Laga gummitangentbord.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ristomemo

Laga gummitangentbord.

Inlägg av ristomemo »

Finns det något bra knep att laga tangenbord som består av knappar av gummi med en tunn ledande yta. Har ett liten tangentbordsmatris där det ledande gummit verkar vara uttorkat. Är inte speciellt använt så det är inte mekaniskt slitet. Provat att rengöra, men det blev bara värre. Finns det ledande silicon ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kanske går med kretskortsreparationsfärg? Finns hos bl.a Elfa.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Menar du att det än knapparna av ledande gummi som trycker mot kretskortbanorna och gör kontakt?
Isåfall finns det speciella färger som är tänkt speciellt för det, hittar visserligen inte den just nu. :?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det är rätt uppfattat LaRda. Har också för mig att jag hört talas om något sådant, men har inte lyckats hitta det. Ska ju helst vara lite elasktiskt så det inte spricker då gummit rör på sig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade liknande problem med en lite äldre fjärrkontroll för en 10 år sedan och då fungerade det med att limma fast en liten bit aluminiumfolie som fick agera kontakt. Det blev folie efter att ingenting annat fungerat men det fungerade helt ok.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har provat med folie, fungerar bra en stund. Men har inte lyckats hitta något lim som håller, foliebiten lossnar ganska fort.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det brukar gå att limma aluminiumfolie med kontaktlim eller Karlssons Klister, men av någon anledning tar det väldigt lång tid innan det torkar. Man får limma på båda ytorna, vänta en stund och pressa ihop i ett dygn eller mer. Åtminstone när man limmar ihop två aluminiumfolie-bitar. Har inte provat aluminiumfolie mot tangentbord. :)

Annars borde väl epoxi fungera?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Om man testar med epoxi så är det ett tips att pröva med lite mer härdare än normalt så blir limmet segare i härdat tillstånd. Lite mer likt kontaktlim i egenskaper. Bättre för mjuka material.
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Elfa har reparationssatsen för detta:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2018964.htm

Aluminiumfolien är ju kanske en lite billigare lösning :roll:

/Lasse
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går förstås inte med vad för lim som helst. Själv använde jag silicon då jag vet att vissa lim kan reagera med det ledande gummit och att det också finns lim som inte har så bra häftegenskap till aluminium. Silicon är ju dessutom flexibelt av sig och går inte sönder som en hård limfog kan göra. Det höll i alla fall något år för mig tills det blev en ny tv istället.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Livar upp en gammal tråd.

Har nu provat elfas repkit 80-867-61. Det fungerade bra, får se hur länge det håller. Nackdelen är att man enligt instruktionen "måste" blanda ihop allt, sedan så kan man använda det under de närmaste 72 timmarna innan limmet är förstört. Var dock tjurig och blandade en mindre sats för att det ska gå att repa flera tangentbord på samma peng senare. Det är väldigt små volymer det handlar om så är nog svårt att få rätt blandning på de det viset.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag håller på med synthar och när det gäller membrantangentbord så kan man göra rent kretskortssidan och gummipluppen med ett suddgummi och sedan ta lite mjuk blyerts på kretskortsdelen för att fixa det. Funkar det inte så gäller elfas kit.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Önskar att det var lika lätt med de äldre/billigare syntharna där det sitter en liten fjädrande metalltråd som brytare.. :roll: :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

J-wire... kan vara jobbigt!
Guldputsduk eller nåt sånt kan man använda, de brukar vara guldbelagda.
Ibland funkar det med tyg och isopropanol, man får passa sig så man inte nöter bort guldbeläggningen. Det går dock oftast att (dyrt) köpa nya trådar om det är hopplöst.
slft

Re: Laga gummitangentbord.

Inlägg av slft »

sonen hällde dricka i sitt dyra speltangentbord
när jag öppnade det och gjorde rent så fungerade inte m,.-
visade sig att en ledare var lite skavd vid mellanslagstangenten

tog en mjuk blyertspenna från frugans målarkit och ritade i banan
multimetern indikerade fortfarande avbrott men när jag provkörde det så fungerar det

Tack dar303 för tipset

//Ola
Skriv svar