Jag har nu letat efter en väldigt liten styrenhet med ett absolut minimumkrav på 1 analog ingång, 1 analog utgång samt 3 digitala in- och utgångar. Detta är till en prototyp till en grej som i slutändan kommer befinna sig i industrimiljöer.
Nu är saken den att det finns en trevlig enhet, SioX S12, vilken passar väldigt bra till ändamålet. Jag ser dock två gigantiskta nackdelar och en lite mindre "nackdel":
1. Jag förstår absolut ingenting av programmeringsspråket och har nog inte tid att lära mig det heller.
2. Den är mycket, mycket dyr.
3. Den har väldigt många in/utgångar, mer än jag behöver (=onödigt dyrt).
Jag funderar därför på att bygga en enkel prototypenhet själv, som sedan kan anpassas till industrimiljö, om det fungerar med allt runtomkring. Det blir ju ändå mycket billigare om detta tas i produktion, jämfört med att köpa SioX S12 i större antal. Men jag vill att det ska vara enkelt att komma igång med detta, tid är dyrbart.
Efter att ha kollat runt lite verkar Basic Atom Pro24-M vara vettig.
Fördelar:
- Kan programmeras på ett mer "normalt" programmeringsspråk

- Inbyggt hårdvarustöd för PWM (hur långt kommer man med detta? Kan den i princip "stå och tugga" utan problem?)
- Inbyggd A/D
- Billig (jämfört med basic stamp, som dessutom verkar vara sämre)
- Gratis IDE (antar att man inte behöver annan programvara för att programmera den??)
En möjligen dum fråga (som ändå känns rätt relevant), går det att programmera om denna och isåfall, hur många ggr?
Vad tror ni? Är jag på fel spår med detta eller kan det fungera?