Min BS2 beter sig inte som jag vill!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du är säker på att stömmatning osv är 100% det kan ju vara glapp eller dylikt som spökar.

Fast rent spontant så tycker jag inte den skall bete sig så, själv har jag alltid totalbränt saker så att de slutar fungera. Däremot kan ESD skada kretsar på de mest besynnerliga sätt har jag förstått (=ej självupplevt).

En bränd i/o borde ju vara en bränd i/o men vad det drar med sig inne i själva icn det vet man ju aldrig sålänge man inte har och klarar av att följa självaste kretsbanorna där inuti.

Testa själva BS2 då? En LED på varje i/o och kolla om det går att tända/släcka. Sen en strömbrytare och pull-up/down-motstånd och kolla att input fungerar. Skiten är ju såpass dyr att man ju inte gärna har en i reserv heller :?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag misstänkte strömstörningar innan då jag har servo inkopplade, men nu har jag satt på 100 tusenatals (nästan :eh: ) olika kondingar här o var.. Men ingen skilnad alls.. :( Alla in och utgångar funkar, det är bara såna här konstiga saker som den inte fungerar på ibland... Och man har ju som sagt inga ligandes i reserv heller :(

Edit: Detta får nog betyda slutet för min BS2 kariär !!!!!
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Du är helt säker på att IO timern rent elektroniskt blir hög (har du mätt inspänningen) och att du har kopplat till rätt pinne?

Har du testat använt en annan IO pinne för timer?

När du säger att du bränt en pinne är det inte alls säkert att skadan begränsat sig till bara den pinnen. Iomed att allt är ihopkopplat i kretsen är det en hel del faktorer som spelar in hur långt skadan spridit sig.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har mätt så att timern blir hög, o BS2'an regerar ju på den.. Men nu har jag gett upp den o håller på att bygga en PIC converter så att jag kan sätta i PICen på moderkortet för en BS2'a.

Tack för all hjälpen i alla fall!
//Daniel A
bearing

Inlägg av bearing »

squiz3r skrev:Det behövs inte i PBasic. om man skriver "then main" så hoppar den till main, men om man skriver:
__

if..... then
goto main
else
goto index
enif
__

Så måste man ha "goto"

Edit: Jag funderar på reset pinnen, den hänger bara i luften men enligt parallax scheman så ska den det :(
Är du säker?
Betyder det inte CALL main, eller GOSUB main?

En annan sak som jag ser som ett fel är att du skrivit:

Kod: Markera allt

main:
  GOSUB   request_data
  GOSUB   save_data
  GOTO    read_data
  GOTO    main:
request_data och save_data avslutat med RETURN, anropas alltså på korrekt sätt med GOSUB.

Det som jag tror är ett fel är att du gör ett GOTO till read_data. read_data avslutas nämligen med ett RETURN. RETURN kommer då antagligen flytta programpekaren till någon adress som ligger i stacken. Om stacken är tom (vilket den antagligen är i ditt program) sker ett "stack underflow", vad det resulterar i vet jag inte. (RESET, kanske? eller om BS2 använder någon form av firmware kanske det inte blir underflow, utan den hamnar i någon funktion i firmwaren.)

Det står även GOTO main: . Tror inte det ska vara ett kolon efter.

Min erfarenhet är att fel av det slag du beskriver är mjukvarufel.

EDIT: Fast kör med picen istället, tycker jag. BS2 är inget för den som kan picar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

:oops: Opps, där har vi antagligen felet då... Men nu har jag redan byggt en addapter för en naken PIC :)

Man tack för all hjälpen!

//Daniel A
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Läste just i Ny Teknik att slutresultatet inte blev så pjåkigt alls.
Kul idé med moroten. :)

Du får vidareutveckla iden till nästa tävling och hitta på något nytt som överraskar motståndarna. Grattis och applåd från mig!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

anrhm: Tack! :)

Bearing: Nu har jag kommit fram till att problemet inte är något av dem... :S Det var bara en gammal version av koden jag lade upp, så jag hade redan fixat det.. Men tills vidare ski**er jag i BS2'an..

**

Tack kära gud för att någon har uppfunnit nakna PIC'ar!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra! Du har sett ljuset! Amen!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Icecap: :lol:
Skriv svar