Bocka aluminiumrör.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Bocka aluminiumrör.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Finns det någon här på forumet som kan, eller vet någon som kan, bocka ett aluminiumrör med ytterdiametern 20 mm och godstjocklek på 1 mm först i en 90 graders böj sedan direkt en 180 grdeers böj. Böjarna bör ha en radie på ca 35 mm till centrum av röret. Dessutom skall böjarna vara 90 grader vridna i förhållande till varandra.
Alternativt kan man tänka sig att göra två böjar en med 90 grader vinkel och den andra med 180 grader vinkel och sedan svetsa eller hårdlöda ihop dessa.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du har lite udda krav så det kan vara svårt att hitta verktyg. Jag har verktyg för 22 mm, dock inte de krav på radie du letar efter.

Den här firman har verktyg som passar dina krav.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Borde gå o få det bockat av de flesta rörmokare tror jag.
Har sett automatiska maskiner som bockar mer avancerade saker än så.
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet är att 20 mm inte är standard i vvs-branschen, även krökningsradien är väldigt snäv. Det är nog otroligt att hitta någon rörmokare med rätt verktyg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för det första frågar jag om aluminiumet är mjukt nog för att bockas så snävt?

om så kan du göra det själv om så krångligt
sandbockning, fyll röret med sant och bocka runt lämplig sak, röret måste fyllas mycket hårt med sand
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Sandbockning är mkt coolt, så gjorde man MC styren, avgaskrökar o annat förr.
Det blir mjuka fina böjar utan midja.
Glödga aluminiumet med stor gasolbrännare där det ska bockas och fyll sedan med sand, stenhårt, slå in träplugg i ändarna.
Forma precis som grym skrev.
Det här kan man också göra på stål, men då hettar man upp röret så det glödgas medans man formar, sanden måste vara torr för det finns annars risk för "explosion" om pluggarna är täta.
Så har jag hört att man förr lät vatten frysa i mässingsrör för att ha det som internt bockstöd när man gjorde horn och liknande, någon som testat metoden?

Edit: sfatvel
Senast redigerad av Smoothmachines 30 april 2007, 18:52:15, redigerad totalt 1 gång.
salle

Inlägg av salle »

180 grader, är inte det rakt ? :lol:

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Han menar väl 90 grader?
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag menar så här att 180 grader är lika med en halv cirlel.
Om man fyller med vastten och fryser tilll is , då är jag radd att röret spricker då vattnet utvidgas när det har frysit till is. Det kanske vore bättre att smälta i bly eller tenn i röret och sedan bocka till valfri form Men hur gör man för att undvika att det blir en "pipe" eller motsvarande i smältan då den svalnar. Med pipe menar jag ett hål i tennet från ytan och en bit ner i materialet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Det ska funka med att frysa, är röret glödgat överallt ska det nog gå och inte spricka.
Jag kollade igen och hittade dokumentation om hur horn gjordes så förr, mäktigt, bara låta vara ute *S*
Men, det är ju vår nu och sandbockning funkar helfint faktiskt, gjuta i nått vet jag inte alls, låter jätteomständigt.
Tänk om... om du kunde testa en fet fjäder som stöd inuti, modell elektriker vp rör böjfjäder?
Ngn som testat på så stora rör?
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet med fjädrar är att de är svåra att få ur. Om man bockar 180 grader tror jag det är omöjligt. För att få snyggt med sandbockning måste man nog ha tränat mycket. För att göra en 180 graders bock med 35 mm radie krävs sannolikt specialverktyg.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu kom jag iofs på hur min pappa brukade göra. Han svarvade trissor i trä med rätt radie och satte sidor på dom så röret inte kunde plattas ut. Det blev perfekta bockar för 15 mm Al-rör.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Om man roterar fjädern åt det hållet så den minskar i diameter?
Kanske går då, har trixat med det men bara i plaströr.
Och det går nog inte i denna radie, vet ej om det är möjligt överhuvudtaget med 35mm.
Vi har både rundbockningsmaskin och klassisk rörböjare med trissor så jag frågar den gode Henrik om det går imorgon.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kanske skulle gå att hälla i bly och sedan kröka det, och smälta ur det efteråt
finns ju lite blylegeringar med lägre smältpunkt

is tror jag inte så mycket på för det spricker för lätt

sand är ju faktiskt ganska lätt att prova med och för den delen välbeprövat
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

hmm måste det vara alu rör? tror det kommer bli problem med att aluröret spricker vid en så snäv bockningsradie, det är ju ett väldigt sprött material..

Koppar brukar dock inte vara nå större problem.
Skriv svar