Kameramodul med digital utdata

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
RasmusB

Kameramodul med digital utdata

Inlägg av RasmusB »

Är det någon som har erfarenhet av en kameramodul som går att interfaca mot en µC utan att det kostar skjortan?

Det finns ju å ena sidan webcams, men de är ju beroende av en USB-host.
Sen finns det ju små analoga "spionkameror", men då behöver man ju fixa nån sorts konvertering också. Finns det moduler som skickar ut en digital bild direkt? (Återigen utan att kosta en mindre förmögenhet...)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Plocka sönder en webkamera och ta sensorn ur den?
Mupp

Inlägg av Mupp »

Jag sitter för tillfället och svär lite över en kamera som liknande den på denna sida. Det är inte exakt samma jag använder, det där är nog en efterföljare. Kvalitetsmässigt så får man väl vad man förtjänar antar jag, det är bättre än inget iaf, och priset ser ju ganska bra ut.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Beror på vad du ska göra med bilden. Kolla CMUCam och/eller CMUCam2. länk Den kan dumpa bild-data seriellt men har även en hel del inbyggd intelligens så att den kan göra colortracking mm mm. Jag har själv en CMUCam2+ men har tyvärr inte hunnit leka med den så mycket ännu.

/H.O
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Macce: Låter som en bra idé bara man kan hitta info om hur själva sensorn kontrolleras. Vet inte vad som görs på datorn och vad som görs i kameran när det gäller en webkamera.

Mupp: Se där ja, inte så pjåkigt :) Kan du "dumpa" en ren bitmapp från den?

H.O: CMUCan2+ ser ju riktigt trevlig ut! Vad har du för planer för den?

Det jag skulle vilja använda kameran till är som huvudsensor för en autonom robot. Dvs. jag vill ha bitmappar så att jag (med lämplig DSP) kan beräkna optiskt flöde, avstånd etc. :)
Mupp

Inlägg av Mupp »

Jag tror att den jag länkade till är närbesläktad med CMU Cam, men jag sätter inte ens en femma på det, för jag är väldigt osäker. Men kameran jag använder, som är någon av CMU-kamerorna (om jag inte fattat helt fel) går att få rå bilddata ur i lite olika varianter. Jag har den inte här nu, så jag kan inte titta vad den heter, och imorrn har jag säkert glömt allt.

Edit, här hade jag omväxlande drömt och hittat på. Jag tror INTE den kameran jag länkade till, eller den jag använder, är särskilt närbesläktade med CMU-kamerorna. Däremot använder dom samma sensor (beroende på version, men OmniVision iaf).
H.O

Inlägg av H.O »

RasmusB,
Tanken är att den skall sitta på min två-hjulade robot. Till att börja med så att den kan följa ett föremål av viss en färg t.ex. Kameran kan med hjälp av två servon själv köra pan/tilt så att ett föremål av en viss färg "följs". Om man läser av dessa signaler så vet man åt vilket håll roboten måste köra för att följa föremålet.

/H.O
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Finemang :) Får se vad jag hittar på när skatteåterbäringen trillar in ;) Tack för alla tips!
Skriv svar