Valves/elektronrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Valves/elektronrör

Inlägg av toxic »

Jag ska bygga en elgitarrförstärkare som Projektarbete (f.d. Specialarbete) den kommande terminen. Trots många månaders funderingar är jag fortfarande osäker på hur den grundläggande designen ska se ut. De tre alternativen är väl i princip:
1. Elektronrör
2. Transistorer
3. Op-förstärkare/IC

Så min fråga är väl helt enkelt vad för och nackdelarna med de olika alternativen är? Att göra en egen rörförstärkare vore ju lite häftigt, men jag kan tänka mig att de är knepigare att använda än transistorer? Annars funderar jag på att använda mig av op-förstärkare. Men hur pass bra lämpade är de egentligen för audioprojekt? Kan tänka mig att ljudet lätt kan bli trist genom en sådan? I gitarrsammanhang så är ju perfekt förstärkning inte alltid det optimala; det är ju därför rörförstärkarna fortfarande lever kvar.

Sen en kanske lite dum fråga. I förstärkardesigner brukar man ju alltid se tonvis med kondingar överallt, huller om buller. Vad jag undrar är, hur placeras dessa? Finns det några allmänna regler/tips för var kondingar är lämpliga att placera? Ofta så används de ju som spänningsutjämnare eller till frekvensfilter, men finns det några andra användingsområden?

mvh
Christian
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Om inte jag är helt ute på min cykel så är elektronrör förgångare till transistorn . Att bygga förstärkaren med rör skulle ju absolut höja häftighetsfaktorn med flera steg.
De är ju betydligt snyggare än transistorer och Op-Ampar i alla fall.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Skall du bygga en rörförstärkare är halvledare totalförbjudet :P

Kolla in ax84, jag känner en som byggde P1 Den är riktigt cool, tänk på bara att du handskas med spänningar uppåt 400V, han fick en stöt ur en konding han trodde var tom.. han sa att det gjorde rätt ont...

http://www.ax84.com/projects.html

Där finns bilder på projekten och till och med ljudsamplingar (!) på folk som lirar blues m.m på sina rörförstärkare. Astufft :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

han fick en stöt ur en konding han trodde var tom.. han sa att det gjorde rätt ont...
Kan bekräfta att det gör hyfsat ont... Så var sjukligt försiktig så du inte skadar dig!
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Att bygga rörförstärkare är både kul å lärorikt. Dock ganska dyrt...

Har byggt ett flertal rörförstärkare å jag är nöjd med mina iaf...

Har dock aldrig byggt gitarrförstärkare men det bör inte vara så svårt.

Dom höga spänningarna är dock det enda problemet. Har man aldrig lekt med elektronik förut så ska man kanske inte ge sig in på att leka med rör då det kräver lite vana att bygga säkert. Man vill inte att anodspänningsledningen lossnar pga en Noob-lödning å slarvigt ditsatt eltejp :(

Nej krympslang e din bästa vän :D
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

ett tips är att använda morsans diskhandskar:D
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Oblivion: Jag hade tänkt att inom kort sätta igång med en rörförstärkare.
Skulle du vilja visa lite bilder på dina samt kopplingsscheman för att ge mig lite inspiration?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

kolla http://www.svalander.se/shoppen/shoppen.htm när det börjar bli dags att bygga....... :tumupp:

Edit: Kolla in dessa kopplings-scheman... http://www.audio-nova.com/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Rör ser coola ut och låter på ett visst sätt. Gitarrförstärkare är ett ställe där de faktiskt hör hemma (IMHO).

En korrekt byggd halvledarförstärkare är "trist" på så sätt att den inte gör något med ljudet, det som kommer ut är bara en nära på perfekt uppskalad kopia av det som åker in.
kolla http://www.svalander.se/shoppen/shoppen.htm när det börjar bli dags att bygga.......
ugh... den där svalander verkar vara den typen som skulle sälja guldpläterad hundskit för 5000kr om man kunde övertyga folk om att det förbättrade ljudet.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Tja jag har inte väldigt många bilder då jag inte ägr en kamera men någon bild kan jag luska fram.

Bild


Någon känner säkert igen den från nånstanns...

Detta är mitt största färdiga bygge. Ett par el34 i PP med ef86 som ingångsrör å ecc83 som fasdelare

Senast jag hade tillgång till kamera va tidigt i våras så jag har inga bilder på mina senare byggen...

Ritningen till denna har jag bara på papper.

Det finns många sidor på nätet med mycket ritningar. Allt beror ju på vad man vill bygga för förstärkare.

http://headwize.com/projects/index.htm finns det många hörlursförstärkare å föfförstärkare. Jag har byggt några av dom och kan säga att några låter bra medans andra mindre bra...

Effektförstärkare finns det mängder av. har inga superbra länkar till ritningar. Det mesta ligger på papper här hemma...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

cyr:

Ja, jag vet .....en del grejer är lite vansinniga men t ex guldkontakterna (WBT) finns på typ alla svindyra hifi-prylar. Å deras 24-läges omkopplare för volymkontroll är säkert super (å kostar 2464 kr för värstingen - å då får man konstant in- och ut-impedans!).
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

"Kantsvarv för CD, CDR och DVD - Förbättrar ljud och bild - "Never Again a CD without bevelled edges!"" 4395:-!

"Furutech RD-2 Demagnitizer - Dina CD, CDR och DVD får bättre ljud och bild om de avmagnetiseras." 3395:-

På infosidan om "avmagnetiseraren":

"Om du nu läst min sida om kantsvarven så märker du att det är nästan samma ord som återkommer. Och det är faktiskt så - den här apparaten ger samma påverkan som kantsvarven. Men de ersätter inte varandra! Skall det bli riktigt bra så behöver du både kantskära OCH avmagnetisera."

CD-skivor innehåller DIGITAL information! Om tillverkaren nu har lagt de analoga delarna så att det kan induceras en ström p.g.a. att CD-skivan skulle vara magnetisk, ja då påverkas nog ljudet betydligt mer av magnetfältet från motor, nättrafo m.m.

Ska man skratta eller gråta? Folk som lever på att lura andra människor på det sättet borde skjutas! Jag har kollat igenom hans teknik-/faktasidor också och där är det en del fakta blandat med en hel del mumbo-jumbo och rena lurendrejerierna. Jag skulle aldrig köpa något överhuvudtaget från den människan. T.ex. så tror han att alla komponenter är "mikrofoniska", d.v.s. att om man vibrerar en MP3-spelare så skulle den på något sätt ta upp vibrationerna som ljud... *suck*

Det finns mer att säga men detta blir visst långt... *morr*

Arvid
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja men jag har läst på nån site...eller om det var nån bransch-tidning (för ett elektonik-konsultföretag som hade jobbat med militär elektronik).......där de bl a nämnde att keramiska kondensatorer var mikrofoniska.........så det är inte nån "grej" som bara existerar i hifi-djungeln.

Därimot så är jag också skeptisk till avmagnitiserings-mackapärer å så......men inte SÅ lite av dessa prylar (eller liknande) har testats i "High fidelity".
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Vad gäller audio så är det en riktig ljungel "där ute". Man måste sätta saker och ting i sitt rätta sammanhang. Självklart är vissa komponenter mikrofoniska, t.ex. mikrofoner(!) och pick-uper (som ju är gjorda för att plocka upp vibrationer), men att påstå att t.ex. en kabel skulle vara mikrofonisk, som han gör, det är ju helt knasigt.

(Eller att en kabel skulle "låta" olika beroende på åt vilket håll man vänder den. Eller att man ska använda ultrasnabba switchdioder i likriktarbryggan för att få mindre störningar - resultatet blir precis det motsatta. Och så vidare...)

Nåja, nog sagt om detta nu, det framgår väl ganska tydligt vad jag tycker om sånt här lurendrejeri, och får jag bara en människa att inte köpa av honom så är jag glad :).

Arvid
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Tja, i teorin så är en kabel "mikrofonisk". Rör du en ledare genom ett (icke homogent) magnetfält så induceras det en ström i den.
Skriv svar