Hej
jag skulle vilja ha lite tips och funderingar runt bygge av en vacum ram till en uv låda.
är det bäst att bygga direkt på glaset på uvlådan?, " minska antal glas ljuset måste igenom"
vad jag förstår så är ramen byggd på två glas skivor "eller plexi" med en gummi list runtom, och med vacum i ramen så sugs plattorna tillsammans och pressar oh filmen mot kretskortet.
vad 'är mest lämpligt att använda som list, då den inte får vara för tjock så att inte den hindrar plattorna att sugas i hopp tillräckligt.
Sen den eviga frågan , vilket är bäst i UV synpunkt, glas eller plexi ?
vad har ni använt som vacum pump, har letat men inte hittat någon som inte kostar skjortan.
har sett dom som har inverterat akvarie pumpar, men de vore bäst med en riktig.
sedan, vilket undertryck behövs för att de ska funka till en normal stor vacum platta, "höfta till lite =)"
tips på vacum ram till uv låda
Jag testade faktiskt höromdagen att göra en vacumram. Två skivor plexi och en tätningslist. Ramen blev i princip samma typ som cyr visade i nån tråd. Den ram jag gjorde blev så tät att man inte behövde nån vacumpump. Jag sög ur luften med munnen och sen vara det bara att proppa igen utsugsröret. Då höll det sig. Kan lägga upp lite bilder om du är intressrad.
Jag tror inte du behöver oroa dig för att det blir fler glasskivor. Det är väl isf bara att öka belysningstiden några sekunder?
Bygger du ramen på det befintliga glaset kommer du få problem med dubbelsidiga kort. Om du inte har belysning från båda hållen.
Jag tror inte du behöver oroa dig för att det blir fler glasskivor. Det är väl isf bara att öka belysningstiden några sekunder?
Bygger du ramen på det befintliga glaset kommer du få problem med dubbelsidiga kort. Om du inte har belysning från båda hållen.
-