Målsökande sikte.
Målsökande sikte.
Hej, jag undrar om man på något *lätt* sätt kan göra ett PIC styrt sikte som alltid siktar på tex. en människa som kommer framför? Kanske 4st http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=555-28027?
//Daniel A
//Daniel A
-
- Kontakt:
Den där PIR-sensorn ger ut antingen pulser, eller en fast sammanhängande signal, sålänge det finns rörelse framför PIR-sensorn.
(Beror på jumpern H/L)
Altså kan du inte avgöra VAR personen är...
Men har du en webbkamera så går det att bygga program till datorn som kan läsa av var det finns rörelse, och sedan ställa in ett sikte mitt i det största objektet.
Om man kan hitta någon gammal webbkamera med RS232-kontakt så kan man försöka avkoda bilddata från kameran in i en PIC...
(Beror på jumpern H/L)
Altså kan du inte avgöra VAR personen är...
Men har du en webbkamera så går det att bygga program till datorn som kan läsa av var det finns rörelse, och sedan ställa in ett sikte mitt i det största objektet.
Om man kan hitta någon gammal webbkamera med RS232-kontakt så kan man försöka avkoda bilddata från kameran in i en PIC...
Läs "databladet" på den sidan jag länkade till. "Bättre" är ju såklart subjektivt.
Den du länkar till ger ju som sagt ut hög eller låg signal beroende på om nåt rör sig. Den jag länkar till ger ut olika signaler beroende på var i synfältet det är varmt.
Har har dom svept med en servo och målat upp en bild av vad som är varmt.

Den du länkar till ger ju som sagt ut hög eller låg signal beroende på om nåt rör sig. Den jag länkar till ger ut olika signaler beroende på var i synfältet det är varmt.
Har har dom svept med en servo och målat upp en bild av vad som är varmt.