Hjälp - behöver en CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Hjälp - behöver en CNC fräs

Inlägg av bigmac »

Vi har dragit igång ett litet projekt. Vi jobbar med import av reservdelar till ford från usa, och som några av er kanske vet så är bakljus på amerikanska bilar utrustade med röda blinkers = aja baja.

Vi har nu en plan på att konvertera mustangbaklysen (2005 års mustang) så att den får orangea linser istället. Det vi tror att vi ska göra är att sätta in en bakljusinsats i fräsen, fräsa ut den gamla röda linsen, och sedan limma dit en ny orange lins - enkelt.

För att få bra precision i det hela behöver vi en fräs som kan följa konturerna i linsen. Vad behöver vi?

Jag har kikat på en sånhär:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0107493622

Såhär ser bakljuset ut:
http://www.sporttruckdirect.com/Pics/SS ... %20Big.jpg

Som du kanske märker består bakljuset av 3 separata röda ljus. Det vi tänker göra är att fräsa ut den yttersta linsen och ersätta den med en orange. Någon som är bra på cncverktyg här? tack på förhand
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

Har du tänkt att fräsa bort hela yttersta delen av lyset eller bara den "plana" ytan i mitten av blinkersen?

Den ytan ser nämligen inte helt plan ut så det kommer nog att bli vääääldigt svårt att få det att se snyggt ut.

Och om bilprovningen är petiga så påpekar de att lyktglasets emärkning inte gäller längre då du ändrat på det.



Säljs inte mustangen i sverige så att du kan köpa orangea blinkersglas direkt från ford?
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag tror inte att amerikanska bilar har e-märkta komponenter.
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

>Jag tror inte att amerikanska bilar har e-märkta komponenter

Även jänkarna måste väl ha E-märkta komponenter, i synnerhet efter 1998(tror jag det var) när helbilsgodkännandet infördes. Innan dess försökte $$$$-bilsförsäljarna kränga fordon i kvartsmiljonklassen med släpvagnsblinkers fastlimmade på stötfångarna. :lol: :lol: :lol:

Så om ni har tänkt sälja icke godkända produkter så kan ni nog få problem.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

jänkarna kör inte med e-märkta lampor, däremot med dot-märkta. Är den dotmärkta insatsen försedd med orange blinkers så är det bara att köra, men i detta fallet så är det bara röd blinkers = ej godkänt. Alternativet blir då att montera in "snygga" extrablinkers.

Nåväl. Jag håller på att utreda möjligheten att e-märka en modifierad ljusinsats och tillverka dem lite mer fabriksmässigt. Det jag hade tänkt var att fräsa ut yttersta "fyrkanten" av de tre fyrkanterna som bakljuset utgör.

När jag kikar närmare på ytan så ser jag att den inte är plan, utan svagt välvd. Tanken är att fräsa en yta som man kan värma en ny plexiskiva mot i rätt färg för att få rätt lutning. Sedan kapa den med fräsen och limma dit med cyanakrylat och sedan polera. Det är lite pyssel, men jag undersöker möjligheten. Läste igenom ett av tre reglementen avseende körriktningsvisare (e-märkning) idag... det är inte helt kört iallafall - ännu

Nåväl. Vari består det svåra att fräsa? Någon som fräst plexi här?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag hade kunnat hjälpa dig, men jag tror inte min frigång under maskinen tillåter så höga bitar (reflektorer).
Mått, fler bilder?.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

bigmac skrev:jänkarna kör inte med e-märkta lampor, däremot med dot-märkta. Är den dotmärkta insatsen försedd med orange blinkers så är det bara att köra, men i detta fallet så är det bara röd blinkers = ej godkänt. Alternativet blir då att montera in "snygga" extrablinkers.

Nåväl. Jag håller på att utreda möjligheten att e-märka en modifierad ljusinsats och tillverka dem lite mer fabriksmässigt. Det jag hade tänkt var att fräsa ut yttersta "fyrkanten" av de tre fyrkanterna som bakljuset utgör.

När jag kikar närmare på ytan så ser jag att den inte är plan, utan svagt välvd. Tanken är att fräsa en yta som man kan värma en ny plexiskiva mot i rätt färg för att få rätt lutning. Sedan kapa den med fräsen och limma dit med cyanakrylat och sedan polera. Det är lite pyssel, men jag undersöker möjligheten. Läste igenom ett av tre reglementen avseende körriktningsvisare (e-märkning) idag... det är inte helt kört iallafall - ännu

Nåväl. Vari består det svåra att fräsa? Någon som fräst plexi här?
Plexi glas är det då definitivt inte, snarare polycarbonat. Frågan är om cyanolit är rätt lim i sammanhanget snarare epoxi, men detta bör en limnasare kunna svara på vad som är bäst bara ni vet vad det är för material som ska limmas.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Gör ett formverktyg till baklyktan. Skär av den delen du vill byta ut och sen pågjuter du dit orange glas.
dazedpro

Inlägg av dazedpro »

Varför krångla med att förstöra baklysena när det enda du behöver göra är att byta plats på blinkers och backljus, det är inte lag på backljus i sverige. I med orange lampa och besiktiga. Går igenom svensk bilprovning, vet för det är gjort på 2st mustanger på farsans jobb.
Skriv svar