styrsignal motordrivare för rc flyg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du bara använder en 555'a så tror jag inte att det går att få så bra.. Fasst det finns någon koppling med en transistor som laddar ut kondensatorn istället, den skulle nog fungera bättre (tror jag)

//Daniel A
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Så vitt jag förstår så gäller det att använda hög kvalitet på *alla*
komponenter om man ska få en 555-koppling riktigt bra.

De nyare 555'orna i CMOS teknik har bättre egenskaper (t.ex
läckströmmar) och klarar sig med kondingar med lägre värden
som också har bättre egenskaper. T.ex bra polyester istället för
(läckande) elektrolyter. Och bra motstånd o.s.v.

Men dock, det är fortfarande en *analog* koppling som kommer
att ha svårt att mäta sig med en helt digital lösning i just detta fall
(d.v.s generering ac RC-servo signaler).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett liknande 555 baserat schema förstörde kuggarna på ett servo som jag dumt nog testade för många år sedan med ett sådant schema då signalen inte var exakt hela tiden även med bra komponenter. Efter det så köpte jag en "Servotestare" hos mft.nu som är digitalt baserad och var till för just att testa och köra servon och fartreglage och denna fungerade helt perfekt så den kan jag rekommendera om du vill vara på den säkra sidan. Den kostar förstås bra mer än en 555 och en handfull komponenter men då har du något som garanterat fungerar och inte riskerar att förstöra något.

Kan man programmera så är det annars en smal sak för en uP att ge rätt pulser för då programmeras den bara att ge specifika pulser och värden och då får man det exakt utan någon risk för att pulserna skulle ändrar sig lite eller att dom inte är exakta.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag behöver en enkel krets för att styra en sk ESC för borstlösa motorer, inte sånna där vanliga rc bil servon.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det var faktiskt en sådan jag testade med min koppling (som inte funkade). Lånade en riktig radiostyrning, då funkade det bra. De kanske är känsligare m.a.p. signalkvalitet än vanliga servon?
Skriv svar