Multi-touch-skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Multi-touch-skärm

Inlägg av chille »

Är det någon här som har koll på om man idag kan köpa en multi-touch-skärm som är portabel och inte kostar fläsk? Den billigaste kommerciella jag hittat går på över 20,000:- och det är lite väl mycket för mig. Borde det inte gå att få tag i en touch-screen-panel som man kan lägga över en vanlig skärm? Finns ju massa single-touch för runt tusenlappen.

Går ju såklart att bygga med projektor/kamera-principen, men det är inte aktuellt om nu ingen kan komma på ett bra sätt att få den portabel på.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Riktgt så dyra behöver de inte vara - hittade en 21,3" multi-touch för ungefär 8000 har jag för mig. Minns inte på rak arm vilken distrubutör det var ifrån, men är det intressant så kan jag leta reda på det igen. daimler.dk är rätt bra på att hitta sånna prylar, men deras hemsida suger starkt - inte ens deras mailadresser är uppdaterade...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo det låter väldigt intressant. Med tanke på vad en 21.3" skärm skulle kosta utan touch screen så är ju ändå 8000:- ett ganska bra pris, även om skulle vilja ha lägre pris.

Så du får gärna försöka leta upp den, men du behöver ju inte läga ner allt för mycket jobb om du nu inte skulle ha för mycket fritid :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan det vara så att du har sett Lemur-skärmen? :)
Den är tokigt läcker! Tyvärr har jag inte sett något pris för den än, men här är en länk till tillverkarens sajt.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Wow. Ser väääääldigt dyr ut o_O
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

2500 €... Facilt.. Eller inte :)
klintan

Inlägg av klintan »

Varför så dyra ? är tekniken så svår eller outforskad? Antar de bara är att googla, men någon som hållit på med sånt?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Den är tämligen ovanlig - därför dyr. Resestiva touchar tillverkar i mångmiljon upplagor och dessutom en rätt enkel teknik att kunna göra billig - multitouch kommer alltid att vara dyrare, men troligen ändå mycket billigare om det blir någon volymprodukt till något - idag finns det inte så mycket att ha dem till....
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

iPhone?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Precis vad jag tänkte skriva :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, det är något sådant som behövs för att utvecklingen skall ta fart - en redig volymprodukt som kan bekosta utvecklingen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Synd att iPhone kommer. För jag SKA ha en sådan. Tyvärr är jag inte så sugen på att köpa en ny lur nu om iPhone skulle råka komma i vinter. Fast jag behöver verkligen en ny :C

Med tanke på att iPhone inte kommer kosta så mycket så tyder det ju på att det faktist går att få multi touch-skärmar billigt. Frågan är bara när någon ska tillverka en så stor volym att priset går ner så man har råd. Sen lär de väl ta ut lite extra betalt bara för att de kan...

bengt-re: Du har inte hittat något om den där "billiga" skärmen va? Är eventuellt lite småsugen på den :)
Skriv svar