Komponenter i lågenergilampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
patrik77

Komponenter i lågenergilampa

Inlägg av patrik77 »

Plockade sönder en lågenergilampa som gav upp efter nio år, nyfiken på vad för komponenter det var inuti. Hittade en elektrolytkonding, ett par Power MOSFET-transistorer, HF-drossel, dioder - och det som förvånar mig - en diac! Vad har en diac för funktion i lågenergilampan? Dessutom var det ett par komponenter som "saknades" på kretskortet, men som var utritade på kortet (PTC-motstånd och en kondensator). Hur kan det komma sig att man utelämnat dessa vid tillverkningen?

Någon kunnig elektroniker som kan svara på mina frågor? Tack på förhand!
Tekko

Inlägg av Tekko »

patrik77

Inlägg av patrik77 »

Tack för bra och intressant länk! :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Ang motståndet och kondingen som saknas är det nog en LDR (och inte en PTC) och en konding som saknas... Vissa lågenergilampor har en LDR som släcker lampan när det är ljust, och dessa komponenter är säkert utelämnade pga att dom använder samma kretskort till både LDR-lampor och icke-LDR-lampor.
patrik77

Inlägg av patrik77 »

sebastiannielsen skrev:Ang motståndet och kondingen som saknas är det nog en LDR (och inte en PTC) och en konding som saknas... Vissa lågenergilampor har en LDR som släcker lampan när det är ljust, och dessa komponenter är säkert utelämnade pga att dom använder samma kretskort till både LDR-lampor och icke-LDR-lampor.
Ok, kan nog vara det som saknas. Diacen på kortet antar jag skapar en tändpuls (motsvarar väl isåfall glimtändaren i en konventionell koppling) till lampan.
Skriv svar