Bewator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Bewator

Inlägg av Macce »

Som jag nämt i Senaste Köpet-tråden, så har jag fixat mig en Bewator BM3.

Bläddrade genom manualen (finns på sidan jag länkade till), men får den inte att reagera på något kommando.

När jag slår på strömmen, så spelar den upp en trudelutt och sedan hakar den upp sig på ett långt piip. En lampa lyser på den också och enligt vad jag tolkar det till så betyder det att man trycker på någon knapp. Det är mittersta lampan, bild finns i manualen.

Oberoende av vad jag gör så piper det och jag får inte av det. Har provat att trycka på SW1 (knapp inne i apparaten) och slå in en sexsiffrig kod, men inget händer. Samma med en fyrasiffrig två gånger. Har också provat att först trycka på SW1 och sedan slå in nollställningskoden, men den tjuter likadant ändå och vägrar acceptera något vad jag fattar.

Har mätt att sabotagebrytaren är hel (fastän jag inte tror det är av någon betydelse då den antagligen är direkt kopplad till en utgång och inget mera). Har också öppnat och kollat så det inte ser ut som att någon knapp fastnat.

Idér?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Har du provat:
VIT knapp på insidan + 199200A eller 199200B
Eller med A och B före?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Nu har jag provat:
SW1 + 199200A
SW1 + 199200B
SW1 + A199200A
SW1 + A199200B
SW1 + B199200A
SW1 + B199200B

Dock piper den fortfarande hela tiden. Mailade Bewator också, får se om de svarar.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

den kanske måste ha linjespänning?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kanske, kanske inte. Stod dock inget i manualen om att det behövs under problemlösningen, tycker det borde stå ifall det behövs. Ända sektionen det fanns med om i var ifall telefondelen inte fungerar.

Skall se om Bewator svarar på mitt email, men fler tips härifrån är också välkommna.

EDIT: Det finns ju visserligen en risk att den är sönder, men då jag tänker efter så har företaget som jag tror har slängt den bytt helt till rfid, så finns ju en chans att det är inställningarna som är kassa. Skall åka igen till skroten om någon dag och se om det skulle finnas fler såna, det skulle ju bekräfta min teori.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Det kan ju också hända att anledningen till att de slängt den är att den är trasig.. :wink:
Men även om den inte funkar så är det ju en fräck låda, du kan ju fixa egen elektronik till den..
Skriv svar