjudet att ha någon som helst kontakt med koppar då det praktiskt taget dödar hela burken.
Bara en sak att ha i åtanke kanske

Lycka till!