Problem med avlødningsstation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrhedin
Kontakt:

Problem med avlødningsstation

Inlägg av mrhedin »

Tjena

Jag har en avlødningsstation "Weller WSA 1" på jobbet som inte får ut værme i spetsen. Dioden vid anslutningen før handtaget lyser inte heller. Dock funkar sugflækten.

Någon som har en ide om vad som kan vara fel eller ett kopplingsschema? Søkte på Google lite men jag lyckades inte hitta nåt av værde...
Tekko

Inlägg av Tekko »

kolla säkringen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Jag tror nog att mrhedin redan kollat det. Jag menar, har man lyckats bygga och skicka upp en stor låda i stratosfären så är man nog inte helt grön på elektronik. :wink:

mrhedin:
Jag hittade bara den härskissen. Tyvärr inget direkt schema, men om det är så att lysdioden ska indikera när spetsen värms så låter det lite som om någon regulator eller möjligen likriktaren skulle kunna vara trasig.

Det behövs nog en bild eller schema för att säga mer.
mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Tekko: Sækringen ær hel...

JimmyAndersson: Tack Jimmy. Jag har lyckats rota fram felet till att vara glappkontakt, men problemet ær att det ær inne i metalldelen av "lødhandtaget". Nær man vickar fram och tillbaka med handtaget isærskruvat så slutar dioden att lysa.

Ser inte direkt åtkomligt ut dær inne, ær det nytt handtag som gæller tro?

http://www.mutron.nl/images/weller/wsa1v.jpg
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kanske är de tunna trådarna till värmeelementet som är glappa. Inte helt lätt att fixa själv, så det är nog tyvärr ett nytt handtag som gäller.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Titta hos ELFA, de har reservdelar till en hel del av Weller avlödningsstationer. Ett helt ny komplett kolv skall väl knappast behövas om den inte är riktigt antik.
Skriv svar