Elfordon styrt med joystick

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
semla882

Elfordon styrt med joystick

Inlägg av semla882 »

Tja!
Jag har ingen som helst aning om jag hamnat rätt här men av trådarna att dömma kan ni nog hjälpa mig.

Jag pluggar maskinteknik på en närliggande högskola och vi håller förnärvarande på och konsttruerar ett eldrivet enmans fordon.

Nu till problemet: Vår idé är att styra detta lilla fordon med en joystick, d.v.s. kunna styra fordonet höger resp. vänster efter eget tycke och smak. Vi har ett gasreglage och lite andra prylar men vi har inte så stor koll på vad som skulle behövas för att styra med en joystick. Tanken är en liten spak typ handkontrollen hos en RC-bil.

Vad behövs och är det någon som har tips?

Tack på förhand
/Johan
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tänk en joystick som två potentiometrar.

Beroende på vad ni har för styrning kan man annvända den ökade resistansen när man vickar på joysticken.

Vi har byggt en soffa som styrs med en joystick, enkelt värre.

Förklara hur drivningen är tänkt att se ut, både mekanisk och elektrisk så blir det mycket enklare att hjälpa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har också byggt en joystick styrt soffa. Så du har kommit rätt. Kanske inte riktigt rätt kategori.

Vad har du för drivning och styrning på fordonet? Är det styrande hjul eller "bandvagnsstyrning"?
semla882

Inlägg av semla882 »

Fordornet är i detta stadie tänkt att vara remdrivet. Eftersom vi vill ha den så kompakt som möjligt har vi placerat motor och hjul på en "ram" som sedan skall roteras efter färdriktning. En idé är att styra en mindre elmotor som drar i t.ex. vajrar som styr paketet och då fordonet höger resp. vänster.

:D
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Ni skulle kunna använda er av en linjärenhet (Linak) för att manövrera ramen, så slipper ni trummor och vajrar. Vill ni inte ha en PVM styrning kan ni använda en joystick med bara fyra lägen, fram back höger vänster (hö-vä måste kunna vara aktiva även i fram-back läge), och feta reläer.
Fast den bästa konstruktionen är förmodligen 2 drivhjul med var sin oberoende motor och ett casterhjul, 2 PVM styrningar med wigwag koppling (över ett visst värde proportionellt framåt och under ett visst värde proportionellt bakåt, i mitten rakt fram) och en vanlig resistiv joystick. Ungefär så hade jag tänkt MIN soffa *S*
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

remdrivet? det var ju inte av intresse alls. Men jag tolkar det som att det är en konventionell styrning. Då är det ju en pott för gram back och en för höger vänster. För styrningen måste ni har någon typ av återkoppling för at det ska bli körbart.

Smoothmachines lösningar låter inget vidare.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Jag har byggt båda varianterna och båda fungerar, det är sånt jag lever på.
Linjärenhet för styrning, helt utan återkoppling, används i någon av Permobils stolar med differentialbakaxel.
Om man ska hålla sig till semla882´s befintliga lösning är det riktigt stabilt och bra istället för en DC motor med vajrar (OCH färdigt, hehe).
PWM, 2 motorer och joystick med casterhjul har serietillverkats en gång i tiden i elbilen Porquerolles, kolla gärna denna fantastiska skapelse här: http://www.microcarmuseum.com/tour/la-voiture.html
Många skojiga (el) mikrobilar på den siten.
PWM, 2 motorer och casterhjul har jag i skrivande stund åkandes 10 timmar/dag på en bana i Norge, i små slingstyrda elbilar baserade på Robocut-kortet/STAMP, Maxxon motorer och ja... remtransmission, kuggrem i det fallet.

Kolla gärna slaglängden om du tror att en linjärenhet (som en pneumatikcylinder fast elektrisk och lägesstabil) skulle passa, jag har en hel hög sådana, jag bjuder på den om du står för Bussgods...
Hur fort ska fordonet gå?
Senast redigerad av Smoothmachines 30 april 2007, 16:03:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Appropå Microcars. Jag skulle vilja bygga Brum, antingen i modell (skala 1:1 ;-) ) eller så stor så man kan åka själv. Man behöver inte allt dom har byggt in, tex flippa med lysana och gunga fram & tillbaka.

Som ni nog har lest på andra ställen, så har jag byggt en Trike och en öppen sportsbil (liknande Morgan), så det skulle inte vara helt omöjligt. Är det någon som vet om ritningar, bilder eller nåt, så den blir så lik det går att få den?
semla882

Inlägg av semla882 »

Stort tack för erbjudandet men jag är inte säker på att vi är i behov av en linjärenhet (kan behöva återkoma om det :D).

Problemet ligger nog mer i att vi inte vet vad vi behöver för saker för att kunna bygga en styrning.

Vi har en motor, skräp men iaf vi har en, vi har dessutom ett gasreglage till sagda motor. Drift av hjul och montering i en stomme har vi redan löst, (som det ser ut för närvarande iaf), remdrivet från motor.

Problemt ligger i att vi inte har särskilt mycket erfarenhet av det elektroniska, d.v.s. vad behöver vi för att sända en en signal från en joystick till en elmotor som roterar och på så sätt roterar "motorpaketet" höger resp. vänster.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Smoothmachines: fy fasen vilka coola maskiner ni har byggt!
Denna är min favorit: http://www.smoothmachines.com/novex/brainbar2.htm
Var finns den nu?
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Det beror på vad ditt "gasreglage" är, den kanske går att använda i bygget?
De flesta färdiga PWM styrningarna behöver bara en potentiometer som input. Jag har flera Curtis (40A-70A 24VDC) styningar som har wig-wag potentiometeringång, över visst värde: framåt, under visst värde: bakåt.
Ta kontakt med närmaste Hjälpmedelscentral, de har äldre sådana i högar, de kanske kan sponsra er med en?
För tekniskt info och inkoppling av äldre styrningar kontaktar du Wilfredo Chaluisant chaluisantw@curtisinst.com.
Curtis Instruments AB finns i Stenkullen, försök annars ragga spons från de, deras styrningar är toppen och mkt lätta att använda.
Finns en uppsjö av andra färdiga styrningar.
Så kan man bygga själv men jag har aldrig gjort det...

Om själva styrmotorn har rätt varvtal så behöver du kanske inte någon PWM styrning, bara ett par välskyddade reläer, ett som ger kontakt och ett som är korskopplat för att köra andra hållet.
Ska du hålla i styrningen med motorn måste du ha en snäckväxel (eller en elektromegnetisk broms) på den, då blir den lägesstabil av sig själv.

Brum finns som både modell och trampbil, har själv letat ritningar (nördar tänker på samma saker...) men ej hittat.
Trampbilen (typ 3500kr) är säkert lätt att cadda av och kan du göra "unroll developpable surfaces" får du ju mallar direkt.
Hemska tanken: 3D scanna en Brum modell och cadda till plåtarna.

Aluminiumplåt och engelskt hjul så är du snart där.

Ett urskojigt program för att testa sina CAD bilar/skapelser i 3D pappersmodell, räknar ut utbredning, klisterflikar osv. direkt från din fil:
http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/

(många stavfel, många ändringar...)
Senast redigerad av Smoothmachines 26 april 2007, 10:14:22, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Tack så mycket, gott att höra!

Brainbar2 är Interaktiva Intitutets egendom, så de turnerar den världen runt, känns mkt skojigt då det är vår egen design och teknisk lösning.
Går att hälla en hink vatten över den under drift.

Kolla även min närmaste kollega Albin Karlssons tidsfixerade byggen på www.albinkarlsson.com, han slår det mesta inom animerad konst/utsmyckning, och så håller det LÄÄÄÄÄNGE... :wink:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Wow igen!
Dominobrickorna var extremt snygga!
Vilka roliga arbeten ni har, går det att leva på som heltidsjobb?

Ursäkta trådkapningen!
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Absolut, man får framkalla de roliga arbetstillfällena genom att lova guld och gröna skogar och sedan får man stå sitt kast, få vatten över huvudet och ge ett års garanti, svettigt ibland... :roll:
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Uj... Jag är mycket imponerad!

Det är nog det enda jobb jag skulle kunna tänka mig att flytta till sthlm för! :lol:

/Magnus
Skriv svar