Svarvverktyg/Svarvstål/Svarv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

Svarvverktyg/Svarvstål/Svarv

Inlägg av J10 »

Tjo!

Jag har köpt mig en liten hushållssvarv som jag saknar verktyg till. En C3 närmare bestämt.
Nu är frågan vad man ska göra, svarven är gjord för 8mm verktyg men utbudet för 8mm är ganska tamt vad jag sett. Ska jag försöka få hållaren bearbetad så att jag kan köra 10 eller 12mm istället?

Sen är frågan, vad ska man köpa för verktyg, vad använder man?
Jag har kikat på ett kit på www.chronos.ltd.uk, SCIND01.
Sen skulle man haft något att kapa med, men sådana för 8mm verkar lite lurigt att få tag i och lettringsverktyg är ungefär lika sällsynta.

Jag tror att det finns nog med material för att kunna ta bort iaf 2mm utan att drabbas av någon ostadighet i hållaren. Men är det värt det?
Någon som vet var det finns 8mm verktyg att handla utan att bli ruinerad?

Om man bearbetar den för säg 12mm, fungerar det att shimsa upp 8 eller 10mm verktyg till rätt höjd eller är man tvungen att köra med 12mm då?
Jag har i dagarna tänkt dra iväg och kika och mäta på en snabb-bytes-hållare för att se om den är lägre och kanske problemet löser sig då, men det känns tveksamt och blir ganska dyrt.[/url]
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jula har lite svarvstål för 8 mm. Både HSS och med hårdmetallvändskär. T.ex. länk
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Skaffa en till hållare för större vektyg. Lättare att hitta lite större vektyg billigt begagnat.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

du kan väl börja med att svarva med sparskär, vändskär är väl lite overkill på en så liten maskin

sparskär finns hos ironbill.se

dessa kan du slipa så du får det utseende du önskar men du behöver rätt slipskiva monterad "bänkslipmaskinen" när du ska bearbeta dem

här är ett annat företag som säljer svarv o fräsprylar

http://www.smaskin.se/

tips o råd hittar du på

http://www.kjellihbg.com/
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Med tanke på att ett kit med 5 vändskär med hållare på jula kostar 395:- och 5 oslipade kvadratiska sparskär kostar 380:- på ironbill är skillnaden i pris försumbar. Julas snabbstålskit med 5 delar kostar 269:-
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ta en titt på ebay med, brukar finnas mycket där

försök få till en större stålhållare om du kan
J10

Inlägg av J10 »

Julas vändskär är enligt en kompis inte så bra, skären sitter dåligt i hållaren. :\
Jag tänkte köpa mig vändskärskitet och/eller sparskärskit, men sparskären verkar bara vara i usamått och det är jag inte så pepp på. Men sparskär verkar ju finnas lite här och var i sverige, både förslipade och oslipade, så det löser sig nog.

Minsta stickstålet på ironbill var 12mm och det blir ju inte så bra. Typ samma på chronos och alla andra ställen jag kollat. Stickstålhshållare verkar också vara i udda storlekar.

Hållaren jag har får plats med upp till 15.8mm verktyg men då hamnar ju spetsen ovanför chuckens centrum som är 8mm från botten på hållaren.
Ska kolla med hållaren dom har på jula var centrum hamnar.
Botten på hållaren är 8mm tjock, är det genomförbart att fräsa bort en eller kanske ett par mm från den eller brukar dom vara härdade? Hur kollar man om den är härdad?
Det går nog att ta ett par mm från det den är monterad på också. Jag skulle vilja upp till iaf 12mm.
Är det värt ett försök eller bör jag leta rätt på en mer lagom hållare direkt istället?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns lite olika lösningar, det ena är att man köper stålhållare och sedan fräser ner lite på dom, funkar bra, det andra är att man fräser fram en adapter mellan 8 till 12 mm stål, men då kommer man ju lite längre ut på och får lite störrekraftgap, kan kanske kvitta

stickstålshållare fanna små på ebay för några hundralappar, letade efter en som hadde smalt skär för att spara material och det fanns i urmakarutförande med 1.66 brett snabbstålsskär
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tjenare.
Jag har precis en sådan svarv. Så småningom skall jag konvertera den till en CNC svarv.
För att komma runt dom problemen du och jag har med svarvstålen så har jag bestämt mig för att montera ett snabbfäste på den och det underlättar samtidigt att ställa in verktygshöjden på den.
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vart har ni köpt era svarvar, och till vilket pris?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag köpte min på Jula för omkring 5000:-
Jag skulle köpt den större men den var slut och jag hade ett jobb som behövde en svarv så det blev denna.
Jag tror inte Jula har kvar denna och jag rekommenderar den större modellen som kostar 6595:-
Per
Edit: lägger till en länk där dom diskuterar om just dessa svarvar.
http://groups.yahoo.com/group/7x12minil ... =186734143
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

kapar tråden lite :)

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ht=#205790

har en CNC-pärla till salu
Skriv svar