Tjenare!
Sitter och filar lite på en förförstärkare. Hade inte från början planerat stöd för balanserade kablar, men det ska ju faktiskt vara en mic-preamp så detta känns som ett måste.
Från början var det tänkt att ha två inverterande förstärkare efter varandraoch sen en eq, men nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det när jag får in en balanserad signal. Ska jag köra hot+cold genom den första inverterade förstärkaren, sen köra utsignalen från OP-amp1 och jord genom ytterliggare en inverterande förstärkare, sen genom eq:n?
Blev lite luddig beskrivning kanske, hoppas ni förstår....
edit > Kom på att det blir onödigt att omvandla den till balanserad igen, är ju bara en pyttesträcka det ska transporteras från preamp till mixer. Men funkar det resonaemang som är beskrivet här?
Balanserad -> obalanserad - [audio]
- snubber
- Kontakt:
http://sound.westhost.com/project66.htm
Elliot's variant funkar fint, om du bara vill ha en enklare förstärkare så räcker det med den sista op-först. Du får då bal in - unbal ut.
Behöver du fantommatning så brukar många mikrofoner funka OK med 9 V, men man får minska 6.8kΩ motstånden som brukar vara "kortslutningsskydd" i den vanliga fantomkopplingen. Strömförbrukningen brukar vara under 1 mA i fantommatningen.
Elliot's variant funkar fint, om du bara vill ha en enklare förstärkare så räcker det med den sista op-först. Du får då bal in - unbal ut.
Behöver du fantommatning så brukar många mikrofoner funka OK med 9 V, men man får minska 6.8kΩ motstånden som brukar vara "kortslutningsskydd" i den vanliga fantomkopplingen. Strömförbrukningen brukar vara under 1 mA i fantommatningen.
Det lite dumma när man blander balanserade signaler med obalanserade är att från en balanserad kabel ska skärmen anslutas till chassit få hela ljudsystemet blir skärmat. Dock på en obalanserad kabel kopplar man skärmen till jord så att hela systemet flyter i störningarna.
Det dyra sättet för balanserad -> oblanserad: audio-transformator.
Det vanliga billigare: Instrumentförstärkare.
Ännu billigare: En enkel differientalförstärkare. Dock för man inte samma igångs impedans på hot och cold.
Det dyra sättet för balanserad -> oblanserad: audio-transformator.
Det vanliga billigare: Instrumentförstärkare.
Ännu billigare: En enkel differientalförstärkare. Dock för man inte samma igångs impedans på hot och cold.
-
- Kontakt:
Finns färdiga krestar för sånt där också om man är lite lat: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5638.htm
Angående jordning kan man ha jordlyft, för att kunna växla ingångens skärm mellan jordad och flytande, så att man kan bryta eventuella jordloopar.
/Andreas
Angående jordning kan man ha jordlyft, för att kunna växla ingångens skärm mellan jordad och flytande, så att man kan bryta eventuella jordloopar.
/Andreas