Peltierelement från Kjell
Peltierelement från Kjell
Såg att Kjell hade hyffsat billiga peliterelement. 75W för 99 kr och 225W för 199 kr.
Om man vill använda dem för temperaturstabilisering av diverse saker, är det någon som vet någon bra drivkrets? Det är ju ganska stora strömmar som krävs.
Funderade på om en Class-D förstärkare skulle kunna funka. Någon som vet en billig byggsats för det? Eller en enkel konstruktion som man kan bygga.
Om man vill använda dem för temperaturstabilisering av diverse saker, är det någon som vet någon bra drivkrets? Det är ju ganska stora strömmar som krävs.
Funderade på om en Class-D förstärkare skulle kunna funka. Någon som vet en billig byggsats för det? Eller en enkel konstruktion som man kan bygga.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
hur hadde du tänkt göra?
jag vill ha en sådan dom teperaturreferens, så jag kan ställa in värden från säg -20 till 110 grader, ett kopparblock på ena sidan och kylfläns på andra, kopparblockek ska vara isolerat och med några hål i för att stoppa i givarna i någon slags vätska
den stora frågan är om man ska ha lijär eller pulskvotsreglering
tankesättet är att ha en givare i kopparblocket och en pidregulartor, inställning med 10varvspot, en labbkvicksilvertermometer för exakta temperaturer (någurlunda i varjefall) och sedan ställer man in temp , väntar en timma och kollar värdena jämförande med labbterometern,
jag vill ha en sådan dom teperaturreferens, så jag kan ställa in värden från säg -20 till 110 grader, ett kopparblock på ena sidan och kylfläns på andra, kopparblockek ska vara isolerat och med några hål i för att stoppa i givarna i någon slags vätska
den stora frågan är om man ska ha lijär eller pulskvotsreglering
tankesättet är att ha en givare i kopparblocket och en pidregulartor, inställning med 10varvspot, en labbkvicksilvertermometer för exakta temperaturer (någurlunda i varjefall) och sedan ställer man in temp , väntar en timma och kollar värdena jämförande med labbterometern,
Om jag inte tänkt fel så borde man kunna få linjär reglering mha av en lämplig filtrering (läs induktans) på utgången från en Class D förstärkare under förutsättning att man kan köra den rent DC-mässigt (ingen avkopplingskonding på utgången) fast med bra verkningsgrad eftersom den är switchad. Plus om det är en hel H-brygga går det att köra både positivt och negativt.
En PID regulator kan man ju hyffsat enkelt göra med en mikrokontroller.
Lämplig noggrann givare?
En PID regulator kan man ju hyffsat enkelt göra med en mikrokontroller.
Lämplig noggrann givare?
verkar vettigt
givare, jag hadde tänkt mig lm35, 10mV per grad , för min del behöver givaren bara vara någurlunda ok, jag kollar den riktiga temperaturen med glaslabbtermometern, lm35'an ska bara hålla temperaturen konstant
annvänder lm35 som standardgivare, och har den i pannan där den visar hundradelsgrader, smidigt att se om det är på väg upp eller ner
funkar bra men hoppar några hundradelar allt som oftast, men det dtror jag mera påeor på obefintlig avstörning och dålig kabeldragning
givare, jag hadde tänkt mig lm35, 10mV per grad , för min del behöver givaren bara vara någurlunda ok, jag kollar den riktiga temperaturen med glaslabbtermometern, lm35'an ska bara hålla temperaturen konstant
annvänder lm35 som standardgivare, och har den i pannan där den visar hundradelsgrader, smidigt att se om det är på väg upp eller ner
funkar bra men hoppar några hundradelar allt som oftast, men det dtror jag mera påeor på obefintlig avstörning och dålig kabeldragning
Ursäkta intrånget...
> givare, jag hadde tänkt mig lm35, 10mV per grad ,...
Jag har AS35 (en kompatibel givare). 80:- för 10 st.
Den vanliga 3-pinnars TO-92 kapseln.
(ELFA tar 310:- för 10 st LM35 inkl moms).
datablad : http://www.datasheet4u.com/download.php?id=565324
> givare, jag hadde tänkt mig lm35, 10mV per grad ,...
Jag har AS35 (en kompatibel givare). 80:- för 10 st.
Den vanliga 3-pinnars TO-92 kapseln.
(ELFA tar 310:- för 10 st LM35 inkl moms).
datablad : http://www.datasheet4u.com/download.php?id=565324
Har två stycken AD595 jag skaffade för en tid sedan som egentligen är designade att använda temp-K element för att mäta väldigt höga och låga temperaturer med 1 grads fel och några få graders fel genom hela det specificerade registret från -200 - 1250°C, men den kan nog visa högre då typ-K element klarar lite över 1300 grader har dock aldrig blivit av att testa dom. Den kan dock också användas enskilt som en vanlig celsius termometer om man velat det med 10mV/°C och då den typen jag har är i Cerdip kapsel så klarar den av att arbeta inom -55 till 125 grader.
Kostar förstås mer än en i TO-92 kapsel men jag tänkte att den kanske kunde vara av intresse ändå.
Kostar förstås mer än en i TO-92 kapsel men jag tänkte att den kanske kunde vara av intresse ändå.
-