sterio bygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
runevad

sterio bygge

Inlägg av runevad »

håller på att bygga en bärbar steio anläggning. med bilsterio slutsteg bas å hela kitet. ,
men jag vill även kunna köra den på 230V så jag behöver en omvandlare till 12v. men jag hittar inget som klarar att driva hela anlägningen.

enligt mina beräknigar kommer den att dra 35A på fulltös. men är ej säker på att jag räknat rätt.

har 2 st slutsteg ett på 250W och ett på 180W + sterion

tänkte man kunde använda en laddare model den här

Batteriladdare med starthjälp, 150 A
Kompakt starthjälp och batteriladdare. Utrustad med amperemätare, automatiskt överbelastningsskydd och skyddssäkring mot omvänd polaritet. Omkopplare för hög eller låg laddning. Avsedd dels för normalladdning och dels som starthjälp. Levereras med anslutningssladd och laddledare/startkablar med batteriklämmor. För anslutning till 230V, 50Hz.
Tekniska data:
Laddningsspänning V: 12.
Laddningsström, max A: 18. Laddningskapacitet Ah: 200. Starthjälpsström, max A: 135.
Mått mm: 200 x 190 x 270. Vikt kg: 6,5.

men den är förstor, tung och lite dyr.

finns det nått billigare och eller bättre??
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har sett lite sådana byggen, brukar användas flitigt vid tiden för nollning på landets universitet och högskolor. 8)

De jag sett har använt sig av ett vanligt bilbatteri. Det räcker för ett bra tags poppande. Laddas sedan med en vanlig snik-batteriladdare.
Användarvisningsbild
Tengil

Inlägg av Tengil »

*host* stereo *host*

Var tvungen, förlåt!
runevad

Inlägg av runevad »

jovist håller det några timmar men på tex en inomhus fest kan de va gött å kunna koppla in 230v å veta ett de håller tills de blir ström avbrott:).
nej men jag tänkte ha en liten laddare inbyggd så man bara kan koppla in sladden.
tanken är att den ska vara pålitlig, enkel att använda/underhålla och bröta som satan:)

kan man inte bygga nån form av egen laddare/strömförsörjare?.
läste nått om att använda delar från en husvagn dom har ju 230/12 volt.
runevad

Inlägg av runevad »

jaghar ju två slutsteg och grejer så den kommer nog vilja ha en heldel ström.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag har en transformator som du kanske skulle vilja lägga vantarna på.

Eller har flera olika egentligen.

Har två st lite mindre som kan leverera typ 15 amp kontinuerligt. 20 kortare.
Med dem kan du göra en spänningskälla på ca 13,8 volt 30- 40 amp. Så kan du köra allt på 230 volt.

Eller så har jag en stoor trafo med, den är enorm. Klarar av att leverara 100 amp, lite drygt det, på ca 30 volt.

Låter det intressant så kan du ju höra av dig.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Öhhh... Ett slutsteg drar ju inte sin märkström konstant utan strömförbrukningen beror enormt mycket på musiken som spelas...

För att jämna ut det där så driver man anläggningen från ett bilbatteri och sedan laddar man det precis som Greensilver säger med en vanlig batteriladdare.

Man kan ju sedan räkna lite på hur stor laddare man behöver men det är bra mycket enklare att bara slänga ihop prylarna och testa och jag kan slå vad om att ett vanligt litet bilbatteri på 45Ah och en hyffsad laddare på 10A kommer att kunna driva anläggningen kontinuerligt.

På tal om husvagnar så funkar det dessutom oftast precis så där. Alla förbrukare drar ström från ett batteri som laddas kontinuerligt med en liten snikladdare.

//B1N4RY
xxargs

Inlägg av xxargs »

det är dom sista 10 dB utstyrning till klippning som drar 80-90% av slutstegets maximala effektförbrukning, Så förutom feta slutsteg så bör man använda högtalare med lite högre känslighet än vad som finns på biltema och andra billiga bilhögtalare.

Du behöver bara 1/10-del av effekten med en 90 dB/1W/1m högtalare gentemot en 80 dB/1W/1m av bilhögtalartyp för samma ljudstyrka, något att tänka på vid inköpsrundan då sådant också påverkar speltiden på batteriet.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Har för mig jag sett sådana här saker här på forumet tidigare. Dock hittar jag inget just nu när jag sökte. Skulle ju även kunna vara ifrån någe annat forum annars
Tekko

Inlägg av Tekko »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

B1n4ry:
"Öhhh... Ett slutsteg drar ju inte sin märkström konstant utan strömförbrukningen beror enormt mycket på musiken som spelas..."

Ska man vara petig så beror det på vilken förstärkartyp det är. :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jimmy: Volym, musik, förstärkartyp mm avgör vad det drar =P
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Desto mer komprimerad desto lägre crest-värde har musiken, dvs drar mer ström. Sen kan jag inte tänka mig att ett bilslutsteg som är märkt 200W kan ge ut den medeleffkten. Alltså borde strömförbrukningen vara asevärt mindre än 35A i 12V.
runevad

Inlägg av runevad »

jag är nybörjare på elektronik det är derför jag fråga er kunniga personer :)
men ni tror att jag skulle klara drvina anläggningen med en 10-15A laddare. dom är ju inte dyra :P. annars är det vell som ni säger prova om den klarar det.

edit: man kan inte "trimma" en liten tex 10A laddare??? om de nu inte skulle räcka till.

tackar tackar för era svart

kan kanske tala om att jag tänker använda 6x9 på 300W 80rms
och en 8" pioner bas på 400W vet ej rms och eventuelt 2 st 6.5" om det finns plats i lådan men tror inte dom behövs endå.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

En vanlig billig blibatteriladdare är ofta inte ordentligt avstörd och om du driver anläggningen direkt med en sådan så kanske du får rejält med brum.

En gång till: Driv från ett batteri OCH en laddare. Då kommer batteriet att fungera som avstörningskondensator OCH det kommer att ta lasten i topparna.
Det behöver ju inte vara ett stort bilbatteri, ett lite mindre blybatteri funkar ju oxå. Bästa sättet att få till en bra lösning är att TESTA!

//B1N4RY
Skriv svar