Jojje's & Pondus stora fräsar. (Många bilder.)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, jag skrev om att det var på gång, nu finns den i verkligheten. Eller dom, rättare sagt :)

Jepp funkis, jag byggde min första moppe när jag var 13 (Crescent 2000), min första Trike (VW) när jag var 31, och min första bil (Merlin TF) när jag var 33. Nu i en ålder av 56 år har jag byggt min största fräs. Jepp, jag gillar att bygga saker :D
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jojje
Hur stor tolerans räknar du med att fräsen klarar, om vi säger att du kör i plexi och inte räknar med skruvarnas glapp utan endast matrialtöjningen i spånskivorna, det måste ju bli en uppskattning förstås :?:

Klarar den under 0.1mm skulle ju ditt koncept bli till varje mans fräs :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Stegmotorerna ser jättesmå ut i jämförelse med resten. :D

Smart kullager-lösning.

Jag tror mycket på låd-principen. Bra knep för att få det stabilt. :tumupp:

edit: Såg just att jag skrivit nästan samma sak i ett mail. Hm... nåja. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

pcmper> Eftersom det är så tjocka och alu-laminerade MDF/HDF-skivor så tror jag inte man behöver räkna med någon materialtöjning, men det finns ju alltid glapp om man tar i. Eftersom dom inte är klara än, så kan jag inte undersöka vart det glappas "mest". Pondus kanske vet mera om den biten. Han är proffs på MDF/HDF. :)

Som Jimmy säger så blir låd-principen väldigt stabil. Enda nackdelen med en sån konstruktion är att den tar större bänkyta. Men ser man till helheten så vinner den. Jag kör själv med den principen och är väldigt nöjd. Jag har själva lådan i MDF, men Z har jag gjort i aluminium. Lägger man ner locket så blir frugan också nöjd. :lol:

Så fort jag är klar med storfräsen, så ska jag börja med några olika sorter "små" fräsar. Jag har en kretskorts/plexifräs på gång, men eftersom låd-fräsen är så enkel att bygga, så kommer jag att göra några delar och kunderna kan fixa dom stora fyrkantiga bitarna själv.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

jojje skrev: Jepp funkis, jag byggde min första moppe när jag var 13 (Crescent 2000), min första Trike (VW) när jag var 31, och min första bil (Merlin TF) när jag var 33. Nu i en ålder av 56 år har jag byggt min största fräs. Jepp, jag gillar att bygga saker :D
Oooooooooh!
Det förklarar avgasklämman! :whoho:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är väll ca 0,1mm max i tolerans som vi har räknat som acceptabelt
med tanke på materialvalet, men jag tror konstruktionen är minst lika viktig som materialval när man bygger såna här grejer, det finns nog många som kostat på det tiodubbla i pengar på fina saker till sina fräsar utan att få nån märkbart bättre slutresultat.

De viktigaste sakerna på våra fräsar för att få dom stabila är att allt är antingen konstruerat som en box eller limmat i flera lager för att få det stabilt och starkt.
Mycket av stabiliteten avgörs nog redan innan man börjar bygga, när man väljer modell! Det lönar sig att tänka efter före :roll:
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Därav frigoliten?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Frigoliten är jävligt smart, på min först fräs har jag ingen frigolit, men så blir det till en resonanslåda, som låter MYCKET när jag joggar Y. Om man tänker sig en gittar som man sätter kulskurvar och stegmotor på :D
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

idén med frigoliten är tagen från konstruktionen av en ytterdörr
den ger lite extra formstabilitet tar bort resonans och ökar inte vikten nån avgörande.
Linkande konstuktion finns också på vingen till radiostyrda modellplan
där man klär en cellplastkärna med balsaträ och får en mycket stabil och hållfast resultat.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Samma princip som divinycell, som http://www.diabgroup.com/ tillverkar. Väger inget, hållfast som tjock stål!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bara som ett exempel.
En kompis i Norge konstruerar snabbgående katamaraner för passagerartrafik på norska kusten. Dom använder 40mm polyurethanskummskivor under vattenlinjen och 20mm över. Båten toppar över 40 knop, så visst hjälper det med distansmaterial. :D
Jag fick föresten 12mm material från dom när jag byggde hardtoppen till min bil.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

funkis skrev: Oooooooooh!
Det förklarar avgasklämman! :whoho:
Jag har aldrig haft någon moppe med den typen avgasklämma, men däremot flera bilar. :(
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Nej nej, tänk * AVGAS*!
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

jojje skrev:Bara som ett exempel.
En kompis i Norge konstruerar snabbgående katamaraner för passagerartrafik på norska kusten. Dom använder 40mm polyurethanskummskivor under vattenlinjen och 20mm över. Båten toppar över 40 knop, så visst hjälper det med distansmaterial. :D
Vad har han som skrov material?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Samma som dom flesta andra plastbåtar. Armerad epoxy antagligen.
Skriv svar