Hjälp med att komma igång

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SkogsTrollet

Hjälp med att komma igång

Inlägg av SkogsTrollet »

Bakgrund:
Jag har nu letat efter en väldigt liten styrenhet med ett absolut minimumkrav på 1 analog ingång, 1 analog utgång samt 3 digitala in- och utgångar. Detta är till en prototyp till en grej som i slutändan kommer befinna sig i industrimiljöer.

Nu är saken den att det finns en trevlig enhet, SioX S12, vilken passar väldigt bra till ändamålet. Jag ser dock två gigantiskta nackdelar och en lite mindre "nackdel":
1. Jag förstår absolut ingenting av programmeringsspråket och har nog inte tid att lära mig det heller.
2. Den är mycket, mycket dyr.
3. Den har väldigt många in/utgångar, mer än jag behöver (=onödigt dyrt).

Jag funderar därför på att bygga en enkel prototypenhet själv, som sedan kan anpassas till industrimiljö, om det fungerar med allt runtomkring. Det blir ju ändå mycket billigare om detta tas i produktion, jämfört med att köpa SioX S12 i större antal. Men jag vill att det ska vara enkelt att komma igång med detta, tid är dyrbart.

Efter att ha kollat runt lite verkar Basic Atom Pro24-M vara vettig.
Fördelar:
- Kan programmeras på ett mer "normalt" programmeringsspråk :)
- Inbyggt hårdvarustöd för PWM (hur långt kommer man med detta? Kan den i princip "stå och tugga" utan problem?)
- Inbyggd A/D
- Billig (jämfört med basic stamp, som dessutom verkar vara sämre)
- Gratis IDE (antar att man inte behöver annan programvara för att programmera den??)

En möjligen dum fråga (som ändå känns rätt relevant), går det att programmera om denna och isåfall, hur många ggr?

Vad tror ni? Är jag på fel spår med detta eller kan det fungera?
Senast redigerad av SkogsTrollet 22 april 2007, 23:53:13, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

>Vad tror ni?

Jag tror att en länk så att man kan kolla på prylen vore bra...
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Alltså, "industrimiljö" är nog nyckel här... :-)

Jag tror att du underskattar tiden/kostnaden för att anpassa
den där modulen till en industrimiljö. Det är ju just det som
Telefrag gar gjort med SioX modulerna (och som du naturligtsvis
får betala för).

> - Inbyggt hårdvarustöd för PWM (hur långt kommer man med detta?
> Kan den i princip "stå och tugga" utan problem?)

Tog mig 30 skunder att hitta svaret i manualen till Basic Atom Pro.
D.v.s med min egen tolkning av vad du menar med "utan problem"...

> går det att programmera om denna och isåfall, hur många ggr?

Sannolikt ett par 1000 gånger. Minst.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

> Tog mig 30 skunder att hitta svaret i manualen till Basic Atom Pro.
> D.v.s med min egen tolkning av vad du menar med "utan problem"...

Jag kanske borde läst noggrannare innan jag frågade :). Ok, så den står och går tills man stänger av den. Men vad får man för problem om det bara står och går? Jag tolkade ditt inlägg som att det fungerar lite "sådär"..?

Saken är den att jag behöver en fungerande prototyp inom en omänskligt kort tid, sett till hur lång tid det vanligtvis tar att utveckla saker och ting. Så jag vete katten om det är en bra idé att ens försöka lära sig Siox språket när man redan kan basic hyggligt...

Men apropå industianpassning, Vet du var man kan läsa mer om detta? Kan ju vara bra att veta vad man ger sig in på.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men vad får man för problem om det bara står och går?

Igen aning! Jag vet i princip inte ett smack om din applikation.

> Jag tolkade ditt inlägg som att det fungerar lite "sådär"..?

Jag förutsätter att det fungerar enligt dokumentationen, så klart.
Det jag menar är att jag inte kan veta om det stämmer
överens med just *dina* krav.

"Industrianpassning" vill jag inte ha några fler synpunkter på,
det är ett alldeles för stort ämne. Men du kan ju alltid fundera
lite på vad andra uppenbarligen är beredda att betala för
"industrianpassade" produkter som t.ex Telefrangs prylar.

Sen är det ju även frågan om det bara ska "fungera" eller om
det även ska uppfylla alla tänkbara och rellevanta standards.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har programmerat MYCKET i SioX-miljö, det är inte så svårt alls. Modulerna kostar sin lilla slant javisst, men de är värd pengarna, stabila till tusen.

Att hålla på med Basic Atom och dylikt är total idioti, industrianpassningen blir, precis som sodjan skriver, en stor post och ska du iaf. göra det vore det MYCKET billigare att göra det med en PIC(/AVR) direkt!

Klarar du inte detta eller inte kan definiera de specifikationer som behövs för att någon annan kan göra det (jag t.ex) är det eg. bara 1 val: SioX. Och ja, jag kan göra programmet åt dig mot betalning såklart.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Icecap skrev:Jag har programmerat MYCKET i SioX-miljö, det är inte så svårt alls. Modulerna kostar sin lilla slant javisst, men de är värd pengarna, stabila till tusen.

Att hålla på med Basic Atom och dylikt är total idioti, industrianpassningen blir, precis som sodjan skriver, en stor post och ska du iaf. göra det vore det MYCKET billigare att göra det med en PIC(/AVR) direkt!

Klarar du inte detta eller inte kan definiera de specifikationer som behövs för att någon annan kan göra det (jag t.ex) är det eg. bara 1 val: SioX. Och ja, jag kan göra programmet åt dig mot betalning såklart.
En Basic Atom är beställd. Visst, det kanske är dumt, men jag antog att den är bra att komma igång med och testa funktionen. Saken är den att jag är inte säker på att funktionen som är planerad verkligen kommer att fungera och det känns enklare om man känner till programspråket. Menar att man då lättare kan ändra saker och ting.....

Men skiter det sig så kanske jag kontakrar dig angående SioX ;).

ps. Vad kostar dina tjänster? :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tar 650:- + moms/timmen utan att skämmas! Telefrang har frågat min om det går bra att de hänvisa kunder med speciella behöv till mig....
Skriv svar